Smarta tips önskas

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 091
N

Nora

Kan man på nåt sätt kombinera ländtäcke för körning OCH ridning?? Nån som vet o det går att köpa eller har förslag på hur jag kan sy??
Kan inte sova på nätterna när jag försöker lösa problemet på ett smart och snyggt sätt!! Funderade på en filt som man lägger under sadeln eller däckeln, men den lär ju bli rätt svettig och äcklig efter några gånger... Kan man göra på nåt annat sätt:confused:

Alla idéer välkommnas!!! :bow:

Sv: Smarta tips önskas

Blir det svettigt/äckligt om du syr med teddy foder på insidan???
Det är de på travtäcket jag har och även om hela hästen har varit svettig så har det varit torrt och fint under täcket!

Jag tror att din idé med en filt som man lägger under, är det bästa alternativet...

men om man gör det rakt där fram kan man ju ha en bit under sadeln.

Joo...fast då blir det rätt osmidigt om man vill plocka bort det om man bara ska ha det till framskrittning till exempel...

Det kanske blir väldigt krångligt men kan du inte göra det i två delar.
Du gör ett ridtäcke och sen en del som du kan sätta på med tex. dragkedja, med fästen till däcklen. :)

ridtcke.jpg

Jaa...kanske det...då måste man sy skickligt!!

Kan man ha som en filt att lägga över sadeln men fästa den på nåt vis så den håller sig kvar där även vid mer fartfyllda saker än skritt?? Då kan man lägga det under däckeln sen kanske...

Håll med om att det inte är helt busenkelt!

nej, det är bara att dra bort det.

Titta på min vääldigt snygg och välmålade lilla bild
blaha.jpg

Sen är det bara att ha ganska långa remmar att fästa med

jag har ett vanligt skritttäcke, med vad säger man, "stroppar" där nere som på en vojlock, som man kan trä in gjorden till däckeln med.. använder det när jag tömkör(iofs en tömkörningsgjord då men ändå) och det rfunkar fin fint.. hålet där sadeln annars är, det funkar ju ändå för dels så sticker ju gjorden upp där och dels så har jag alltid något under tömkörningsgjorden, och nrä jag körde så hade jag en padd under däckeln.. typ.. konstig förklaring men.. aja

Men där blir dom ju som olika långa...Och jag vill inte ha in den bara under halva sadeln för i sånna fall trycker det ju i kanten.

När jag kör har jag ju däckelunderlägget och det ligger ju bara under däckeln så då blirdet ju ett "hål" där om man har ett som är anpassat för sadel... Kanske får ge upp och fixa två olika...?? haha...

Den där med dragkedja skulle man ju haft fast det verkar svårt att sy.. finns inte att köpa?!!

Använd ett vanligt ridtäcke, sy fast remmar att trä genom gjorden (där sadelgjorden går som ngn annan sa). Lägg ett schabrak under körgjorden så täcker det igen hålet där sadeln ska va! Så gör jag när jag tömkör iaf! :)

Varför måste du ha samma till både körning och ridning? Kan du inte ha ett körländtäcke och ett ridländtäcke?
SJälv har jag ländtäcke endast av den anledningen att jag vill ha reflexeffekten, har alltså ett reflexländtäcke. Det har jag när jag kör också. Vill man ha något över ryggen lägger man på ett schabrak först.

Joo...det lutar ju mot det... Men blev ju som sugen på att kunna lösa det på nåt smart, smidigt och snyggt sätt!! kan som inte sluta fundera...

Nora skrev:
Kan man på nåt sätt kombinera ländtäcke för körning OCH ridning?? Nån som vet o det går att köpa eller har förslag på hur jag kan sy??
Kan inte sova på nätterna när jag försöker lösa problemet på ett smart och snyggt sätt!! Funderade på en filt som man lägger under sadeln eller däckeln, men den lär ju bli rätt svettig och äcklig efter några gånger... Kan man göra på nåt annat sätt:confused:

Alla idéer välkommnas!!! :bow:

jag har mitt regn-ländtäcke som regn-körtäcke, fäster de två remmarna i skakelgjorden istället för stigläderna. Fast din är ju så stoooor!

Finns Tärnsjö/mias rs körtäcke nu för bara 475:- Vill ha! http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/tillbehor_ovriga/F1040034-B.jpg

Hehe...jaaa... Men vill ju ha det snyggt för både och... Svårt med allroundhäst!!! Men det får nog bli två olika...

när jag var yngre brukade en gubbe i stallet använda sin dotters ländtäcke som körtäcke. själv har jag körtäcke då jag kör och ländtäcke finns också för ridning.

Liknande trådar

A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 346
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka