Bukefalos 28 år!

Smultronställen mellan Bollnäs och Örnsköldsvik?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag och en av mina bästa vänner planerar roadtrip i mitten av maj :) Sitter ni på några smultronställen längs denna sträcka? :) Typ extra fina utsikter, knasiga sevärdheter t ex stolen i Edsbyn osv...

Längst upp ska vi göra de typiska grejerna, gå till den där skrevan, "Predikstolen" (någon som varit dit, hur är vandringen?) åka linbana... Vi ska sova i Sundsvall, Docksta och Hudiksvall...

:)
 

Bifogade filer

  • 20220221_150505.jpg
    20220221_150505.jpg
    87,6 KB · Visningar: 52
Vet inte vad de typiska grejerna är men skrevan kanske avser skuleberget? :p Där kan man stanna, smitingen utanför Härnösand har en fin strand och utmärkt stig till några grottor vid havet att spana in i. Gulfmacken på väg genom stan säljer alltid roliga smaker på semlor. Jättefin utsikt från hotell Höga Kusten om ni rastar där! I Docksta har ni Docksta skor :D Sundsvall har två utsiktsplatser, en på vardera berg! Finns en kyrkoruin i Njurundabommen, gravkullar lite varstans runt stan och utställningar på kulturmagasinet. Kanske kommer på något smultronställe också innan maj!
 
Hölick är fint i Hudiksvall om ni vill ut till havet, Avholmberget i Delsbo har fin utsikt, men det kanske är en för lång avstickare.

Tack, Hölick såg fint ut vid en snabb googling! Något särskilt ställe där som du rekommenderar extra?
Avholmberget ska jag prata med min kompis om, kan hända det blir för lång avstickare dit nu, men alltid bra att ha i skortärmen ifall att :)

Vet inte vad de typiska grejerna är men skrevan kanske avser skuleberget? :p Där kan man stanna, smitingen utanför Härnösand har en fin strand och utmärkt stig till några grottor vid havet att spana in i. Gulfmacken på väg genom stan säljer alltid roliga smaker på semlor. Jättefin utsikt från hotell Höga Kusten om ni rastar där! I Docksta har ni Docksta skor :D Sundsvall har två utsiktsplatser, en på vardera berg! Finns en kyrkoruin i Njurundabommen, gravkullar lite varstans runt stan och utställningar på kulturmagasinet. Kanske kommer på något smultronställe också innan maj!
Ja precis, det är Skuleberget vi ska till. Ska kolla upp Smitingen, grottor lät ju kul! Även fin badstrand... "kan" man bada där uppe i mitten av maj? :P
Haha, kul med semlorna, blir dock inga semlor för oss i maj, men kul ändå!
Ja, utsikten över bron ska vi stanna och glo på :P Varit där förr, men det ska vi ändå. Haha, Docksta skor? Får jag kolla upp tror jag... Vi ska bo på Södra Berget i Sundsvall, bl a för utsiktens skull! :) Ser väldigt fint ut! Låter som vi får kolla upp... Norra berget borde det bli? också... Kyrkoruiner och gravkullar låter rätt kul det också :) Toppen med ställen som är utomhus :) Tror inte vi kommer vara sugna på att gå in på ställen mer än nödvändigt, fast det beror förstås på hur mycket/lite folk det är också!

Återkom gärna med fler tips!
 
Tack, Hölick såg fint ut vid en snabb googling! Något särskilt ställe där som du rekommenderar extra?
Avholmberget ska jag prata med min kompis om, kan hända det blir för lång avstickare dit nu, men alltid bra att ha i skortärmen ifall att :)

Nej tyvärr, har inte så bra koll annat än att jag varit där nån gång och badat och gått promenader men tyckt det var väldigt fint där!
 
Nu är detta typ 20 år sen när jag var liten, men jag kommer ihåg att det var väldigt spännande att kolla på hur de gjorde polkagrisar på Fagerströms fabrik i Hudiksvall. Nu var ni iofs inte så intresserade av semlor så godis kanske också går bort, men annars kan det kanske vara kul att gå förbi när ni ändå är i stan 😊 Har för mig att det över lag var en ganska trevlig liten stad.

Nu kan det ju vara lite ostadigt väder i maj och båt/fiskesäsongen kanske inte börjat, men Mellanfjärden i närheten av Hudik kan också vara värt att kolla upp för eventuellt restaurangbesök eller bara strosa lite. Det finns många lite finare fiskrestauranger mellan Hudiksvall och Sundsvall också som ligger fint till.

Det finns en "kustväg" ungefär mellan Hudiksvall och Sundsvall också, om ni vill slippa e4. Vet dock inte om det är så pass mycket roligare utsikt att köra där, men nu kan ju kolla upp om det passar er bättre.

I Örnsköldsvik fanns det förut en Fjällräven outlet, kan kanske vara ett kul besök om den fortfarande finns kvar.
 
@strawberrysylt Norra berget har ett vitt utsiktstorn, mycket fina promenadstigar och ett friluftsmuseum. Kor, getter och får bla men kanske inte i maj? På södra, precis bakom hotellet, finns ett hopptorn (eller vad skidgrejen nu heter) som duger precis lika bra! På södra har ni björnstigen, den är kul och rätt svår!

Vill ni testa bada kanske det är överlevnadsvarmt i klubbsjön, en kort promenad från smitingen.
 
Nu är detta typ 20 år sen när jag var liten, men jag kommer ihåg att det var väldigt spännande att kolla på hur de gjorde polkagrisar på Fagerströms fabrik i Hudiksvall. Nu var ni iofs inte så intresserade av semlor så godis kanske också går bort, men annars kan det kanske vara kul att gå förbi när ni ändå är i stan 😊 Har för mig att det över lag var en ganska trevlig liten stad.

Nu kan det ju vara lite ostadigt väder i maj och båt/fiskesäsongen kanske inte börjat, men Mellanfjärden i närheten av Hudik kan också vara värt att kolla upp för eventuellt restaurangbesök eller bara strosa lite. Det finns många lite finare fiskrestauranger mellan Hudiksvall och Sundsvall också som ligger fint till.

Det finns en "kustväg" ungefär mellan Hudiksvall och Sundsvall också, om ni vill slippa e4. Vet dock inte om det är så pass mycket roligare utsikt att köra där, men nu kan ju kolla upp om det passar er bättre.

I Örnsköldsvik fanns det förut en Fjällräven outlet, kan kanske vara ett kul besök om den fortfarande finns kvar.

Det lät mysigt! Har sett det i Gränna, det är coolt :) Kul att veta ifall vi skulle passera! Jag äter semlor, fast är traditionsbunden, så menar att i maj är det passerat, jag äter en (möjligtvis 1,5-2 om jag ska vara så rebellisk att jag vil ha både och och tar en med vaniljkräm också :O haha) på semmeldagen eller möjligtvis närmsta dagen före/efter, men sen är det bra. :P (Hoppas de inte säljs i maj heller?! :O).

Jag tror det är i Hudiksvall Mulle Meck-museumet ligger också? :) Det vill jag till ifall det inte är för mycket folk där! Min idol! Har varit där utanför men det var stängt då tyvärr :(.
Strosa i mellanfjärden lät mysigt, fisk äter jag dock inte, så kanske hoppar restaurangerna där...

Kustvägen ska vi kolla upp, tack!

Outleten har jag varit på tidigare, det var skoj, men tror inte den lockar just nu, men tack ändå för tips! Visst ligger den i närheten av den fina åttkantiga kyrkan om jag inte minns fel...? Den kanske vi far in och tittar på, den gillar jag!

@strawberrysylt Norra berget har ett vitt utsiktstorn, mycket fina promenadstigar och ett friluftsmuseum. Kor, getter och får bla men kanske inte i maj? På södra, precis bakom hotellet, finns ett hopptorn (eller vad skidgrejen nu heter) som duger precis lika bra! På södra har ni björnstigen, den är kul och rätt svår!

Vill ni testa bada kanske det är överlevnadsvarmt i klubbsjön, en kort promenad från smitingen.

Åh, utsiktstorn, det låter precis som något för oss! Det ska jag kolla upp och det andra där ikring också. Och hopptornet också :)

Haha, ja vi får se om vi badar, men det hade ju vart rätt coolt, det borde vi ju fixa XD.

-----------------

Äta på Clock i ... visst är det Härnösand? planerar vi också att göra :)
 
Tack, Hölick såg fint ut vid en snabb googling! Något särskilt ställe där som du rekommenderar extra?
Avholmberget ska jag prata med min kompis om, kan hända det blir för lång avstickare dit nu, men alltid bra att ha i skortärmen ifall att :)

Hölick är fint! Det man gör där är framför allt att vandra i naturreservatet (superfint ut till udden) och badar på sommaren. Det finns restauranger som är helt ok! Hölick tar ändå typ en halvtimme att åka till från E4 så inte jättemycket längre till Avholmsberget (som har fantastisk utsikt och mer än ok restaurang).

En alternativ resväg är att åka väg 84 från Hudik till Delsbo, och sen Kalvstigen till Järvsö och sen söderut till Bollnäs. 20 min långsammare enligt Google men då är avstickaren till Avholmsberget kort plus att ni passerar Järvsö där det finns mkt att se :)

Fagerströms har vad jag vet inte visning av godistillverkningen (de gör mkt mer än bara polkagrisar) på samma sätt som de hade förr. Men de har en karamellbod vid fabriken där man kan handla :)
 
Och just ja! En till anledning till att ta 84:an är att både Hudiktraktens bästa restaurang (Frägsta) och bästa café (Ystegårn) finns i Näsviken. Men det är bara ca en mil från Hudik så helt görbart att åka dit om ni sover i Hudik också :)
 
Ja absolut, men när jag var lite var det typ ”klockan 10 på lördag är det karamellkokning” och liknande. Sånt finns vad jag vet inte längre :)
Dom har byggt om lite och ändrat det till att man kan se tillverkningen hela tiden när dom tillverkar s.a.s, så ja förmiddagar i veckorna är ju träffsäkrast men ibland tillverkar dom hela dagen, inte på helger längre (tror jag). Det beror nog på vad dom tillverkar för stunden.
 
Dom har byggt om lite och ändrat det till att man kan se tillverkningen hela tiden när dom tillverkar s.a.s, så ja förmiddagar i veckorna är ju träffsäkrast men ibland tillverkar dom hela dagen, inte på helger längre (tror jag). Det beror nog på vad dom tillverkar för stunden.

Jag har aldrig lyckats komma dit när de jobbar är alltid helt tomt 😅 (nu låter det som att jag hänger där varje vecka, inte helt sant :p )
 
Lägger till att om ni nu skulle bestämma er för att köra förbi Delsbo och om ni har tid på er så kan man cykla dressin där, gammal järnväg i jättefin miljö med sjöar och natur längs vägen :) Går att hyra några timmar eller hela dagen.
 
Ni startar från Mora?
Nu är kanske maj fel tid för bad - och i Mora finns en del fina badstränder, t.ex de som hänger ihop med flygsandfälten mot Orsasjöns västra sida - men det finns sandfältsbadstränder med betydligt mindre kornstorlek i Hälsingland.
Orbaden norr om Arbrå/ längs rv83 är ett exempel, och Lilla Hawaii vid Amungens östra strand ett annat.

Om inte annat kan det vara en trevlig utflykt med övernattning från Siljansbygden, då sommaren är i sitt esse.
 
Vi var på semester på höga kusten i somras. Här är listan på sevärdheter jag gjorde inför detta:

Skuleskogen Naturum Höga kusten
Häxmuseet Folkhögskolevägen 5, 870 52 Nyland
Häxberget, 873 92 Bollstabruk
Nämforsens hällristningsmuseum Nipvägen 7, 880 30 Näsåker
Mannaminne Häggvik 109, 873 99 Nordingrå
Gensmons arkeologiska friluftsmuseum Genesmon, 89243 Örnsköldsvik
Gammelgården i Myckelgensjö Myckelgensjö, 895 92 Bredbyn
Gravhögarna i Holm och Björkå.Holm 125, 881 95 Undrom

Speglar visserligen mitt intresse av natur och kultur/historia, men håll tillgodo!
 
Hölick är fint! Det man gör där är framför allt att vandra i naturreservatet (superfint ut till udden) och badar på sommaren. Det finns restauranger som är helt ok! Hölick tar ändå typ en halvtimme att åka till från E4 så inte jättemycket längre till Avholmsberget (som har fantastisk utsikt och mer än ok restaurang).

En alternativ resväg är att åka väg 84 från Hudik till Delsbo, och sen Kalvstigen till Järvsö och sen söderut till Bollnäs. 20 min långsammare enligt Google men då är avstickaren till Avholmsberget kort plus att ni passerar Järvsö där det finns mkt att se :)

Fagerströms har vad jag vet inte visning av godistillverkningen (de gör mkt mer än bara polkagrisar) på samma sätt som de hade förr. Men de har en karamellbod vid fabriken där man kan handla :)

Tack! Ja, kanske blir det den vägen. Min kompis är sugen på Orbaden vet jag...

Jag tycker också att ni ska ta en avstickare ut till Hölick/Hornslandet i Hudiksvall.
Grottor kanske? https://www.holick.se/grottklattring
Kolla en gammal tall? https://www.landskogsbruk.se/skog/har-finns-sveriges-aldsta-tall/

På norra berget i Sundvall finns ju Skvadern att beskåda :up:

I Härnösand ligger ett jättestort bilmuseum med inte bara bilar https://harnosandsbilmuseum.se/

Tack! Grottorna såg ju kul ut och även tallen hade kunnat va kul att ha sett :). Skvadern såg otäck ut :p
Ja, bilmuseumet vet jag om! Jag är bilintresserad, men inte min kompis så mycket...

Lägger till att om ni nu skulle bestämma er för att köra förbi Delsbo och om ni har tid på er så kan man cykla dressin där, gammal järnväg i jättefin miljö med sjöar och natur längs vägen :) Går att hyra några timmar eller hela dagen.

Åh, tack för tips!
Vi har en dressin hemma, jag gillar att trampa dressin! Det där hade kunnat vara kul!

Ni startar från Mora?
Nu är kanske maj fel tid för bad - och i Mora finns en del fina badstränder, t.ex de som hänger ihop med flygsandfälten mot Orsasjöns västra sida - men det finns sandfältsbadstränder med betydligt mindre kornstorlek i Hälsingland.
Orbaden norr om Arbrå/ längs rv83 är ett exempel, och Lilla Hawaii vid Amungens östra strand ett annat.

Om inte annat kan det vara en trevlig utflykt med övernattning från Siljansbygden, då sommaren är i sitt esse.

Ja, precis. Ja, Orbaden har jag varit till förr, där är fint och min kompis är lite sugen på det vet jag...
Lilla Hawaii åh det här jag missat,tack! Ja, det blir en perfekt utflykt till en annan gång :).

Vi var på semester på höga kusten i somras. Här är listan på sevärdheter jag gjorde inför detta:

Skuleskogen Naturum Höga kusten
Häxmuseet Folkhögskolevägen 5, 870 52 Nyland
Häxberget, 873 92 Bollstabruk
Nämforsens hällristningsmuseum Nipvägen 7, 880 30 Näsåker
Mannaminne Häggvik 109, 873 99 Nordingrå
Gensmons arkeologiska friluftsmuseum Genesmon, 89243 Örnsköldsvik
Gammelgården i Myckelgensjö Myckelgensjö, 895 92 Bredbyn
Gravhögarna i Holm och Björkå.Holm 125, 881 95 Undrom

Speglar visserligen mitt intresse av natur och kultur/historia, men håll tillgodo!

Tack för tipsen, ska kolla upp dem!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp