Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Du fäktar en väderkvarn.

1. Det handlar om lakto-ovo-vegetarisk kost.
2. Volontärerna behöver bara ta av sig tröjan.
3. Beklagar å dina vägnar att du är så rädd för vegetabilier. :(

Beklagar att du har så lite respekt för dina medmänniskors frihet att välja vilken mat de önskar äta. Din egen frihet att göra så verkar viktig samtidigt som du gärna stampar på andras.

Min rädsla för vegetabilier är exakt noll och frågan handlar inte ens till del om det.
 
Och då är det ju ännu viktigare att ha en bred meny / system där alla kan bli nöjda, om man nu vill ha ett brett tillgängligt arrangemang.

Det är, min gissning, också en pragmatisk fråga om kostnader. Grönsaker (även ekologiska sådana) kostar mindre än ekologiskt kött. Så skulle det erbjudas skinkmackor eller varm korv eller liknande så skulle det nog vara scan eller eldorado från inte så glada danska/tyska/polska grisar. Vilket svenska ekologiska bönder går igång på värre än vegetarism.

Företaget som certifierar skulle säkert acceptera kött (varken OS i London eller Rio var vegetariska) om det kunde visas vara hållbart, ekologiskt och KRAV märkt. Men vilket mindre evenemang som Göteborgsvarvet har råd med det?
 
Jag tog mig friheten att överdriva ungefär exakt så mycket som du själv gjorde i dina vilda antaganden och spekulationer.
Ditt inlägg om att ingen ska tvingas äta animaliefritt "ens för en dag" var väl ingen retorisk överdrift? Dels så handlar diskussionen som sagt om lakto-ovo-vegetarisk kost vilket knappast kan betraktas som extremt på något sätt (miljontals människor lever med den kosthållningen hela sina liv) dels så är resonemanget om frihet/tvång rent barnsligt i sammanhanget.
 
Är det okej för de som är bönder som föder upp djur för köttproduktion kallar sig själva för köttbonde och det är fult om någon annan gör det?

Varför kallar de sig själva för köttbonde om det är nedvärderande?
Har aldrig hört att köttbonde är nedlåtande. Köttbonde har nötkreatur som föds upp för köttproduktion - oftast av köttdjursras, här hamnar också de tjurkalvar av mjölkras som blir "över" rån mjölkproduktionen. En mjölkbonde har alltså mjölkkor i första hand men har ibland även egen köttproduktion av tjurkalvarna. Men är ändå mjölkbonde i bondemun. En bonde som föder upp svin är en svinbonde. Kallas inte köttbonde alltså.
 
Ditt inlägg om att ingen ska tvingas äta animaliefritt "ens för en dag" var väl ingen retorisk överdrift? Dels så handlar diskussionen som sagt om lakto-ovo-vegetarisk kost vilket knappast kan betraktas som extremt på något sätt (miljontals människor lever med den kosthållningen hela sina liv) dels så är resonemanget om frihet/tvång rent barnsligt i sammanhanget.

Nej, någon överprövning och inskränkning av enskildas val av föda behövs vare sig för veganer eller några andra. Din rädsla för animaliska livsmedel överstiger vida min rädsla för vegetabilier, vilket i sig inte har med frågan att göra. Men tycks vara återkommande tema i inläggen från en del.
 
Intressant. Men det behöver inte bli konflikter tycker jag. Jag är vegan, min man är en "vanlig" köttätare. Jag lagar ibland mat åt honom. Det är OK, fast jag aldrig skulle vilja äta det själv. Det gäller att respektera varann. Men jag har min makt som konsument. Jag köper det jag vill ha.och kan påverka det jag tror på på mitt lilla sätt. Tack gode gud för Mc Vegan.
 
@Trani hela diskussionen har blivit fucked up, med överdrifter , spekulationer och dumheter. Jag har bidragit med delar.

Trist och fånigt är inga starka ord för mig som rättfärdigar de senare starka orden.

Att servera enbart vegetariskt (smal meny som passar få) är trist på ett arrangemang som har bred publik. Att komplettera det med anvisningar om att inte äta medhavd annan slags mat är fånigt.

Att servera enbart mat med inslag/huvudsak av animalier i varje rätt (smal meny som passar få) är trist på ett arrangemang som har bred publik. Att komplettera det med anvisningar om att inte äta medhavd vegetarisk mat vore fånigt.

Det trista utbudet ser vi ganska ofta och det drabbar oftast de som vill äta vegetariskt/veganskt.

Anvisningarna, de fåniga, om att styra födointaget har inte jag sett förut. Bättre är ju då att anvisa funktionärer att inte äta alls i uniform, än att lägga in pekpinnar som skapar fel fokus.
 
Jag tycker det är trist när det saknas vegetariska alternativ.

Kompletterar man det med att förbjuda medhavd vegetarisk mat skulle det bli fånigt .

På precis samma sätt.

Fast du kan inte jämföra ett sådant förbud rakt av. Du får jämföra skälen för sådana (som inte ens var ett absolut förbud, utan ett villkorat förbud - de fick äta egen matsäck men inte iklädd rollen som funktionär).

- Skäl för att inte tillåta medhavd matsäck med kött: Certifieringen (även om standarden inte kräver 100 procent vegetariska mat, utan endast en uppmaning om "organic"/KRAV-märkt, samt att det ska finnas vegetariskt alternativ - men de villkor som sätts upp av arrangören själv bör de ju följa.

- Skäl för att förbjuda medhavd vegetarisk matsäck: Jag kan faktiskt inte komma på något rimligt skäl som inte skulle vara fullständigt godtyckligt. Kan du?
 
@Trani hela diskussionen har blivit fucked up, med överdrifter , spekulationer och dumheter. Jag har bidragit med delar.

Trist och fånigt är inga starka ord för mig som rättfärdigar de senare starka orden.

Att servera enbart vegetariskt (smal meny som passar få) är trist på ett arrangemang som har bred publik. Att komplettera det med anvisningar om att inte äta medhavd annan slags mat är fånigt.

Att servera enbart mat med inslag/huvudsak av animalier i varje rätt (smal meny som passar få) är trist på ett arrangemang som har bred publik. Att komplettera det med anvisningar om att inte äta medhavd vegetarisk mat vore fånigt.

Det trista utbudet ser vi ganska ofta och det drabbar oftast de som vill äta vegetariskt/veganskt.

Anvisningarna, de fåniga, om att styra födointaget har inte jag sett förut. Bättre är ju då att anvisa funktionärer att inte äta alls i uniform, än att lägga in pekpinnar som skapar fel fokus.

Men varför blandar du in publiken?
 
Men varför blandar du in publiken?

Jag trodde att det var till dem maten serverades. Jag kunde varit tydligare med att anvisningarna gällde funktionärerna, men det trodde jag alla var med på vid det här laget.

Om det enbart var servering till funktionärer blir det ännu märkligare på olika vis.
 
Fast du kan inte jämföra ett sådant förbud rakt av. Du får jämföra skälen för sådana (som inte ens var ett absolut förbud, utan ett villkorat förbud - de fick äta egen matsäck men inte iklädd rollen som funktionär).

- Skäl för att inte tillåta medhavd matsäck med kött: Certifieringen (även om standarden inte kräver 100 procent vegetariska mat, utan endast en uppmaning om "organic"/KRAV-märkt, samt att det ska finnas vegetariskt alternativ - men de villkor som sätts upp av arrangören själv bör de ju följa.

- Skäl för att förbjuda medhavd vegetarisk matsäck: Jag kan faktiskt inte komma på något rimligt skäl som inte skulle vara fullständigt godtyckligt. Kan du?

Jag ser inte något rimligt skäl att göra den begränsningen med den motiveringen. Grönsaker är inte automatiskt kravmärkta, precis lika lite som kött.
 
Jag trodde att det var till dem maten serverades. Jag kunde varit tydligare med att anvisningarna gällde funktionärerna, men det trodde jag alla var med på vid det här laget.

Om det enbart var servering till funktionärer blir det ännu märkligare på olika vis.

Publiken får väl äta precis vad de vill. De står ju utmed banan, sitter på uteserveringar, osv.

Dock serverade expot före varvet endast vegetarisk mat. Men det var så vitt jag vet inte förbjudet, vare sig för löpare, utställare eller intresserad allmänhet, att ta med sig egen matsäck - kött eller inte. Och det var heller inte förbjudet för funktionärer att göra det samma - bara de inte åt icke-vegetariskt alternativ iklädd rollen som funktionär.
 
Men det är väl ingen pekpinne, utan information till funktionärerna. Visst går det ha synpunkter på den hållbarhetspolicy som GV har utformat. Men eftersom certifieringen görs baserat på policyn så måste de ju handla i enlighet med den - annars riskerar de att förlora certifieringen.

Fast de utformar inte ens informationen i enlighet med policyn, utan väljer att istället lägga in en pekpinne. ”Funktionärer tillåts inte äta medhavd mat som inte är KRAV-märkt” hade varit i linje med vad du beskrev. Istället går man in och pekpinnar på kostval sorterat på typ av råvara, som är helt irrelevant.
 
Fast de utformar inte ens informationen i enlighet med policyn, utan väljer att istället lägga in en pekpinne. ”Funktionärer tillåts inte äta medhavd mat som inte är KRAV-märkt” hade varit i linje med vad du beskrev. Istället går man in och pekpinnar på kostval sorterat på typ av råvara, som är helt irrelevant.

Nu är ju policyn mer omfattande än så. Att du tolkar formuleringen som en pekpinne kan jag inte göra något åt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp