Sockerfria chokladbollar

smedsussie

Trådstartare
Går det att göra chokladbollar som är sockerfria?
Vilket sötningsmedel är bäst i så fall?
Blir de ätbara eller är det dömt att misslyckas?
 
Har testat att göra chokladbollar med Stevia, gör inte det! :laugh:
Men finns ju recept som påminner om chokladbollar men som inte är chokladbollar, som inte innehåller rent socker utan man använder sig utav dadlar. Tex frozen blizz balls. Dom är goda :up:
 
Jag som försöker hålla ner det raffinerade sockret gör en variant på rawfoodbollar med dadlar som sötningsmedel, jag tycker nästan de är godare än de vanliga!

Kräver dock att man har en matberedare för att mixa nötterna.

2dl valfria osaltade nötter (jag kan reagera på hasselnötter så jag brukar ta sötmandel)
12 färska dadlar
2msk kokosolja
2msk starkt kaffe
2msk kakao
kokos att rulla dem i

Kärna ur dadlarna, mixa nötterna först och mixa sen ihop allting i matberedaren. Ev behöver smeten stå en stund i kylen för att bli lättare att rulla. Jag brukar alltid dubbla satsen för det blir inte så många, håller ca 1 v i kylen.
 
Tack för alla svar.
Tror att det i slutänden kommer bli så att jag köper någon sockerfri Delicatoboll...

Men blev sugen att prova @Bismark s recept någon gång!
 
Jag gillar det här receptet
Men eftersom jag är lite la......eeeh...bekväm så körde jag hela bunken i micron istället för att dela upp smeten i formar. Gick alldeles utmärkt det med :)



Recept chokladbollar/ketobollar - ca 12 st

100 g smör
2 msk kakao
1 msk kokosmjöl/kokosnötsmjöl
2 msk grädde
1 ägg
2 msk sötströ
Kokos att rulla i

Gör så här: Smält 50 g smör, ställ åt sidan. Vispa under tiden ägg och sötströ pösigt. Tillsätt kakao, kokosmjöl, och grädde och vispa tills det blandats. Tillsätt det smärta smöret och rör runt. Häll upp i muffinsformar, ca 4-5 st och kör på full effekt i micron ca 1,5-2 minuter. De ska bli fasta som muffins. Ställ dem kallt. Låt resterande smör, 50 g, bli rumsvarmt. Ta muffinsen ur formarna och mosa runt i en skål, tillsätt det rumsvarma smöret och rör ihop till en jämn smet. Ställ kallt, räcker med ca 10-15 minuter i frysen sen kan man rulla det till fina bollar som sedan rullas i kokosflingor.
 
Supergoda veganska chokladbollar, höftade ihop, så här är ungefär vad jag gjorde:

1,5 dl riven kokos
1,5 dl havregryn (kör 30 sek i en mixer så det blir ett grövre mjöl)
1/2 dl kokosolja
3 msk cacao
3 msk agave sirap
2 msk kallt kaffe
1/2 tsk vaniljextrakt

Jag hade även veganska choc chips i mina, såå gott!
Det här blev ca 15 st små bollar.
 
2dl valfria osaltade nötter (jag kan reagera på hasselnötter så jag brukar ta sötmandel)
12 färska dadlar
2msk kokosolja
2msk starkt kaffe
2msk kakao
kokos att rulla dem i

Det receptet brukar jag också gå efter (kör med sötmandel och cashewnötter). Så goda! Och godast med färska dadlar man köper i lösvikt jämfört med de paketerade.

Men - dadlarna. Hur mixar du dem? Jag har en mindre mixer/blender som jag mixar nötterna i sen brukar jag försöka mixa dadlarna med en stavmixer (blendern pallar inte kletet som blir) men har haft sönder inte mindre än två mixar på det sättet, så tips om hur man enklast och lite mer kostnadseffektivt får till en jämn dadelsmet tas tacksamt emot. :D
 
Det receptet brukar jag också gå efter (kör med sötmandel och cashewnötter). Så goda! Och godast med färska dadlar man köper i lösvikt jämfört med de paketerade.

Men - dadlarna. Hur mixar du dem? Jag har en mindre mixer/blender som jag mixar nötterna i sen brukar jag försöka mixa dadlarna med en stavmixer (blendern pallar inte kletet som blir) men har haft sönder inte mindre än två mixar på det sättet, så tips om hur man enklast och lite mer kostnadseffektivt får till en jämn dadelsmet tas tacksamt emot. :D


Jag mixar nötterna i matberedaren, sen lägger jag ner alla grejer utom dadlarna och kör den på låg hastighet. Börjar kärna ur dadlarna och ploppar ner dem under tiden matberedaren går efterhand som de är urkärnade. Funkar finfint! :D
 
Jag mixar nötterna i matberedaren, sen lägger jag ner alla grejer utom dadlarna och kör den på låg hastighet. Börjar kärna ur dadlarna och ploppar ner dem under tiden matberedaren går efterhand som de är urkärnade. Funkar finfint! :D

Bah, jag har en för klen mixer då helt enkelt. Får önska mig något rejälare i julklapp, så att jag kan fortsätta göra mina älskade dadelbollar. :p
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Hundträning Min hund är duktig på byteshandel när det kommer till icke ätbara saker som pinnar, skräp osv. Däremot när hon hittar mat ute så lyssnar...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: AraSlei
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 455
Kropp & Själ Ge mig bästa tipset på shampo och balsam som gör håret supermjukt. Så trött på det torra, elektriska, flygiga grå håret som är strävt...
Svar
19
· Visningar
1 200
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp