Snösulor ^^

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minnie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 122
M

minnie_

HEJ,
i tider som dessa så är det ju viktigt med snösulor så hästarna slipper styltor. Hovslagarn kommer på måndag och jag har inte bestämt mig om jag ska ha heltäckande eller de vanliga snösulorna.
Ni kan väl tipsa mig om vad ni tycker är bäst.
Jag bor för övrigt på västkusten men just nu är det ovanligt mycket snö ;)

Snabba svar är extra välkomna !:bump:

Sv: Snösulor ^^

hej! Det bästa är ju om din häst kan gå utan skor. Bara hästen får vara ute mycket på varierande underlag så fungerar det allra bäst. Vintertid är det ju särskilt hemskt med skor eftersom man behöver broddar när man har skor. Ta ingen heltäckande sula i allafall hästens hov måste få andas annars blir det snabbt problem...
Ingen häst på mitt stall har skor och det funkar jättebra eftersom de är ute hela tiden.
Lycka till

jag hade helt klart önskat att han kunde gå helt barfota men jag har bara ägt honom ett halvår och hans förra ägare har låtit ha honom helskodd sedan han var 3 år, och nu är han femtom :P
så det skulle nog inte funka:(

det blir vanliga snösulor för min del ;P
men shade, jag vet många som har helteckande och jag tror inte att det blir obligatoriskt problem men risken blir förmodligen större :smirk:

Jag rekomenderar vanliga snösulor helt klart. Hade hela förra vindern, funka väll sodär.
Prova i vinder för första gången i mitt långa hästliv med vanliga snösulor o jag kan rida som vanligt:D :bump:

Tycker det är bra med skor på vintern eftersom man kan sätta i broddar istället! Hur kul är det med en oskodd häst som halkar omkring?
Tycker "vanliga" snösulor fungerar bäst.

Jag skulle ju föredra snowgrips(de vanliga) framfär hela sulor.

Jag har 4 oskodda hästar. De har supergrepp på vintern. Det beror ju på vad för underlag man har där man bor. De två jag har skodda är det för att de alltid ömmar utan skor. De skodda har då naturligtsvis minst 4 brodd per sko och snowgrips.

ursprungligen postat av MercedesBenz:
Jag har 4 oskodda hästar. De har supergrepp på vintern. Det beror ju på vad för underlag man har där man bor. De två jag har skodda är det för att de alltid ömmar utan skor. De skodda har då naturligtsvis minst 4 brodd per sko och snowgrips.

jag har faktiskt aldrig sett en sko där man har 4broddar i, vart får du tag i det? - har din hovslagare sådana skor?
men om man tänker så måste nästan det vara det bekvämaste för hästen,för om man har 2broddar i så blir det ju en annan "vinkel" på hoven än om man har 4 ,eller inga alls. har man 4stycken så borde det ju bli jämnare för dem,om du förstår vad jag menar;) (sen får dom väll bättre grepp också.. :)

sarah__987 skrev:
men om man tänker så måste nästan det vara det bekvämaste för hästen,för om man har 2broddar i så blir det ju en annan "vinkel" på hoven än om man har 4 ,eller inga alls. har man 4stycken så borde det ju bli jämnare för dem,om du förstår vad jag menar;) (sen får dom väll bättre grepp också.. :)

Samtidigt som det blir bättre grepp att "skjuta ifrån" med så "fastnar" hoven mer när hästen landar på den och det sliter också på benen. Och ang vinkel, hur ofta står hästen på helt plan mark en frusen vinter? (Jag tar det som en självklarhet att hästen har så mkt strö i boxen att den inte märks ett skvatt om den har låga brodd i på natten...). Finns många trådar om 4 vs 2 brodd med massa bra funderingar :idea:

sarah__987 skrev:
ursprungligen postat av MercedesBenz:

jag har faktiskt aldrig sett en sko där man har 4broddar i, vart får du tag i det? - har din hovslagare sådana skor?
Häruppe har vi oftast 4 hål...MEN det finns 2 hål och inga hål....Vår hovslagare borrar själv ibland om jag inte redan köpt skor själv...Har för första gången satt snowgrips....WOW!:bow: säger jag bara.... Nu rider vi oberoende underlag ...

Klart det finns skor med 4 broddhål. Bara be hovisen om det. Min sambo har alltid det på vintern. Tom hööks har det :D

På västkusten skulle jag inte inte ha sulor alls eftersom 90 % av alla hästar där har bärrandsröta.

Fast de två hovslagare jag haft på min häst här i Skåne har INTE haft några skor med 4 broddhål att erbjuda. Det är så lite efterfrågan på dem att det inte är lönt att köpa hem, menar de.

Ok. Tja alla hovisar kör olika. Min borrade up 2 hål till...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 400
Senast: Fazeem
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 502
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 102
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka