"Snällt" bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 793
M

Mie

Det finns säkert delade meningar om vilket bett som är det "snällaste" mot hästen, men vilken är din åsikt?

Sv: "Snällt" bett?

det snällaste vet jag inte, men både smala 2-delade tränsbett och nova silikonbett är väldigt snälla tycker jag. smalt bett-snällt om man är mjuk i handen eftersom det stör mindre/tar mindre plats i munnen. :)

Det snällaste bettet är det bett som bäst passar den specifika hästens munhåla.

(Utgår då från att handen som håller tygeln använder denna korrekt).

Bästa sättet att få svar på denna frågan är att kolla hästen i munnen, ta ngt som du tror kan vara bra och fråga hästen!

Det snällaste bettet enligt min åsikt är det bettet hästen själv trivs med bäst, då spelar det ingen roll om det är tvådelat, tredelat, rakt, pelham, stång, kandar, gummibett osv.

Jag har själv läst att tredelade och hela böjda är snälla.

Lite dumt kanske att köpa på sig en hel massa och sen fråga hästen vilket hon vill ha.. Tycker det är lite lättare att fråga er som håller på mycket med hästar vad ni anser. När jag har några bra men inte för många alternativ kanske det blir lättare för hästen att välja också.

Det som hästen trivs med. Generellt tycker jag personligen att rakt (något böjt) bett med fasta ringar är det snällaste.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 977
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur