Smartwatch

Enya

Trådstartare
Det finns ju en uppsjö olika! Är de något bra? Vad har man dem till? Vad har en sådan som en vanlig hederlig klocka inte har?

Jag har just köpt min första sådan klocka efter att ha grunnat på köp en längre tid, och jag köpte den av två anledningar:

1. Tiden är stor, alltså sättet den visar tiden på är stor så blindstyret jag kan se.
2. Den har stegräknare så jag kan dumpa den jag har på telefonen, en sak mindre som drar ström.
3. Den ser ut som en helt vanlig hederlig klocka. Är inte fyrkantig eller avlång eller har konstig rem eller liknande.

Jag vet, kan inte räkna, blev plötsligt tre anledningar där! :D

Eftersom jag är en klok människa som alltid gör kloka och genomtänkta val så har jag ju frågor så här EFTER mitt köp.... :angel:

Min huvudsakliga användning av klockan är ju givetvis att se tid och det funkar ju riktigt bra! Datum syns också, men det är lite suddigt med min syn så jag får kika mer noga. Dock tiden är viktigast och det funkar även på natta när jag vaknar och tycker att livet är bra tradigt för att jag inte har något att göra när jag inte kan sova och hela världen slumrar i sina bingar! Då behöver jag inte på och pilla på telefonen och en klocka i vanliga fall går ju inte att se på i mörkret.

I dag på jobbet roade jag mig med att skaka lite på armen så kan man alltså se tiden istället för att trycka på skärmen. Kom på det av en slump när jag satt och pickade i all hast med fingrarna på datorn och klockan startades ofta. TADA! Där är svaret jag ville ha i går kväll- "varför startar klockan av sig själv ibland?" nu vet jag. Coolt.

Den har ju stegräknare och den funkar ju också utmärkt, registrerade i dag till och från jobbet tex. Men så de andra funktionerna. Blodtrycksmätning, pulsmätning, sömnmätning, kalorieförbrukning, något med ägglossningsmätning eller vad det nu var. Hur vettiga är dem på sådana här apparater? Som det här med sömn, huuuur gör den, hur vet den när jag sover? Upptäckte av en slump i dag att den har registrerat att jag sovit 5,5 timmar i natt och när jag kollade på appen så ska jag tydligen ha vaknat en gång och sovit gott dessutom. Vi har definitivt olika åsikter om vad "gott" är... Och vaknat 6.45. Ursäkta mig Klocka. Telefonens alarm tjöt kl 6, jag tryckte på snooze var femte minut till typ 6.30... och 6.45 var jag färdig i duschen och i full färd med att stressa på mig kläder för att hinna med bussen strax efter 7.... Sömnmätning med en nypa salt? Det hade ju annars varit en bra funktion för mig med kass sömn!

Ska man ta de andra funktionerna med en nypa salt?
 
Den smartklocka jag har är mycket bristfällig när det gäller att logga vad som är sömn eller inte. Fick någon gång att jag hade "sovit" mer eller mindre hela dagen, trots att jag jobbat. Pulsmätning kan variera, läste tester med olika klockor, där de flesta var rätt ok vid aktivitet, men lite varierande vid vila.
 
Jag har en Fitbit Charge 2, vilket är en ganska enkel form av klocka.
Jag tycker att den mäter sömnen bra. Det enda som kan vara missen är om jag ligger stilla i sängen och till exempel löser sudoku. Det gör dock inte så mycket :)
 
@Mois och @LadyCovergirl Google talade om för mig att ni har sådana klockor jag inte gillar!:o:D
Klockor ska vara runda, tycker jag.
Men ja, min är nog en enklare variant.
Jag får nog leta upp vad för sort det är ens, kostade 500 kr. Min ena son talade om för mig det störda i att köpa en smartklocka och använda den utan smartfunktionen..... men att det å andra sidan är likt mig förstås! Vadå, folk har ju sin mobil som klocka?! Hur stört är inte det i så fall! :D
För en stund sedan burrade den och gjorde så att jag kom av mig mitt i telefonsamtalet med andra sonen (var lite upprörd dessutom) och när jag kikade så var det en streckgubbe som rörde på sig. Icke den, Klocka lilla, är upptagen, har inte tid att motionera nu! :D Och varför kom inte det innan i dag när jag satt på röven i typ 4 timmar framför datorn på jobbet? Tänk att knalla ut till chefen mitt i allt och säga "du, min klocka säger åt mig att jag ska ta en promenad nu så bye bye"!

Då får det bli intressant att i natt se hur den anser mig ha sovit då! Ska ha ett vakande öga på den!

Vad anser ni om de andra funktionerna på den?
 
Den smartklocka jag har är mycket bristfällig när det gäller att logga vad som är sömn eller inte. Fick någon gång att jag hade "sovit" mer eller mindre hela dagen, trots att jag jobbat. Pulsmätning kan variera, läste tester med olika klockor, där de flesta var rätt ok vid aktivitet, men lite varierande vid vila.
Jag sov några timmar i går eftermiddag, slumrade från och till, men den registrerade inget då faktiskt.

Vet du varför de mäter så skillnad vid puls vid aktivitet och vid vila? För att den känner av pulsen lättare vid aktivitet?
 
@Mois och @LadyCovergirl Google talade om för mig att ni har sådana klockor jag inte gillar!:o:D
Klockor ska vara runda, tycker jag.
Men ja, min är nog en enklare variant.
Jag får nog leta upp vad för sort det är ens, kostade 500 kr. Min ena son talade om för mig det störda i att köpa en smartklocka och använda den utan smartfunktionen..... men att det å andra sidan är likt mig förstås! Vadå, folk har ju sin mobil som klocka?! Hur stört är inte det i så fall! :D
För en stund sedan burrade den och gjorde så att jag kom av mig mitt i telefonsamtalet med andra sonen (var lite upprörd dessutom) och när jag kikade så var det en streckgubbe som rörde på sig. Icke den, Klocka lilla, är upptagen, har inte tid att motionera nu! :D Och varför kom inte det innan i dag när jag satt på röven i typ 4 timmar framför datorn på jobbet? Tänk att knalla ut till chefen mitt i allt och säga "du, min klocka säger åt mig att jag ska ta en promenad nu så bye bye"!

Då får det bli intressant att i natt se hur den anser mig ha sovit då! Ska ha ett vakande öga på den!

Vad anser ni om de andra funktionerna på den?

Jag är lite begränsad i vilka klockor jag kan använda eftersom min arbetsplats har stränga regler kring smartklockor. Dessutom har jag otroligt smala handleder så det gör det ännu svårare.
Jag använder framförallt klocka, datumvisning, stegräknare, pulsmätare och sömnmätare. Tycker att de funkar riktigt bra och är mycket nöjd :)
Hade föregångaren Charge HR tidigare och planerar uppgradering till Charge 3.
 
Jag är lite begränsad i vilka klockor jag kan använda eftersom min arbetsplats har stränga regler kring smartklockor. Dessutom har jag otroligt smala handleder så det gör det ännu svårare.
Jag använder framförallt klocka, datumvisning, stegräknare, pulsmätare och sömnmätare. Tycker att de funkar riktigt bra och är mycket nöjd :)
Hade föregångaren Charge HR tidigare och planerar uppgradering till Charge 3.
Varför är det så stränga regler? Är de lika stränga med mobiltelefoner eller är det själva utformningen av klockan ? Tycker det låter intressant i en tid där allt mer blir datorstyrt faktiskt!

Ju billigare klockan är desto sämre kvalitet förstås så våra kan ju inte jämföras eftersom min kostade mindre, men ändå intressant att höra vad man brukar använda en sådan till. Om man liksom har stoppat in en massa funktioner i en klocka som ingen sedan ändå utnyttjar! :D
 
Varför är det så stränga regler? Är de lika stränga med mobiltelefoner eller är det själva utformningen av klockan ? Tycker det låter intressant i en tid där allt mer blir datorstyrt faktiskt!

Ju billigare klockan är desto sämre kvalitet förstås så våra kan ju inte jämföras eftersom min kostade mindre, men ändå intressant att höra vad man brukar använda en sådan till. Om man liksom har stoppat in en massa funktioner i en klocka som ingen sedan ändå utnyttjar! :D

Det är mobilförbud ;) Alla som ska in på jobbet går igenom en larmbåge, som på flygplatser.
Det är faktiskt himla skönt :D (Och något som jag tycker borde vara självklart även i skolor, om än utan larmbågen :p )
 
Det är mobilförbud ;) Alla som ska in på jobbet går igenom en larmbåge, som på flygplatser.
Det är faktiskt himla skönt :D (Och något som jag tycker borde vara självklart även i skolor, om än utan larmbågen :p )
Men vad smart! Förstår att det är skönt! Ibland har jag tänkt att jag skulle rååååka glömma mobilen hemma någon dag för att få lite lugn och ro på jobbet! 👼

Jodå, larmbågar på skolor hade nog varit kul! :sneaky::angel: Och definitivt mobilförbud! Internetförbud också......
 
Jag var länge "anti" sådana där klockor, dels p.g.a av fåfänga och dels p.g.a att jag inte riktigt såg poängen med dem eftersom jag inte tränar löpning, cykling eller liknande. Sedan blev jag tipsad om Garmin Vivomove HR som ser ut som en snygg, analog klocka men som har en gömd display som kommer upp när man knackar på den (de analoga visarna åker då upp och klockans nedre halva blir till en display). började jag bli lite sugen för jag var ändå lite nyfiken... Så jag önskade mig en i födelsedagspresent, fick den av min familj, och det är ju faktiskt himla skoj!

Man ska absolut ta funktionerna med en nypa salt, men jag tycker ändå att de flesta på min funkar riktigt bra. Den enda jag upptäckt lite problem med är sömnfunktionen, klockan säger ibland att jag sovit hela natten igenom när jag vet att jag vaknade och låg vaken en stund mitt under natten. Men eftersom den går främst på puls samt brist på rörelse för att bedöma huruvida jag sover eller ej är det kanske inte så konstigt. Vore ju lite läskigt om den kunde känna av att hjärnan var aktiv liksom :D

Jag använder min klocka främst för stegräknaren och pulsmätaren. Jag sysslar med en sport som går ut på att verkligen utmana hjärtat och det är kul att kunna se vilken puls jag kom upp i under pass X jämfört med pass Y. Klockan har säkert en felmarginal där också, men så länge den har lika fel varje gång kan jag ju ändå jämföra liksom. Detsamma tänker jag om stegräknaren.

En funktion jag inte hade räknat med men som visat sig vara grymt användbar är väckarklockan. Jag vill ofta gå upp tidigare än min sambo på vardagarna, men istället för att han ska vakna av min mobils alarm kan jag nu ställa min smartwatch som vibrerar lite snällt på handleden och väcker mig men inte sambon.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 668
Senast: Ms_Antrop
·
IT & mobiler Jag har i dryga året haft en Fitbit Inspire HR och varit rätt nöjd men känner nu att jag vill uppgradera. Hade egentligen velat...
2
Svar
20
· Visningar
1 323
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp