Sömnapné?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har sedan en tid tillbaka varit trött i stort sett hela tiden. Har somnat till både nu och då dagtid om jag inte varit aktivt sysselsatt. Har trott att jag haft för mycket att göra, men så fick jag nyligen höra att jag snarkar rejält (vilket jag inte gjort tidigare). Går det att själv "undersöka" om det handlar om sömnapné före kontakt med vårdcentralen? Någon som har erfarenhet?
 
Man börjar på VC, får remiss och via den får man låna en apparat som kollar ens sömn under en natt. Iaf i Örebro län. Här är det ganska snabba ryck från VC till att man får en sovmaskin om man behöver.
 
Man börjar på VC, får remiss och via den får man låna en apparat som kollar ens sömn under en natt. Iaf i Örebro län. Här är det ganska snabba ryck från VC till att man får en sovmaskin om man behöver.
Räcker det med mina symtom för att kontakta VC?
 
Min mamma blev diagnostiserad med det i varas och hade ungefar samma upplevelse som Gimlan beskriver. Hon fick hjalp med undersokning fort, svar fort och sedan en speciell bettskena som gor att hon idag I princip inte har nagra problem alls. Undrar om hon eller pappa - som tycker det ar ganska skont att slippa snarkningarna - ar gladast...
 
Min mamma blev diagnostiserad med det i varas och hade ungefar samma upplevelse som Gimlan beskriver. Hon fick hjalp med undersokning fort, svar fort och sedan en speciell bettskena som gor att hon idag I princip inte har nagra problem alls. Undrar om hon eller pappa - som tycker det ar ganska skont att slippa snarkningarna - ar gladast...
Det låter hoppfullt! Jag trodde att det skulle vara krångligt och att jag inte hade tillräckliga symtom.
 
Det låter hoppfullt! Jag trodde att det skulle vara krångligt och att jag inte hade tillräckliga symtom.
I mammas fall borjade det med en utredning pa varfor hon hade ont i huvudet hela tiden (vilket da orsakades av att hon aldrig fick tillrackligt med bra somn) sa jag ar inte riktigt saker pa hur mycket symptom man maste ha sas. Men i och med att sjalva undersokningen ar ganska okomplicerad sa borde det inte vara allt for krangligt att fa till en sadan tycker jag, sarskilt inte om du som tidigare namnt sager att du har problem med somnen och snarkningar.
 
Strängt taget behöver man inte gå vägen om VC, åtminstone inte i det landsting/region där jag jobbar, utan det går fint att höra av sig direkt till ÖNH-mottagningen på sitt närmaste sjukhus.
 
Jag undrar om jag också har det. Jag snarkar inte, jag låter. Väcker sambon och mig själv ganska ofta. Ofta trött på morgonen och under dagen.
Jag ska nog ta och ringa till VC och se vad de säger.
 
Här i Norge går det INTE snabbt att bli utredat för det.... :mad: Min man har varit sjukskriven senn december -14 för blant annat utmattningssyndrom, hans läkare beställde tid för en sån där "sovmaskin-koll" i januari, men det gick enda tills mitten av juli innan han fick låna maskinen.... Och - håll till godo - resultaten har fortfarande inte kommit.....

Helt j... värdelöst hälsovårdssystem! :banghead: :banghead: :banghead:

(Förlåt utblåsningen)
 
Här i Norge går det INTE snabbt att bli utredat för det.... :mad: Min man har varit sjukskriven senn december -14 för blant annat utmattningssyndrom, hans läkare beställde tid för en sån där "sovmaskin-koll" i januari, men det gick enda tills mitten av juli innan han fick låna maskinen.... Och - håll till godo - resultaten har fortfarande inte kommit.....

Helt j... värdelöst hälsovårdssystem! :banghead: :banghead: :banghead:

(Förlåt utblåsningen)
Fy, vad jobbigt :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 322
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp