Bukefalos 28 år!

snett beckene?

K

Krulidut

promenarar och håller på och lär känna en mkt SPECIELL häst..
ägaren till hsäten vill att jag ska tävla han i hoppning men jag är mkt tvecksam efter som hästen har snett beckene, han har svårt med höger galopp pga det ocg galopperar i vänster med bak och höger med frambenen.
vad tkr ni?
 
Sv: snett beckene?

Prata med ägaren och ta ut en kiropraktor eller ET som rätar ut bäckenet.

Min häst hade snett bäcken som efter ett par behandlingar rätades ut helt, och han har sen dess inte haft några som helst problem.
 
Sv: snett beckene?

ET?
okey, ungefär vad kostar ett sådan ingrep :angel:
bra att veta.
har hästen ont av snettbäckene?
är det akut (gud jag är inte snål på nått sätt men man vill jue veta :D )
 
Sv: snett beckene?

Equiterapeut. Är ofta alltiallo, håller på med massage, stretching och kiropraktik typ.

Kommer en till min häst nästa vecka, antar att hon är sned någonstans hon med (hästen alltså.. :D )
 
Sv: snett beckene?

Det är väldigt varierande, men kring 600 kr kostar en genomgång av hela hästen + ev.åtgärder.

Om det är akut är upp till var och en, ni vet ju om att hästen har snett bäcken, vill man inte åtgärda det så fort som möjligt?


Om hästen har ont? Ja, det är väl nästan självklart i.o.m att den är ovillig till att galoppera. Det tar ju emot för honom.

Vet inte vad som är "speciellt" med den här hästen, men om den har jobbigt humör, kan den nog ha mer ont än den visar.
 
Sv: snett beckene?

han är inte speciell av beckenet..
utan mer i lynnet om man säger så..
tidigare ägare säger att han var så då oxå..:S
dom tävlade svårare klasser i western och barock ridning (vet inte vad det sista äör..)
men så skulle dom rida en lång tur (4:a timmar) villket förstörde han..:cool:

han är inte arg utan gossig men är EXTREMT rädd för häftia rörelser :S
 
Sv: snett beckene?

Jag skulle inte börja träna en sån häst innan nån har rättat till det.
Förra hästen var lite sned också. Jag började hoppträna henne (utan att tänka mig för, dum som jag var :cool: ) Hästen gick jättebra, men helt plötsligt rev hon allt, hon orkade helt enkelt inte tillräckligt i avsprånget.
Så kort sagt: Skaffa nån som "knackar till" det där och ta det väldigt lugnt med hoppträningen i början och se till att muskla bakdelen ordentligt först om du vill börja satsa på hoppning.

:bow:
 
Sv: snett beckene?

då ska jag hita en "knackare" men först prata med ägfaren.
ägaren har själv försökt trycka till baka beckenet kan det ha gjort det värre?
 
Sv: snett beckene?

Det beror på hur mycket han tryckte. Det kan göra det svårare när det ska rättas till av nån som verkligen kan göra det. Men om inte hästen har tagit skada av det så tror jag inte att det gör så himmla mycket...
 
Sv: snett beckene?

då ska jag hita en "knackare" men först prata med ägfaren.
ägaren har själv försökt trycka till baka beckenet kan det ha gjort det värre?

:eek:

Jag anser att man inte själv ska försöka sig på något man inte kan. Oavsett vad det handlar om liksom. Ett bäcken är i sig hyfsat svårt att rätta till, om man inte kan använda sig av rätt metod.

Jag brukar "vicka" lite på min hästs bäcken, ET visade mig hur jag skulle göra, men det handlar inte om att räta ut ett bäckene.

Hur länge har hästen gått med snett bäcken? Och hur gammal är den?
 
Sv: snett beckene?

aldelses förlånge :(
om dom kan födas med det har han nog gjort det?!
dom förtra ägarna red han i 4:a timmar sedan fick han ont och dom sålde han..


att ägaren försökte trycka tillbaka det, joo jag har en delad oyttrad mening om det med... :cool:
 
Sv: snett beckene?

Det är inte ovanligt med ett snett bäckenben på hästar, och brukar gå fint att rätta till av erfaren kiropraktor. Men man bör då sannerligen inte försöka själv som de hade gjort på honom, såvida man inte är utbildad själv då!:cool:
 
Sv: snett beckene?

Det verkar helt klart som det är något som inte är helt rätt med rörelseapparaten hos hästen, sedan om det är bäckenet eller snett musklat i övrigt kan jag inte veta. Det är några saker i tråden som jag känner att jag måste kommentera.

För det första så ska en fullt frisk häst INTE bli förstörd av en fyra timmars långritt. Om den är i normal ridkondition och inte har några problem för övrigt. Jag har mycket svårt att tro att något sådant skulle ge ett snett bäcken, mina erfarenheter av denna åkomma är att det oftast är pga ett trauma.

Det andra jag vill kommentera är att jag har MYCKET svårt att tro att man kan skada en häst genom att manuellt med muskelkraft försöka manipulera bäckenet. Ett hästbäcken, liksom ett människobäcken är STABILA grejer. Det som händer när hästen har "snett bäcken" är att de små musklerna i bäckenet och ländryggen skapar en muskulär obalans vilket leder till spänningar och snedheter. Det är alltså ingen skelettsnedhet det är tal om. Och att göra skada i höft- och bäckenregionen på en frisk människa kräver VÄLDIGT mycket kraft, och torde då vara i princip omöjligt på en häst. Däremot kan jag tänka mig att man kan orsaka hästen obehag och att resultatet uteblir om man inte vet exakt vart man ska lägga in behandlingen.
 
Sv: snett beckene?

För det första så ska en fullt frisk häst INTE bli förstörd av en fyra timmars långritt. Om den är i normal ridkondition och inte har några problem för övrigt. Jag har mycket svårt att tro att något sådant skulle ge ett snett bäcken, mina erfarenheter av denna åkomma är att det oftast är pga ett trauma..
svar:
fd. ägare tror att han fötts med detta(?) men om det är som du säger musklerna kring skelette så borde han väll inte kunnats födas med det?
i hans papper elr nått sånt har fd. ägare skrivit att han undersökts av veterinär efter 4 timmars turen då han börjat halta i slutet av rid turen på h.bak (se första inlägget om galoppen.) men då inte gjort något åt det ( :cool: )
Det andra jag vill kommentera är att jag har MYCKET svårt att tro att man kan skada en häst genom att manuellt med muskelkraft försöka manipulera bäckenet. Ett hästbäcken, liksom ett människobäcken är STABILA grejer. Det som händer när hästen har "snett bäcken" är att de små musklerna i bäckenet och ländryggen skapar en muskulär obalans vilket leder till spänningar och snedheter. Det är alltså ingen skelettsnedhet det är tal om. Och att göra skada i höft- och bäckenregionen på en frisk människa kräver VÄLDIGT mycket kraft, och torde då vara i princip omöjligt på en häst. Däremot kan jag tänka mig att man kan orsaka hästen obehag och att resultatet uteblir om man inte vet exakt vart man ska lägga in behandlingen.

svar:
efter som att han i princip satt på baken på häösten och hoppade så är jag inte chokad över det om det hänt något, han har även använt knackare (han är allt i allo men långt ifrån färdig med anfdra ord, hovslagare är han men i grunden mänsklig sjuksköterske lärare btw...) men iallfall så använde han det och nån vibrerrande sak som hästen tkte vara oändligt skönt (om arra skulle söka sej in så kan jag ju bara säga att nej det var ingen dildo.:D )
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp