Soja eller inte soja

E

Egonson

Jag är i full färd med att lära mig så mycket som möjligt om foderstare och fodersorter och allt som hör till.

Fick hem boken Utfodrings-ABC från Krafft idag.
I den står det följande ang soja:
"Sojamjöl innehåller höga halter av relativt högvärdigt protein.
Det har länge givits till växande hästar för att kompensera höskördar med lågt proteininnehåll."

Här kommer den delen av texten jag funderar över:
"Till vuxna hästar bör det endast ges i undantagsfall. Det sojamjöl som förekommer i handeln är alltid värmebehandlat, eftersom det i obehandlat tillstånd liksom potatis innehåller en ras skadliga ämnen.
Vid all utfodring med sojaprotein bör stor försiktighet tas.
Det är lätt att hamna på ett proteinöverskott, vilket kan vålla allvarliga rubbningar i hästens allmäntillstånd".

Jag har tidigare lärt mig att så länge man håller sig under maxgivan är det ingen fara att ge sojamjöl.
Har heller aldrig hört att det "bara bör ges i undantagsfall" till vuxna hästar.

Är det för mycket att ge 0,3 kg soja till en häst på 450 kg? :confused:
 
Sv: Soja eller inte soja

Skulle tippa på att varningen syftar till om man inte har analys på grovfodret och man alltså inte vet hur mycket protein hästen får i sig.

Men jag vet inte.

mvh Jessica
 
Sv: Soja eller inte soja

Jessica skrev:
Skulle tippa på att varningen syftar till om man inte har analys på grovfodret och man alltså inte vet hur mycket protein hästen får i sig.

Men jag vet inte.

mvh Jessica

Mycket möjligt. Jag bara antog att alla analyserar :P
 
Sv: Soja eller inte soja

Utfodrings-ABC

var har du hittat den boken?
 
Sv: Soja eller inte soja

Krafft vill säkert hellre att man använder deras ur proteinsynpunkt dyrare foder.
Att soja endast i undantagstillsånd skall användas till vuxna hästar är ingen allmän rekomendation.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp