Smittar brunstbeteende?

annakg

Trådstartare
Hej!
Har en ganska dum fråga men i min okunskap så är jag orolig, ni får gärna lugna mig, alt. göra mig mer orolig ;).

Frågan gäller ston som står tillsammans och brunstbeteende. Jag har haft mitt sto i över ett år och hon har aldrig visat tecken på brunst och har allmänt väldigt jämt och fint temperament. Jag märker att hon någon gång har vissa lite "grinigare" dagar, men inget annat.

Så länge jag har haft henne har hon gått med valacker och under en kort period med ett annat lugnt sto.

Nu funderar jag på att byta stall till ett där det står ett litet sto som alltid visar alla de klassiska tecknen på brunst, mycket och väldigt tydligt. Det är lösdrift och i så fall blir det ett par valacker och mitt sto tillsammans med detta sto.

Kommer det bli problem, eller är detta en myt?
Finns det risk att de drar igång varandra och mitt sto också blir odrägligt?
Dela gärna med er av era erfarenheter!
:banana:
 
Hej!
Har en ganska dum fråga men i min okunskap så är jag orolig, ni får gärna lugna mig, alt. göra mig mer orolig ;).

Frågan gäller ston som står tillsammans och brunstbeteende. Jag har haft mitt sto i över ett år och hon har aldrig visat tecken på brunst och har allmänt väldigt jämt och fint temperament. Jag märker att hon någon gång har vissa lite "grinigare" dagar, men inget annat.

Så länge jag har haft henne har hon gått med valacker och under en kort period med ett annat lugnt sto.

Nu funderar jag på att byta stall till ett där det står ett litet sto som alltid visar alla de klassiska tecknen på brunst, mycket och väldigt tydligt. Det är lösdrift och i så fall blir det ett par valacker och mitt sto tillsammans med detta sto.

Kommer det bli problem, eller är detta en myt?
Finns det risk att de drar igång varandra och mitt sto också blir odrägligt?
Dela gärna med er av era erfarenheter!
:banana:
Jag har haft ston i många stall och det finns alltid något sto, likväl valack, som är lite speciell av olika anledningar. Ston synkar brunster, precis som kvinnor som lever tillsammans brukar få samma cykler men jag har aldrig hört talas om att PMS är smittsamt. ;)
 
Hej!
Har en ganska dum fråga men i min okunskap så är jag orolig, ni får gärna lugna mig, alt. göra mig mer orolig ;).

Frågan gäller ston som står tillsammans och brunstbeteende. Jag har haft mitt sto i över ett år och hon har aldrig visat tecken på brunst och har allmänt väldigt jämt och fint temperament. Jag märker att hon någon gång har vissa lite "grinigare" dagar, men inget annat.

Så länge jag har haft henne har hon gått med valacker och under en kort period med ett annat lugnt sto.

Nu funderar jag på att byta stall till ett där det står ett litet sto som alltid visar alla de klassiska tecknen på brunst, mycket och väldigt tydligt. Det är lösdrift och i så fall blir det ett par valacker och mitt sto tillsammans med detta sto.

Kommer det bli problem, eller är detta en myt?
Finns det risk att de drar igång varandra och mitt sto också blir odrägligt?
Dela gärna med er av era erfarenheter!
:banana:
Jag tycker att det verkar kunna dra igång varandra. Jag skulle vara mycket tveksam till en blandflock om det redan är ett sto där som brunstar mycket. Det lär bli en del betäckningar i den hagen då...
 
Ja, jag hade ju inte gillat att ha blandad flock men det beror på risken för betäckning och inte att nån skulle bli odräglig.
 
Håller helt med de som redan svarat - jag skulle inte vilja ha ett sto ihop med valacker alls pga. betäckningsrisken. (Särskilt inte det sto du beskriver som står på lösdriften nu, men det var väl någon annans..)

Jag skulle däremot inte oroa mig särskilt om att stoet blir "odräglig" om hon inte brukar bli det. Dock kan det mycket väl tänkas att hon kommer bli tydligare i sina brunstar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 726
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 182
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp