Snopp-problem

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 10 652
D

DuploBit

Min 8 månaders hane har problem med snoppen.

Det rinner som ljus-gul aktigt var från den och han och de andra hundarna slickar mycket på den. Han har problem att hålla tätt innomhus.

Har hört att det kan vara förhudskatarr och urinvägsinfektion? Vad ska man göra åt det?? Många sägar att det inte är något att bry sig om?? :confused: Men det känns fel att inte bry sig, han ska väl inte behöva ha det så??

// D

Sv: Snopp-problem

Jag skulle också gissa på förhudskatarr eller urinvägsinfektion. I båda fall behöver hunden veterinärvård, så ring och beställ en tid.

Hade du bara skrivit att det var lite småkladdigt så hade jag nog sagt som alla andra "inget att bry sig om" men det låter inte bra att han inte kan hålla tätt.

Min hund hade lite klet och slickade mycket, frågade veterinären när vi ändå var där och hon bara log och sade att det var typiskt för unga hanar och inget att oroa sig för. Det försvann mycket riktigt någon gång under våren och då blev han 2.

Hibitane vaginalkräm, receptfritt på apotek, jättebra att tvätta kladdiga förhudar med. Om du inte tycker han är irriterad när han kissar, eller sett ngt blod i urinen kan du ju prova att rengöra hans förhud ordentligt 1 gång om dagen i 4-5 dagar och se om det blir bra av det. Är han slö, har feber eller kisseriet strular behöver du dock söka veterinär omgående, iaf ringa en.

/ Angelika (leg vet)

Hibitane fungerar ibland bra men man måste vara medveten om att klorhexidin är ett starkt desinfektionsmedel som effektivt slår ut normalfloran.
PL

Jo absolut men vid riklig sekretion och problem tycker jag det har bra effekt och jag har inte haft någon som har fått problem med återkommande infektioner eller liknande.

Som förebyggande rengöring tycker jag dock inte att det är ett förstahandsval, och ffa inte mer än som engångsbehndling då.

Vore intressant att höra vad du sätter in mot förhudskatarrer?

Jag fick rådet att använda vanlig koksaltlösning och tvätta rent i ett par dagar.
Detta förutsatt att hunden inte mådde dåligt, vilket min inte gjorde. Det gick över efter detta.

Jag körde själv hibitane ofta förr.
Nu tycker jag att man bör vara väldigt restriktiv med starka antibakteriella medel.
Ofta är behandlingen mer för djurägaren än för hunden.
Laktal eller sköljning med koksalt kan vara bra att testa.
PL

Oh laktal var smart! Det använder jag ju vid juvenila vaginiter, inte tänkt på att använd det på "förhudarna"

Vi har tvättat förhuden en gång med intimtvätt, men tyckte inte att det blev bättre.. Nej, han är inte slö, irriterad. Inte heller något blod har förekommit när han kissar, just därför jag frågar här om det går att göra något åt det själv.. Med tanke på att han inte verkar må direkt dåligt på något annat sätt än att han är varig/kladdig.

Ska pröva att tvätta förhuden i 4-5 dagar och se om han blir bättre. Annars får farbror doktorn kika.

Tack för alla svar! :)

Ta en spruta o fyll med NaCl, dra ut förhuden o spruta in koksaltlösningen o håll för, massera runt lite, försiktigt så att det kommer åt överallt, låt det sedan rinna ut o så kan hunden göra rent sig själv.
Om det inte går över eller om förhuden är starkt irriterad så ring vet på måndag.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 045
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
3 004
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 550
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka