Snygga varma praktiska vinterjackor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 565
M

-moa-

Jag är i akut behov av en snygg praktisk (ska gå att rida och röra sig i, vara varm och inte nåt idiot material som går sönder as lätt) vinterjacka!

Men...jag behöver förslag, har idé torka (för ovanlighetens skull)
Provade en underbar Kingsland dun parkas (ville ha den blåa) men tyckte dom var korta i ärmarna trots att jag gick upp en storlek...fast jag kanske bara inbillade mig, får prova den igen.
Men under tiden så tänkte jag att det kanske finns nåt jag gillar ännu bättre ;)

Så snälla snälla förslag, massor, gärna med bilder!

Sv: Snygga varma praktiska vinterjackor?

Vad ska du ha för stil då?

Jag som oftast har en sportigare stil både till vardags och i stallet älskar Haglöfsjackor.
Till att börja med så är de otroligt slitstarka och kvalité utöver de vanliga.
De andas, är vatten och vindtäta på riktigt även varma och de flesta har Recco system i som också kan vara väldigt bra ibland...

Kingsland och Pikeur mfl kommer inte ens i närheten av kvalitén som det är på Haglöfsjackorna...

Annars har ju Musto en väldigt trevlig längre parkas som är mer Klassiskt snygg..

Jag gillar PK och Gersemi. Snygga och funktionella jackor som håller bra.

Om du ska ha en jacka att arbeta i, läs rida och sköta stallgöra, tycker jag att 'tjocka' jackor är överskattade och otympliga.

Jag satsar på ett ordentligt underställ, ventilerande mellanlager och ett ytterlager som håller ute vind och väta ex en Goretex-jacka. Det finns ex löparjackor som funkar som ridjacka. Är det riktigt kallt kör jag två mellanlager. Vilka material som är bra för olika lager kan man ex läsa om på friluftsforum.

Tjocka dunjackor passar bra om man ska vara stilla om man instruerar eller kollar på iom att de även isolerar så att man inte ska förlora värme när man är stilla. Däremot är de jätteotympliga att arbeta i.

Självklart kan man behöva en tjock jacka även när man rider dock, när det är mycket kallt och man rider ut tex men det är mer undantag tycker jag. Kanske beroende på var man bor?

Jag köpte an parkas från Horze. Och jag är jättenöjd :love: Supervarm och skön och bra yttermaterial. Visst är den lite klumpig när man ska linda benen men hellre det än att frysa. Väldigt bra pris på den med!

Jag har Kingslands dunjacka (parkasen tycker jag är för lång att rida med) och den är superskön tycker jag, väldigt varm och sen väger den nästan ingenting. Absolut inte klumpig! Har XS på min, inga problem med armlängden trots att jag har långa armar. Så testa en sån. :)

Själv är jag trist när det gäller jackor, köper inte efter snyggt och modernt ridmärke utan efter att jackan är varm och tål stalllivet, så jag kör blåkläders jackor rakt av.
Men dom är varma och för mig lagom snygga, man behöver inte vara fotomodell i stallet anser jag, men varm och torr är ett stort PLUS

Jag tycker jättemycket om min Mountain Horse Forest Rider Jacket, tycker den är lagom tjock, går bra att rida i, finns ventilation osv men man håller sig ändå varm om man sitter still osv. Dessutom är den jättesnygg :D

jag har en parkas från eurostar som jag ÄLSKAR :love: Den har varit med mig i ur o skur och klararde hålla mig varm även när det var som kallast förra vintern!

Den är precis lagom varm oavsett hur varmt eller kallt det är ute, jag började använda den redan i okt utan att den blir för varm (utom vid ridpass i ridhus då får jag ta av den) och sen vet jag att den endå håller mig varm även när det är 15-20 minus med en varmare tröja under.

Den har verkligen varit med i ur o skur och jag har använt den i jobbet hela förra höst/vinter-säsongen (hästskötare)..

Jag köpte egentligen den för att ha den som vardagsjacka men insåg snabbt hur praktisk den var och använde den i jobbet istället med ambitionen att köpa en till o ha privat, men det blev för dyrt.. den kostar ca 4000 kr.

Här är en dålig bild på den:
aDSC_1463.jpg

Tack för alla bra tips allihopa :)
Ska kolla up rejält.

Vad jag kommit fram till nu i veckan, efter att ha provat lite olika, är att jag behöver en som är ganksa kort, med stpor mudd i midjan (annars ser jag ut som en köttbulle) och att jag verkar ha kraftig rygg/axlar :( för hälften är för små över ryggen om man ska kunna rida i dom, inte bara stå och se snygg ut. Är ju trevligt om man kan ge eftergift liksom utan att spräcka ryggen på dom :/

Eventuellt kan det funka med en formad jacka som är kort.
Och sen är det ju det där med olika storlekar på olika märken :(
Jag brukar ha S på Kingslands dam storlekar i jackor.

Mycket att tänka på haha, jag har en bunt "fula" jackor som går att använda men ville ha en som faktiskt sitter bra och är lite snygg för en gångs skull :D

Hmm jag börjar fundera på om det inte är lättare att köpa en halvfodrad Bomber jacka och ha dunväst över.

Någon som vet hur passformen eller storlek är på Musto snug jackorna? Om man tex. jämför med Kingsland eller nåt.

Jag har ganska många olika jackor. Har en röd Pikeur Gitania som sitter som ett smäck :love: , lite halvlång modell. Den är varm och skön utan att vara för klumpig, det är ju typ "motorcykelfoder" i den. Denna har jag mer som "snyggjacka" i hästsammanhang. Sen så har jag en Kavalkade jacka, typ lumberjacka med mudd nedtill. Den är marinblå och har så står det "Kavalkade" längs med ena ärmen med stora vita bokstäver. Tycker den är skön och praktisk, bra modell att rida i. Annars har jag en nyinköpt Jacson parkas i stallet, kommer inte ihåg vad modellen heter, men den ligger på ca 945 kr i utpris i butik tror jag (och jag fick ju personalrabatt ;) ) . Den är jättesnygg faktiskt tycker jag! Den funkar och rida i men är inte superpraktisk dock, t.ex. så finns ingen delad dragkedja... men jag är nöjd med den ialla fall, den är mest avsedd för att använda just vid stallarbetet.

Jag tipsar om Kingsland :love: (läste att du även provat en sådan) Hur lätt som helst, känns inte som att man har något på sig. Och sååå varm! (Dock var det på TOK för varmt att ha den på bilden här nedan....)

Jag köpte an parkas från Horze. Och jag är jättenöjd :love: Supervarm och skön och bra yttermaterial. Visst är den lite klumpig när man ska linda benen men hellre det än att frysa. Väldigt bra pris på den med!

Kan det vara samma som jag köpte? Anorakjacka unisex med pälskrage?
Har bara använt den en gång, det har inte varit så kallt än, men den var varm och skön! :)

Har alla glömt att dun ibland plockas från levande fåglar? Verkar inte vara många som drar sig för att köpa dun för det.

Eeeeh, jag kan inte komma ihåg att jag ens frågade om det? Hmm kan vara för att jag inte gjort det, jag frågade efter snygga varma praktiska vinterjackor, inte en diskussion om moral.
Men nej, jag har inte glömt det. Och du har rätt, det verkar inte vara många som drar sig för att köpa dun för den anledningen.

Jag kör på underställ, tunn långärmad t-shirt, tunn löst sittande ylletröja och en vindtät, ofodrad fleecejacka (finns på typ Stadium). Det ser snyggt ut, är toppenvarmt och inte det minsta bökigt. Regnar det så åker regnjackan på... Enklare än så kan det inte bli, och jag uppskattar verkligen att bara kunna ta av ett lager om det blir för varmt när man t.ex mockar. En fleecejacka kostar max 400 kr, så det är dessutom ett billigt alternativ.

Precis min tanke med. Tänkte själv slå ett slag för blåkläder. Fristads kan vara ett alternativ men som sagt, byggkläder är underbara i stallet!

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 192
Senast: scizofren
·
R
Utrustning Jag behöver en ny vinterridjacka, vill ha en med lite kraftigare yttertyg som inte går sönder om man råkar skrapa emot något närman...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: RikketiTinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka