Sofia Sjöborg efter EM-terrängen: ”Aldrig känt henne så trött”

Jag tycker inte nödvändigtvis att uttalandet betyder att man borde utgått faktiskt - tycker inte heller hästen såg för trött ut när man kollade terrängen.
Att hästen är tröttare än den varit förut betyder ju inte att den är för trött.

Det var absolut några hästar som borde utgått men flera såg ju pigga ut i mål med.
 
Och ändå såg inte hennes häst så trött ut som en bunt andra, fruktansvärt tycker jag att se dessa fula drivningar på riktigt trötta hästar som -vissa- kanade över en del hinder.
Om det nu är förhållandevis få hästar som går att träna för detta så borde kraven sänkas, det känns lite som en större del av startfältet är utfyllnad för att det ska bli en tävling med många startande, vilket drar publik och intäkter, när det ändå inte är rätt djurskyddsmässigt. Ut med de som piskar och bankar och tvingar sin häst.
Att sänka kraven kommer knappast hjälp - då kommer man ju bara komma ut med fler otränade hästar.
Högre krav på kval vore kanske något istället.'

Sen är ju detta en rätt extrem situation med tanke på regnet som varit.
 
Nu var det inte mig du frågade. Men jag anser att om det tröttaste man drivit hästen till någonsin är på en EM-terräng så har man drivit den för långt. Terrängen är farlig som den är. Trötta hästar ska inte tillåtas fortsätta och bör blåsas av om inte ryttaren själv har vett nog att blåsa av.

Det tröttaste man drivit hästen till bör väl snarare vara i uppbyggnaden av konditionen och på annan träning. I terrängen på tävling tycker jag att det alltid ska finnas en viss säkerhetsmarginal så att hästen aldrig blir så trött att den p.g.a. tröttheten råkar ut för en olycka.

I mina öron låter det oansvarigt att driva hästen så hårt i terrängen att det är det tröttaste man någonsin sett hästen.

Det beror väl på hur man menar när man säger det också? Jag hade kunnat uttrycka mig så och mena "hästen har aldrig känts tröttare under ett pågående terrängprov" tex. Sen upplever åtminstone jag att konditionsträningen ger en annan typ av trötthet än terränghoppning. Man känner ju av tröttheten på ett helt annat sätt när man hoppar, utan att det behöver innebära att den är pressad till max för vad konditionen håller för.

En häst som är slut av intervallträning eller distanspass i tröskeltempo känns inte likadant som en som är trött av tungt underlag och hinder.

Det finns inte heller någon poäng med att träna mycket på just tungt underlag, precis som att hoppeliten inte hoppar banor på tävlingshöjd som träning. Det sliter för mycket. Vill man att hästen ska hålla får man ju spara den typen av slitage till enstaka tävlingstillfällen.
 
Konstigt du tycker det är ok men det är egentligen inte ok att ha en annan åsikt 😉
Det är absolut ok att ha en annan åsikt, jag är ärligt nyfiken på hur du tolkar siffrorna. Är alla hästar för otränade som startade i EM, är banan för svår, tiden för tight osv osv.
 
Det beror väl på hur man menar när man säger det också? Jag hade kunnat uttrycka mig så och mena "hästen har aldrig känts tröttare under ett pågående terrängprov" tex. Sen upplever åtminstone jag att konditionsträningen ger en annan typ av trötthet än terränghoppning. Man känner ju av tröttheten på ett helt annat sätt när man hoppar, utan att det behöver innebära att den är pressad till max för vad konditionen håller för.

En häst som är slut av intervallträning eller distanspass i tröskeltempo känns inte likadant som en som är trött av tungt underlag och hinder.

Det finns inte heller någon poäng med att träna mycket på just tungt underlag, precis som att hoppeliten inte hoppar banor på tävlingshöjd som träning. Det sliter för mycket. Vill man att hästen ska hålla får man ju spara den typen av slitage till enstaka tävlingstillfällen.
Dessutom så säger uttalandet ingenting när man inte har något att jämföra med. Det tröttaste hon någonsin har känt henne vara betyder ju inte ens att hästen nödvändigtvis var trött, kanske bara mindre pigg än i vanliga fall?
 
Det är absolut ok att ha en annan åsikt, jag är ärligt nyfiken på hur du tolkar siffrorna. Är alla hästar för otränade som startade i EM, är banan för svår, tiden för tight osv osv.
Hade det varit det hade du accepterat att jag skrev att jag inte håller med dig utan att utveckla det vidare. Nu vill du bara försöka mästra och dra igång något för det finns ngn annan som tycker annat än dig. Prova med ngn annan 😉
 
Såna här artiklar får mig att undra om hästarna är tillräckligt tränade för uppgiften?
I många fall är de det inte. Ryttare av idag har helt missat målet gällande en av de viktigaste grundpelarna för att hålla hästar i form = tid för återhämtning och vila.

Tävlar man fälttävlan som om det vore hoppning som man gör idag och dessutom tror att korta klasser inte sliter har man snabbt en häst med trötta muskler och senor.

En snabb slagning på två svenskekipage hos FEI bevisar liksom tesen att hästarn inte får tillräckligt med vila. Man borde tvinga dem att läsa Jan Jönsons gamla bok "Fälttävlan" i hur det gick till på den gamla tiden när road and track ingick på programmet.

Canters häst gjorde sin tredje start för året i Le Pin. De började med en CCI4S (kort fyrstjärnig) i slutet av Mars, CCI5L (absolut högsta nivån) Badminton i början av Maj och nu CCI4L (lång fyrstjärnig, näst högsta nivån) Le Pin.

En av svenskhästarna gjorde i sin tur sin fjärde start sedan andra halvan av Maj då den säsongsdebuterade i CCI4L å därefter gjort ytterligare två korta 4*.

Canters häst har haft tid att vila och återhämta sig. Den andra och extremt många andra med den not so much.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges Sofia Sjöborg var en av bara fem ryttare som klarade en felfri terräng inom maxtiden i den fyrstjärniga klassen i Luhmühlen...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rosalind Canter är Europamästare i fälttävlan. Brittiskan gick in med ett historisk stort försprång i den avgörande banhoppningen och...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 625
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Hästnyheter Sofia Sjöborg och DHI Mighty Dwight ligger trea i fälttävlans-EM för unga ryttare. Ekipaget var ett av få i klassen som klarade den...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp