snart e vintern här

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blissare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 505
Sv: snart e vintern här

Jag har haft min häst halvskodd tidigare vinter, då hade hon 4 brodd fram i varje samt sulor, barfota bak då alltså.

Men nu är hon helskodd och jag hoppas att mins hästs hagkompis ägare går med på att det är okej att hon kan ha brodd runt om i år nu när hon är skodd även bak, jag vill helst ha riktiga vinterbroddar. T.ex. elitbrodd. Tror inte att det blir några problem, eller hoppas inte det, förhoppningsvis får dom inga sparkskador risken känns större att dom då får skaddor pga. att dom går obroddade.

Förra vintern fick jag en häst över benen som gick omkull och ramlade ja, alltså över benen på mig :crazy: det var precis vid grinden när jag skulle ta in honom, 3 st hästar var kvar i hagen och eftersom jag höll i grindtrådarna till elstaketet samtidigt som hästen landade på mina ben, fick hästen även panik. Men allt slutade lyckligtvis väl.

Sedan var jag med om en häst som halkade så illa i hagen i samband med insläpp att hon fläkte sig. Hon gick helt obroddad. Det var min hästs bästa kompis :cry: . Hästen i fråga togs bort strax därpå (samma dag). :(

Så jag vill ha broddade hästar, om man skor.

Mina hästar har 4 brodd i varje sko och snösulor. Släpper inte ut dem utan på vintern. Vi ser till att alla hästar som ska gå ihop känner varandra väl innan alternativt att man mycket noga låter dem lära känna varandra innan de släpps ihop.

Vi har alltid hästarna broddade runt om med fyra brodd i varje hov. Har haft det så i snart trettio års tid och vi har aldrig haft någon allvarlig sparkskada. Hästarna går ihop i flock ca sex stycken. De känner varandra väl. Skulle någon ny häst komma i broddperioden så skruvar vi ur alla bakbroddar samt väljer en dag för ihopsläpp när det inte är alltför halt ute...

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
500
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S