Bukefalos 28 år!

Snabb fråga - fiberrikt foder?

Emuliiaa

Trådstartare
Min svärmor vill ha ett fiberrikt hundfoder, vet ni något?

Vet inte anledning eller något utan hon frågade och ville ha ett snabbt svar :angel:
 
Magnussons meat & biscuit innehåller väl fullkorn? Annars kan de nog tillsätta rivna morötter till det vanliga fodret om målet bara är att ge mer fibrer.
 
Hills har ett foder som säljs av veterinärer, har för mig att det heter R/D (reduction diet). Det är ett bantningsfoder och det är mycket fiber för att det ska mätta bättre. Mängden foder man ska ge är den mängd som står vid de vikt man vill att hunden ska gå ner till. Det är meningen att man ska ge detta fodret tills hunden har rätt vikt, se ska man byta till ett vanligt normalfoder.
 
Hills har ett foder som säljs av veterinärer, har för mig att det heter R/D (reduction diet). Det är ett bantningsfoder och det är mycket fiber för att det ska mätta bättre. Mängden foder man ska ge är den mängd som står vid de vikt man vill att hunden ska gå ner till. Det är meningen att man ska ge detta fodret tills hunden har rätt vikt, se ska man byta till ett vanligt normalfoder.

Jag har googlat och får bara upp dietfoder på fiberrikt hundfoder.. Det vill hon inte ge då hunden är "svårfödd" och dålig på att äta..
 
Frågan är hur mycket fibrer hon vill ha i fodret. Jag vill inte ha mer än max 2,5-3% för annars skiter ina hundar mängder (dom är vana vid färskt som innehåller mycket lite fibrer). Standardt innehåller 1,8% om jag inte minns fel. Four Friends ca 2,5%, Acana och Orijen 5%, dietfoder/bantningsfoder brukar innehålla upp till 10%. Så allting är relativt :)

Annars går det ypperligt att lägga till egna fibrer i den vanliga maten, om hunden i övrigt fungerar bra på maten.
 
Japp, som jag skrev så är det ett bantningsfoder @Emuliiaa

Men varför vill hon ha mycket fibrer i fodret när hunden är svårfödd och dålig på att äta? Fibrer = bukfylla utan näring ungefär. Istället borde hon ge ett foder för hårt arbetande hundar (även om hennes hund inte arbetar), alltså ett högenergifoder. Hunden behöver äta mindre av det än av ett normalfoder. Kan hon ha tänkt/sagt fel så att hon menar mycket protein/fett istället för fibrer? Kanske bäst du kollar av med henne, annars kan det bli helt galet fel.
 
Japp, som jag skrev så är det ett bantningsfoder @Emuliiaa

Men varför vill hon ha mycket fibrer i fodret när hunden är svårfödd och dålig på att äta? Fibrer = bukfylla utan näring ungefär. Istället borde hon ge ett foder för hårt arbetande hundar (även om hennes hund inte arbetar), alltså ett högenergifoder. Hunden behöver äta mindre av det än ett normalfoder. Kanske bäst att du kollar av med henne så att hon inte tänkt eller sagt fel. Det ska nog vara mer protein istället för mer fiber om hunden är svårfödd.
 
Japp, som jag skrev så är det ett bantningsfoder @Emuliiaa

Men varför vill hon ha mycket fibrer i fodret när hunden är svårfödd och dålig på att äta? Fibrer = bukfylla utan näring ungefär. Istället borde hon ge ett foder för hårt arbetande hundar (även om hennes hund inte arbetar), alltså ett högenergifoder. Hunden behöver äta mindre av det än ett normalfoder. Kanske bäst att du kollar av med henne så att hon inte tänkt eller sagt fel. Det ska nog vara mer protein istället för mer fiber om hunden är svårfödd.

Hon äter redan foder för aktiva hundar just för att hon äter i det minsta laget och behöver då få i sig så mycket näring som möjligt, men de var hos vet. förra veckan då hunden fått analsäcksinflammation och vet. trodde det berodde på att hon oftast har kladdig avföring pga det höga fettinnehållet i fodret.. Hade då rekommenderat mer fibrer så magen blir bättre, kan det stämma?

Finns det tillskott man kan ge i maten då kanske?
 
Min svärmor vill ha ett fiberrikt hundfoder, vet ni något?

Vet inte anledning eller något utan hon frågade och ville ha ett snabbt svar :angel:


Husk Lindros kan till sättas i fodret. Finns i en del mat affärer ,apotek och hälsokostbutiker. Det är Psylliumfröskal. Vi-siblin från apoteket innehåller också Psylliumfröskal och lite annat som jag inte mins.
Det finns en del "åkommor" som gör att man behöver öka mängden fibrer i fodret.
Mvh
Pudlan
 
Hon äter redan foder för aktiva hundar just för att hon äter i det minsta laget och behöver då få i sig så mycket näring som möjligt, men de var hos vet. förra veckan då hunden fått analsäcksinflammation och vet. trodde det berodde på att hon oftast har kladdig avföring pga det höga fettinnehållet i fodret.. Hade då rekommenderat mer fibrer så magen blir bättre, kan det stämma?

Finns det tillskott man kan ge i maten då kanske?

För mig låter det tvärtom - att hunden har för mycket fibrer i sitt foder så avföringen blir kladdig. Avföring behöver vara ordentligt fast för att tömma analsäckarna. Får jag fråga vad för foder hunden äter idag, så är det lättare att råda om den egentligen behöver mer eller mindre fibrer utifrån det foder den äter nu :)
 
För mig låter det tvärtom - att hunden har för mycket fibrer i sitt foder så avföringen blir kladdig. Avföring behöver vara ordentligt fast för att tömma analsäckarna. Får jag fråga vad för foder hunden äter idag, så är det lättare att råda om den egentligen behöver mer eller mindre fibrer utifrån det foder den äter nu :)

Hon äter pure natural active och ibland färskfoder som kvällsmat..
 
Hon äter pure natural active och ibland färskfoder som kvällsmat..
Ok, det går ju alltid att pröva att blanda lite fiberhusk i maten, men jag skulle endast ge lite i färskfodret. I det torrfodret finns redan husk (psylliumfröskal) - det står dock inte fiberhalt i innehållsförteckningen på fodret?. 1 kryddmått fiberhusk + lite extra vatten i det färska och se hur mycket det gör för magen.
 
@russinbulle förslag är bra. Prova det.

Om en hund är för hård i magen så kan man ge 1 tsk - 1 msk matolja för att få den mjukare, så visst stämmer det att det kan vara p g a hög fetthalt i fodret som hon har kladdig avföring.
 
@russinbulle förslag är bra. Prova det.

Om en hund är för hård i magen så kan man ge 1 tsk - 1 msk matolja för att få den mjukare, så visst stämmer det att det kan vara p g a hög fetthalt i fodret som hon har kladdig avföring.
Olja hjälper sällan hela vägen, då det tas upp av tarmarna (och det blir än mer fett för hunden) :) Fiberhusk tas inte upp av tarmen, så det fungerar alltså hela vägen ut "där bak" :p

Reagerar hunden på för hög fetthalt, så är det ju egentligen lämpligt att byta till ett foder med lite lägre fetthalt :)
 
Ja precis, samtidigt behöver hon det för att inte tappa vikt.. Känns som pest eller kolera..
Fast lite för mycket fett gör att det troligtvis åker ut "där bak" ändå. Det kan ju säkert gå att sänka lite bara :) Det går ju alltid att prova deras variant sensitive, som innehåller 15% fett istället för active som innehåller 20%. Eller blanda dessa sorter hälften hälften :) Fungerar inte magen bra, så är risken att den inte tar upp näringen helt ändå.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
800
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 389
Senast: ako
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 929
Senast: Fruentimber
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp