• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sanna_vbg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 749
S

Sanna_vbg

Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av snedbenthet hos häst, och om det är något att vara orolig för, eller om det är mer som ett skönhetsfel som inte berör hästen.
Hästen markerar på böjprov.
Men har inte ont av att bli riden, tränad m.m.
Tacksam för svar.

Sv: Snebent??

har den ett snett ben?

de låter ju idåfall som att de tillslut kommer slita väldigt på hästen om den tränas..

Sv: Snebent??

Hur kan du veta att hästen inte har ont av att bli riden? Om den markerar på böjprov så skulle jag ta hästen till klinik och utreda hältan. Om den är sned i benen så kan det leda till överbelastningar, men det beror på hur mycket sned den är, hur den rids osv, så det är inte säkert att en inkorrekt exteriör i sig leder till hälta. Men det behöver man veterinär för att utreda.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: Hellas
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18