Bukefalos 28 år!

Snubblar vid avsakningar

J

Jennifer80

Hjälp, varför gör han så?

Hästen travar och när den sakta av till skritt snublar den, tappar typ baken. Det ser ut som han tappar bakbenen.

Han haltar inte ser annars helt normal ut, dessutom gör han det bara på ridbanan. Travar jag på en väg så sakta han av som vanlig, var är det för problem?
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

har ingen upplevt ngt liknande ?
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Mitt sto kan också snubbla när hon saktar av. Kanske i genom snitt var 3:e gång, oavsett underlag tycker jag. Nästan som om det låser sig snabbt och sen släpper.
Jag har dock inte märkt att hon har ont och halt är hon inte.
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Mitt sto kan också snubbla när hon saktar av. Kanske i genom snitt var 3:e gång, oavsett underlag tycker jag. Nästan som om det låser sig snabbt och sen släpper.
Jag har dock inte märkt att hon har ont och halt är hon inte.

precis så känns det här också, men han har aldrig gjort så förut. det började när snön kom.
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Kan snubblandet bero på att det finns försvagnignar/förslitningar i bakknäna eller någon annanstans? Om hästen har broddar så blir det ju extra tydligt.

En häst behöver inte vara halt för att vara svag eller har problem.
Det är samma som med oss människor. :)
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Kan snubblandet bero på att det finns försvagnignar/förslitningar i bakknäna eller någon annanstans? Om hästen har broddar så blir det ju extra tydligt.

En häst behöver inte vara halt för att vara svag eller har problem.
Det är samma som med oss människor. :)

okej, men vad betyder det förslitningar i bakknän? vad händer då? hästen är bara 7 år!
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Det behöver inte vara förslitningar, däremot kan det vara något som behöver tränas upp
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Har du travat länge när det händer?

Låter som hästen är trött.
 
Sv: Snubblar vid avsakningar

Hör med din veterinär, som är utbildad på dessa saker. ;)

Det gäller att kunna anpassa tränignen efter hästen, så att den får möjlighet att bygga upp sina svaga sidor. Hästens hälsa kan ha mer med levnadsvillkor att göra än ålder. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: Habina
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp