Svårt för "offerkofta mentaliteten" - hur bemöta dem

corzette

Trådstartare
Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska"
Oavsett vad det handlar om så heter det alltid "Jag är en såååå dåååååliiiiiig määääänniiiiiiskaaaa som inte lär mej göra rätt" osv. Och ja hen lägger in en "gnällröst" som ska påvisa hur hen verkligen liiiiiider med oss som kommit på hen med att inte göra sitt jobb/gjort fel osv.

Att hen inte tar till sej vad hen blir lärd är en bit, hen har jobbat inom vår "gebit" i stort sett hela sitt liv och hens cv får en att bli avis med hur mkt hen "säger" att hen kan.. Nu med facit i hand sen snart ett år tillbaka vet vi ju att hen inte kan ett "skit"

De flesta här tycker jag är elak, när jag är rak och ifrågasätter saker och ting. Och ja jag har JÄTTESVÅRT för såna här människor som inte tar varken jobbet eller sin egna del i det på allvar. Vi är ett litet team och det är omöjligt att inte behöva ge feedback.

HUR ger man en sån här person feedback och hur beter man sej sen när den här offerkoftan kommer fram som ska göra att en ska känna sej obekväm med att ge personen feedback.
För det måste ju vad det de handlar om ? Att personen vet hur obekväm personen som ger feedback blir när hen drar på sej offerkoftan !

I mitt fall så besvarar jag inte den kommentaren alls, utan låssas inte ens höra den. Hur gör ni i detta lägena ?
 
Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska"
Oavsett vad det handlar om så heter det alltid "Jag är en såååå dåååååliiiiiig määääänniiiiiiskaaaa som inte lär mej göra rätt" osv. Och ja hen lägger in en "gnällröst" som ska påvisa hur hen verkligen liiiiiider med oss som kommit på hen med att inte göra sitt jobb/gjort fel osv.

Att hen inte tar till sej vad hen blir lärd är en bit, hen har jobbat inom vår "gebit" i stort sett hela sitt liv och hens cv får en att bli avis med hur mkt hen "säger" att hen kan.. Nu med facit i hand sen snart ett år tillbaka vet vi ju att hen inte kan ett "skit"

De flesta här tycker jag är elak, när jag är rak och ifrågasätter saker och ting. Och ja jag har JÄTTESVÅRT för såna här människor som inte tar varken jobbet eller sin egna del i det på allvar. Vi är ett litet team och det är omöjligt att inte behöva ge feedback.

HUR ger man en sån här person feedback och hur beter man sej sen när den här offerkoftan kommer fram som ska göra att en ska känna sej obekväm med att ge personen feedback.
För det måste ju vad det de handlar om ? Att personen vet hur obekväm personen som ger feedback blir när hen drar på sej offerkoftan !

I mitt fall så besvarar jag inte den kommentaren alls, utan låssas inte ens höra den. Hur gör ni i detta lägena ?
Jag ignorerar nog också om det skulle hända och fortsätter att diskutera en saklig kritik. Men med förbehåll för att jag aldrig stött på det i så "grav" form, där man helt verkar tappa konceptet inför sitt professionella ansvar i gruppen.

Om det har ändrat sig på senare tid, kan det ligga något annat bakom? Sjukdom?

Sen skulle jag ta upp det med min chef, att personen beter sig på det viset.
 
Hen har vart så sen hen började på jobbet (efter mej).
Har lyft det gentemot cheferna men de tycker att "ge feedback" är något vi måste kunna göra i teamet. Då de har annat att göra. Nu har vi förvisso inte sagt vad hen "svarar" på feedbacken, bara att hen inte gör som hen ska.
 
Jag förstår att det är påfrestande. Mitt förslag är att försöka vara lösningsfokuserad i hanterandet av personen, för att på så sätt åtminstone själv kunna känna att du genomfört ditt jobb (= att ge feedbacken) på ett bra sätt.

Börja med att försöka förstå personens utgångspunkt. Det betyder inte att du behöver acceptera personens bild, men försök att förstå hur personen resonerar (krasst uttryckt, de flesta gör inte saker för att aktivt försöka göra de dåligt).

Sammanfatta lugnt vad du har uppfattat och fråga om du har uppfattat det på rätt sätt. Fråga hur personen vill att saker ska fungera. Fråga sedan vad personen själv kan göra för att det ska bli mer som personen vill att det ska fungera.

Konkretisera vad som behövs och be personen att själv sammanfatta vad den ska göra annorlunda.

Fördelen med ett sådant bemötande är att du om en liknande situation uppkommer senare kan du hänvisa tillbaka "vi diskuterade ju något liknande när det gällde X, ser du det som tillämpbart för att lösa problemet Y?".
Är det samma situation kan du enkelt hänvisa till "När vi diskuterade det senast sa du att du skulle hantera det på sätt Z. Har du gjort det den här gången?"

Om personen fortsätter har du med ett sådant arbetssätt också möjligheten att i samtal med ledning inte bara ta upp att personen "tar feedback dåligt", utan konkretisera att personen inte väljer att delta i ert gemensamma arbete genom att inte göra vad som har överenskommits i konkreta fall.
 
Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska"
Oavsett vad det handlar om så heter det alltid "Jag är en såååå dåååååliiiiiig määääänniiiiiiskaaaa som inte lär mej göra rätt" osv. Och ja hen lägger in en "gnällröst" som ska påvisa hur hen verkligen liiiiiider med oss som kommit på hen med att inte göra sitt jobb/gjort fel osv.

Att hen inte tar till sej vad hen blir lärd är en bit, hen har jobbat inom vår "gebit" i stort sett hela sitt liv och hens cv får en att bli avis med hur mkt hen "säger" att hen kan.. Nu med facit i hand sen snart ett år tillbaka vet vi ju att hen inte kan ett "skit"

De flesta här tycker jag är elak, när jag är rak och ifrågasätter saker och ting. Och ja jag har JÄTTESVÅRT för såna här människor som inte tar varken jobbet eller sin egna del i det på allvar. Vi är ett litet team och det är omöjligt att inte behöva ge feedback.

HUR ger man en sån här person feedback och hur beter man sej sen när den här offerkoftan kommer fram som ska göra att en ska känna sej obekväm med att ge personen feedback.
För det måste ju vad det de handlar om ? Att personen vet hur obekväm personen som ger feedback blir när hen drar på sej offerkoftan !

I mitt fall så besvarar jag inte den kommentaren alls, utan låssas inte ens höra den. Hur gör ni i detta lägena ?
Jag har haft kollegor som inte velat göra sitt jobb för att de tycker de saknar kompetens, och mer eller mindre indirekt tycker jag ska göra deras arbete åt dem eftersom de inte kan.

Min lösning har varit att vara ultratydlig - jag gör mitt jobb. Om de inte kan sköta sina arbetsuppgifter, så är det en fråga mellan dem och deras chef. Lösningen är inte att jag gör jobbet.

Nu menar jag inte att man inte kan hjälpas åt om det behövs, utan just folk som vägrar göra tråkiga arbetsuppgifter med hänvisning att de inte kan/förstår/whatever. De får prata med sin chef om att de inte klarar sitt arbete, och hitta nån lösning där. Inte lassa över på mig.
 
Jag har haft kollegor som inte velat göra sitt jobb för att de tycker de saknar kompetens, och mer eller mindre indirekt tycker jag ska göra deras arbete åt dem eftersom de inte kan.

Min lösning har varit att vara ultratydlig - jag gör mitt jobb. Om de inte kan sköta sina arbetsuppgifter, så är det en fråga mellan dem och deras chef. Lösningen är inte att jag gör jobbet.

Nu menar jag inte att man inte kan hjälpas åt om det behövs, utan just folk som vägrar göra tråkiga arbetsuppgifter med hänvisning att de inte kan/förstår/whatever. De får prata med sin chef om att de inte klarar sitt arbete, och hitta nån lösning där. Inte lassa över på mig.
Det finns ett namn för det - Strategic Incompetence..... Nån vill inte utföra vissa jobb (för tråkiga, besvärliga, jobbiga...) och utför det därför på ett så dåligt sätt att de "slipper" göra uppgiften igen. Vissa m*n har den lilla vanan för att slippa ifrån, så kvinnan i hushållet typ suckar och tar över.
 
Hen har vart så sen hen började på jobbet (efter mej).
Har lyft det gentemot cheferna men de tycker att "ge feedback" är något vi måste kunna göra i teamet. Då de har annat att göra. Nu har vi förvisso inte sagt vad hen "svarar" på feedbacken, bara att hen inte gör som hen ska.
Jag håller med att man i en arbetsgrupp behöver kunna ge varandra feedback. Men du verkar ju inte ha problem med att ge feedback, det är kollegan som inte kan ta feedback och då tycker jag ändå att det är chefens ansvar att ta upp det med personen för att hitta en lösning. På en arbetsplats måste man ju både kunna ta och ge feedback. Jag hade nog tagit det en vända till med chefen och sagt att personen inte kan ta feedback och att det pga det blir svårt att samarbeta med hen då den inte kan ta till sig lösningar.
 
Jag håller med att man i en arbetsgrupp behöver kunna ge varandra feedback. Men du verkar ju inte ha problem med att ge feedback, det är kollegan som inte kan ta feedback och då tycker jag ändå att det är chefens ansvar att ta upp det med personen för att hitta en lösning. På en arbetsplats måste man ju både kunna ta och ge feedback. Jag hade nog tagit det en vända till med chefen och sagt att personen inte kan ta feedback och att det pga det blir svårt att samarbeta med hen då den inte kan ta till sig lösningar.
Eller sagt till personen ifråga att ta det med chefen och lösa det.

Om chefen skjuter ut sig från arbetsledningen och säger att medarbetarna ska leda varandra med hjälp av feedback istället, så skulle jag nog försöka lägga tillbaks bollen där den hör hemma: Jag har inte ett problem, jag klarar mitt jobb. Om X inte klarar sina arbetsuppgifter, så är det ett problem för chefen och kollegan att lösa tillsammans, eftersom arbetsledning är chefens jobb.

Dvs, här låter det som en situation där både kollegan och chefen duckar sina arbetsuppgifter, och då skulle jag nog helt sonika inte ta de bollarna. De får lösa sina problem själva. Om kollegan inte klarar sitt jobb så är det förstås tråkigt, men då får ju hon ta det med chefen i så fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Gotthard
·
Kropp & Själ Inom ridningen pratar man ibland om snöret i naveln som går rakt bak mot ryggraden och hur man drar i/släpper efter på det som...
Svar
17
· Visningar
1 360
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp