Snabbspänne

Novelette

Trådstartare
Jo, jag har sett träns med snabbspänne till bettet samt på tyglarna...

Kommer dock inte ihåg var för då tänkte jag inte så mycket på det.

Men när man ska visa hästen på treårs sen så tänkte jag hur grymt smidigt det är med snabbspännen till tyglarna...när man ska sätta på tyglar efter löshoppning tänkte jag...

Men en fråga...är de lika bra att rida med? Jag menar bryts inte den fina kontakten mellan hand och bett? :confused:

:bump:

Sv: Snabbspänne

Uppfödarna som jga brukar hjälpa visar sina hästar med såna tyglar. Hur smidigt som helst! :)
Hu rde är att rida med vet jag ej. Har också mardrömsbilder av hur något fastnar i spännet :eek: , så jag skulle nog inte ha dem till annat än ridning.

Ett alternativ om man är rädd att fastna i något är ju att vända tyglarna med spännet inåt då är det ganska svårt att fastna i något. Rider man bara med sånna spännen på ridbana eller i ridhus spelar det ju ingen större roll.

Minns inte helt hundra vad de kallas, hakar kanske?
Finns på ganska många träns både "nonames" och märkes träns

har aldrig haft några problem med å rida me såna tyglar. är handen bara stadig bryts ju aldrig kontakten med hästen

Jag har sådana tyglar, ganska smidigt, men dom är väldigt korta. Tror jag köpte dom på Lillhästen I Stav.

Kolla bland islandshäst utrustnining. Har sett en hel del islänningar som de har sånna tyglar på!

Jag har ett Cheetakträns med mässingshakar på sidstyckena, samt matchande tyglar med hakar.
Köpte det sommaren 2000 och det är fortfarande lika fint.

Immer

Jo, jag har sett olika så jag vet vart jag hittar tänkte bara mest om det är värt att köpa dem o rida med??

Men man får väl testa själv för att få reda på det gissar jag...

jag köpte sånna tyglar på KINGS och de funkar kanoon! jättebra när man ex ska på tävling och vill ha hästen i transporten och är rädd för att h'n ska fastna med tyglarna.. då är det bara att haka av dem :)

Jag rider ofta med sådana tyglar och jag tycker inte att känslan försämras på någotvis, däremot ska man passa sej för att ha för vilda hästar eller rida terrängbana eller något med dem, då jag haft flertalet pajja. Det är spännet i sej som går sönder, så man måste passa sej. Tror att tyglarna man har till islänningarna är lite mer regäla, än vanliga mässingsspännen.

Det är en bra ide att kunna byta bett, eller ta av tyglarna vid behov, men det tar inte speciellt mycket längre tid att sätta på andra sorters tyglarna som finns på marknaden.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 583
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 848
Senast: Liran
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 183
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka