Bukefalos 28 år!

Smultronställen mellan Bollnäs och Örnsköldsvik?

Vi var på semester på höga kusten i somras. Här är listan på sevärdheter jag gjorde inför detta:

Skuleskogen Naturum Höga kusten
Häxmuseet Folkhögskolevägen 5, 870 52 Nyland
Häxberget, 873 92 Bollstabruk
Nämforsens hällristningsmuseum Nipvägen 7, 880 30 Näsåker
Mannaminne Häggvik 109, 873 99 Nordingrå
Gensmons arkeologiska friluftsmuseum Genesmon, 89243 Örnsköldsvik
Gammelgården i Myckelgensjö Myckelgensjö, 895 92 Bredbyn
Gravhögarna i Holm och Björkå.Holm 125, 881 95 Undrom

Speglar visserligen mitt intresse av natur och kultur/historia, men håll tillgodo!

Gammelgården i Myckelgensjö har inga guidade turer eller öppet café förrän efter midsommar. Man kan visserligen åka dit och ta med eget fika. Om man ändå ska till Myckelgensjö och titta på gammelgården skulle jag kunna rekommendera Långnäset och Östalbodarna. Två riktigt mysiga platser.
 
Gammelgården i Myckelgensjö har inga guidade turer eller öppet café förrän efter midsommar. Man kan visserligen åka dit och ta med eget fika. Om man ändå ska till Myckelgensjö och titta på gammelgården skulle jag kunna rekommendera Långnäset och Östalbodarna. Två riktigt mysiga platser.

Tack för tipsen!
Om Mora är var ni utgår ifrån har du också dressiner i Vika, där han kan trampa längs inlandsbanan.

Jo, precis, det är där jag trampat förr och där vi tänkt trampa med vår egna dressin också nu. :) Tyvärr sköts inte spåret från Vika längre dock, men vi får väl röja själva :).
 
Norrfällsvikens fiskeläge och camping är ett mysigt ställe, därifrån kan man åka båt ut till Ulvön som oxå är väldigt mysigt. God mat på hotellet där också.
Finns även andra mysiga fiskelägen runt omkring Norrfällsviken.
 
Norrfällsvikens fiskeläge och camping är ett mysigt ställe, därifrån kan man åka båt ut till Ulvön som oxå är väldigt mysigt. God mat på hotellet där också.
Finns även andra mysiga fiskelägen runt omkring Norrfällsviken.

Tack! Ja, det verkade ju lätt att ta sig ut dit, fick fram ett par båtar!
Båtar/öar/skärgård vill vi uppleva!
Vi ska åka ut till en annan ö det är bestämt, Högbonden (heter ön så eller bara naturreservatet?), men kanske/förhoppningsvis hinner vi med en till!

Såg att Mannaminne som @Stinaelin tipsade om också ligger där i närheten, det verkar ju också häftigt!
 
Outleten har jag varit på tidigare, det var skoj, men tror inte den lockar just nu, men tack ändå för tips! Visst ligger den i närheten av den fina åttkantiga kyrkan om jag inte minns fel...? Den kanske vi far in och tittar på, den gillar jag!
Själevads kyrka heter den, och precis, den ligger bara någon km från Fjällräven Outlet. Den är mycket fin inuti också!
 
Själevads kyrka heter den, och precis, den ligger bara någon km från Fjällräven Outlet. Den är mycket fin inuti också!

Ja, jättefin! Jag har varit där inne, fast bara som hastigast. Vi kom precis när de hade någon övning inför någon sånguppvisning, det var fint...! Extra häftigt tyckte jag det blev med kontrasten... unga killar som kört dit på mopeder som stod där huller om buller utanför den fina kyrkan... ifall det framgår hur jag menar... för mig blev det häftigt iaf...
 
Om ni åker till Alnö så rekommenderas restaurang Vindhem varmt! De säsongsöppnar i maj enligt hemsidan.

Tack!

Det verkade dock (helt förståeligt) vara mycket fokus på fisk och skaldjur och det äter jag inte.. min kompis äter inte skaldjur heller. Fisk äter hon, men är väl ingen finsmakare.

Kanske ska säga det att restaurangbesök kommer troligen inte vara något vi prioriterar, vi kommer nog mera köpa med oss nåt och äta "hemma" i/utanför stugorna vi ska bo i och mysa där + ta med oss på dagarna:).
Tar gärna tips på typ lokal mataffärsmat eller lokal hämtmat typ. Vi ska som sagt äta på Clock, det tycker vi känns kul :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp