sne häst (rumpan innanför)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 742
C

coscos

nu håller jag o en kommpis på att sätta igång en häst. men han är väääldigt sne i kroppen. rumpan går innanför i vänster varv. tipps på hur vi skal göra? nu rider vi mycket så han går felställd med rummpan åt fel håll oxå, (som en banan åt fel håll) humm jaja inte så bra på att förklara... ägarna till stallet tyckte det var bra, men har ni några andra tipps? han kan knappt ställa sig i höger varv.
tips tips :)

Jag hade inte ridit innan jag fått hästen kollad och ett vettigt rehabprogram lagts upp.

Sådana snedheter leder allt för ofta till smärta, skador och ovillighet.

Kontakta equiterapuet eller veterinär - det är det råd jag kan ge. Dessa kan ofta hjälpa till med ett litet "övningsprogram" med vettiga övningar. Det är svårt att som "vanlig" ryttare rida en sned häst rak, eftersom den ofta bara förstärker sin snedhet ju mer den tränas.

Vad rids den för på bett? Har munnen kollats upp? Hänger den i någon sida av bettet? Söker den stöd i bettet eller släpper den det?

han är omusklad går på 3 delat vanligt. men vi skal köpa ett stångbett.
han har varit hoss vet nyligen , och skal förhoppningsvis dit igen för att kolla hanns andning (som är väldigt flåsig) så han skal oprereras hoppas vi. gjorde en vet besiktning nyligen då han såldes till han som har honnom nu.

men vet hitta inget, men då visste vi inte att han var så sne heller, vi tänkte mer att alla hästar har ju en stark/svag sida bara att detta var lite överdrivet..

Nu är det ju inte er häst, och ni kanske inte är villiga att lägga pengar på att få en hållbar häst i längden, vilket kanske är förståeligt, men jag hade rekommenderat en equiterapuet/hästmassör eller liknande som kan ta en titt på hästens exteriör, muskler osv.

Alla hästar har en stark och en svag sida, precis som vi, det tror jag också - men när det gått så långt som att hästen i alla gångarter går med rumpan innanför spåret och knappt går att ställa åt höger, då krävs det nog mer än god ridning för att få den att slappna av.

Halvdålig ridning lär nog bara förvärra det om ni inte använder er av en duktig instruktör som kan hjälpa er. Ett stångbett känns inte som rätt lösning kanske - men det kanske finns andra skäl än hästens stelhet? Min erfarenhet av stångbett har varit att ledande tygeltag varit besvärliga - men det kan mycket väl bero på min bristande erfarenhet. Har i princip aldrig ridit på annat än två- eller tredelat tränsbett. :)

ett enklare stångbett skal vi testa efter som han e så himla stark,...men funkar det inte så byter vi,. jo dina tipps är bra skal kollas upp! ägaren rider inte mycket då han ligger i lumpen! :)
men men... vi har tillgång till dom som äger stallet och dom är superduktiga och hjälper oss jättemycket. vi har just börgat rida honnom, så vi får vell se hur det går. men allt skal kollas upp. ägaren står för alla kostnader för hästen så vi lägger gärna ut pengar på träning och annat som kan hjälpa hästen att bli fin,trevlig och trivas.

tack för tippsen!

Tank på att hästen inte ar Igångsatt riktigt. Låt det ta tid, rid inte på volt det 1:A ni gör...TA TEMP om den flåsar.- innan ni rider oc rid inte för lange!!!

han har problem med andningen det skal opereras.

tack för tippsen annars :)

Svårt att svara på utan att ha mer iunfo.
Hur länge har ni ridit hästen (Dvs när sattes den igång)?
Hur utbildad är hästen?
Vilken "utbildningsnivå" är ni på?
Och hur rider ni hästen nu? (Alltså - hur länge, rider ni ut, rider ni på banan, skritt, trav, galopp, hur "hårt" har ni börjat rida osv..?)

Jag hade tagit ut en duktig massör för att avhjälpa spända höftböjarmuskler som ofta är orsaker till snedhet, även självklart kolla igenom hela hästen. Alla fel kan man inte rida "loss", ibland behövs annan hjälp.

han har ridits i ca 2-3 veckor skritt messt men lite trav. den anndra tjejen har testat gallop men det är inget vi skal jobba med på ett tag.
vi vet faktiskt inte hur utbilldad hästen är.. när den köpptes hade den stått på vårat stall lite, ridits i skogen. innan tror jag han var hoss någon tjej som blev gravid, och mannen som red blev rädd för hästen... inte jätte välutbildad men kan grunderna och lite till, men det var längesen han reds på "riktigt"
jag är har ridit i ca 7 år och tjejen som jag har den med har ridit mer, hon rider unghästar jobbar i stallet osv, så hon är den som rider, jag lär mig mer.
han rids både i manegen/paddock och ute. ca 4-5 dgr/v

vi skal nog kolla upp honnom hoss vet. men jag tänkte om det nu inte är något fel på honnom. hur kan man då jobba bort det?

för att han har något fel på andningen, eller det går bra att rida sa vet, men det går att operera så han lättare får lufft och då skal ägaren göra det.

Tja.. det som kommer för mig så där direkt är att rida ut mycket och jobba på att rakrikta hästen ute i terängen där de ofta har lite mer "bjudning".
Rid rakt fram och försök flytta framdelen till bakdelens "spår" så att hästen blir rak.
Försök att få hästen att ta lika mycket stöd på båda tyglar. Kontrolera att ni kan ge efter på en tygel och ha kvar stödet på ytter - och jobba så att det blir lika lätt i båda sidirna så att säga. (Vilket antagligen inte funkar i början *lerÄ*)

Hästar är ju sneda av naturen. Kanske har han fått gått sned och på så sätt blivit ännu snedare. För att få hästen mera liksidig måste ni stärka den svaga sidan. Kan du tömköra? Det är ett bra sätt att stärka hästen utan att den behöver bära upp ryttaren. Klättring och bommar/cavaletti är också bra träning. Sidvärtsrörelser är bra vid ridning. Det gäller att få hästen att ta för sig med den svaga sidan. Att rida för instruktör kan hjälpa till på traven så du kan få konkreta tips på träning. Det är alltid svårt att ge råd när man inte ser hur hästen rör sig.
lycka till

Jag köpte ett sto nu i början på året som var väldigt "sne", hon hade jättesvårt att gå i vänstervarv. Normalt har hästar en stark och en svag sida och jag trodde att detta var problemet då hästen är hel och frisk.

Sen kollade min hovis på henne och då visade det sig at hästen varit felskodd, skiljde 0,8 cm på framhovarna!!!! Det som gjorde saken ännu värre var att fram var vänster hov längre och bak var höger hov 0,5 cm längre än den vänstra. Kolla så att hästen är riktigt skodd....det kan du kolla själv genom att ta ett höstrå och kolla så att det är lika långt från kronranden till "tån på hoven".

Hoppas inte det är detta som är fel...kan verkligen förstöra en häst totalt!!

Så går min häst också, dock är han igång.
Men det jag ska göra är att rida mer antingen utåtställd eller rakställd i vä varv och hålla emot med vä ben för att rumpan inte ska åka in. Altenativt ha ett dressspö och peta på vä bakdel om det behövs.
Annars kanske det vore idé och kolla upp hästen ta ut en equiterapeft den kan vara sne för att kompensera nåt ont.
Eller skorna som nån nämnde.
Tandläkare kanske?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 032
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka