Snurra stigläder

kaninälskare

Trådstartare
Hej!Tycker ni att man får sämre sists genom att ha snurrade stigläder? läste det nånstans men vet inte om det stämmer.

Jag vill även veta om jag gör rätt när jag snurrar mina läder.... när jag hoppar med storhäst måste jag nämligen göra det.

Jag knäpper upp stidlädren sen lindar jag det lädret med håle på ett varv runt stigbygeln, ju högre upp desto kortare jag vill att dom ska bli. Sen spänner jag. Men efter det kan jag ju inte dra så spännet är högst upp? Gör jag fel?

Låter säkert jätteknasigt men har aldrig varit i behov av snurrade läder förut.
 
Hej!Tycker ni att man får sämre sists genom att ha snurrade stigläder? läste det nånstans men vet inte om det stämmer.

Jag vill även veta om jag gör rätt när jag snurrar mina läder.... när jag hoppar med storhäst måste jag nämligen göra det.

Jag knäpper upp stidlädren sen lindar jag det lädret med håle på ett varv runt stigbygeln, ju högre upp desto kortare jag vill att dom ska bli. Sen spänner jag. Men efter det kan jag ju inte dra så spännet är högst upp? Gör jag fel?

Låter säkert jätteknasigt men har aldrig varit i behov av snurrade läder förut.
Det är ju bättre och säkrare att ha stigläder som passar. Ett tag hade jag en jättekort medryttare, hon hade alltid med sig sitt egna set med stigläder+ stigbyglar så att det blev rätt längd för henne oavsett vilken häst och disciplin hon skulle rida.
 
Det är ju lätt att göra fler hål med håltång? Eller är det inte din sadel? Köp i såna fall egna stigläder+stigbyglar som passar och byt, mindre klumpigt så!
 
Till barn som tillfälligt ska åka häst och vill ha fötterna i stigbyglarna kan jag snurra men inte till någon som ska rida. Då gör jag fler hål i stiglädret. Det blir tjockt och klumpigt och man kan få skav om de sitter så konstigt och dessutom kan säkerhetslösningar sättas ur funktion beroende på vilken typ av säkerhetslösningar man har.
 
Ska hopträng, gör det varje v på den hästen..... ska kolla om jag kan få göra fler hål, det är inte min sadel. Hade ni skippat att snurra idag och haft lite för långa läder på dagens träning?
 
De som behöver riktigt korta stigläder brukar behöva mindre stigbyglar med, så foten inte kan åka igenom, så en egen uppsättning är nog inte fel alls!
 
Hej!Tycker ni att man får sämre sists genom att ha snurrade stigläder? läste det nånstans men vet inte om det stämmer.

Jag vill även veta om jag gör rätt när jag snurrar mina läder.... när jag hoppar med storhäst måste jag nämligen göra det.

Jag knäpper upp stidlädren sen lindar jag det lädret med håle på ett varv runt stigbygeln, ju högre upp desto kortare jag vill att dom ska bli. Sen spänner jag. Men efter det kan jag ju inte dra så spännet är högst upp? Gör jag fel?

Låter säkert jätteknasigt men har aldrig varit i behov av snurrade läder förut.

Jag som har ponnyben har snurrat många läder i mina dar men aldrig märkt av själv eller fått anmärkning på att min sits skulle försämras av det.

Jag förstår dock inte riktigt hur du snurrar, jag kan alltid dra spännet hela vägen upp? Jag lossar spännet och snurrar sedan den delen MED spännet 1-2 varv runt stigbygeln (beroende på hur långs lädren är och hur många hålen är) och sedan ser spänner jag i hålen som vanligt. Man får bara skjuta till ”surrningen” lite så att stigbygeln hänger i jämnvikt.

Föredrar dock att ta med mina egna läder (inkl stigbyglar) och sätta på istället för då slipper jag den milslånga flärpen som blir :D
 
Jag som har ponnyben har snurrat många läder i mina dar men aldrig märkt av själv eller fått anmärkning på att min sits skulle försämras av det.

Jag förstår dock inte riktigt hur du snurrar, jag kan alltid dra spännet hela vägen upp? Jag lossar spännet och snurrar sedan den delen MED spännet 1-2 varv runt stigbygeln (beroende på hur långs lädren är och hur många hålen är) och sedan ser spänner jag i hålen som vanligt. Man får bara skjuta till ”surrningen” lite så att stigbygeln hänger i jämnvikt.

Föredrar dock att ta med mina egna läder (inkl stigbyglar) och sätta på istället för då slipper jag den milslånga flärpen som blir :D
Ja jag har haft en känsla av att jag gjort fel, men ser inte riktigt framför mig hur man kan snurra delen med spännet haha, men det kanske går bättre då.
 
Ja jag har haft en känsla av att jag gjort fel, men ser inte riktigt framför mig hur man kan snurra delen med spännet haha, men det kanske går bättre då.

Tänk såhär:

Du står på sadelns vänstra sida och du tar tag i stiglädret och lossar spännet så att du har två lösa ändar (lädret sitter kvar i sadeln).

Din högra hand håller nu i den övre delen av lädret, dvs den med hål i, och i din vänstra hand håller du den delen som har spännet.

Nu för du ”spänn-änden” över högsta punkten på stigbygeln och tillbaka mot dig genom stigbygeln.

Nu har du gjort en loop runt stigbygeln och fäster sedan spännet i hålen och drar upp som vanligt.

För att stigbygeln ska hänga rakt mer och inte sitta en bit upp på sidan får du sen justera loopen/surrningen genom att ”putta tillbaka” en bit av lädret i loopen och jämna till längden (vet inte riktigt hur det ska beskrivas enkelt i text men brukar ge sig när man står där).

Övertygad om att din tränare kan visa :)
 
Tänk såhär:

Du står på sadelns vänstra sida och du tar tag i stiglädret och lossar spännet så att du har två lösa ändar (lädret sitter kvar i sadeln).

Din högra hand håller nu i den övre delen av lädret, dvs den med hål i, och i din vänstra hand håller du den delen som har spännet.

Nu för du ”spänn-änden” över högsta punkten på stigbygeln och tillbaka mot dig genom stigbygeln.

Nu har du gjort en loop runt stigbygeln och fäster sedan spännet i hålen och drar upp som vanligt.

För att stigbygeln ska hänga rakt mer och inte sitta en bit upp på sidan får du sen justera loopen/surrningen genom att ”putta tillbaka” en bit av lädret i loopen och jämna till längden (vet inte riktigt hur det ska beskrivas enkelt i text men brukar ge sig när man står där).

Övertygad om att din tränare kan visa :)
Haha det var typ en så tydlig förklaring jag behövde, ska testa imorrn! :D Tack!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 693
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 411
Senast: manda
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp