Sol- och badresa i oktober

LadyCovergirl

Trådstartare
Rubriken säger väl det mesta förutom att det gäller mig och 4-åriga dottern, att vi inte vill ha mer än cirka fyra timmar flygtid samt att vi helst inte vill åka till Turkiet eller Spanien (inkl Kanarieöarna). Inte heller norra Afrika lockar oss.
Hur är vädret på t.ex. de grekiska öarna och Cypern i oktober? (Ja, jag har kollat statistik men jag vill gärna ha personliga upplevelser :) )
 
Vi var på Rhodos i början på oktober för ett par år sedan. Vi var där 14 dagar. I 12 dagar var det 20-28 på land (ca 24-25 i vattnet, underbart!), 2 av dagarna var det regn och åska.
Kan definitivt tänka mig någon grekisk ö, typ Rhodos eller Cypern, igen i början på oktober.
 
Personlig upplevelse från Malta; Har varit där i oktober de senaste tre åren, badat i slutet av oktober varje år. Vädret är väl dock lite mer osäkert än om du åker idag (dock har det varit en kall sista del av augusti där i år så det blir förhoppningsvis en varm oktober då?). Runt 27 grader på dagarna, shortsväder på kvällarna, 23-25 grader i vattnet. Oktober var min favoritmånad för övrigt på Malta, turisterna och de skräniga språkreseungdomarna hade åkte hem och kvar var bara vi bofasta vilket gjorde att man fick plats på bussar och stränder igen ;-)

bad.jpg

Bilden tagen den sista oktober :-)
 
Vi var på Rhodos i början på oktober för ett par år sedan. Vi var där 14 dagar. I 12 dagar var det 20-28 på land (ca 24-25 i vattnet, underbart!), 2 av dagarna var det regn och åska.
Kan definitivt tänka mig någon grekisk ö, typ Rhodos eller Cypern, igen i början på oktober.

Det låter onekligen lovande. Ingen av oss är förtjust i supervärme (30+) men har gärna soligt och badväder :D
 
Personlig upplevelse från Malta; Har varit där i oktober de senaste tre åren, badat i slutet av oktober varje år. Vädret är väl dock lite mer osäkert än om du åker idag (dock har det varit en kall sista del av augusti där i år så det blir förhoppningsvis en varm oktober då?). Runt 27 grader på dagarna, shortsväder på kvällarna, 23-25 grader i vattnet. Oktober var min favoritmånad för övrigt på Malta, turisterna och de skräniga språkreseungdomarna hade åkte hem och kvar var bara vi bofasta vilket gjorde att man fick plats på bussar och stränder igen ;-)

bad.jpg

Bilden tagen den sista oktober :-)

Malta är också ett alternativ. Jag har varit där för typ tio år sen men då under sommaren. Att det är lugnare är trevligt eftersom det ändå inte blir något "festresa" :)
 
Grekland kanske kan vara varmt i början på oktober, Cypern brukar väl vara lite mer solsäkert överlag. Jag har dock varit i Grekland i mitten/slutet på oktober då det varit kyligt och 16 grader i poolen så personligen skulle jag inte åka dit så sent.. För risky!
 
Grekland kanske kan vara varmt i början på oktober, Cypern brukar väl vara lite mer solsäkert överlag. Jag har dock varit i Grekland i mitten/slutet på oktober då det varit kyligt och 16 grader i poolen så personligen skulle jag inte åka dit så sent.. För risky!

Hmm, var i Grekland var du då? Det finns ju en del ställen att välja på menar jag ;)
 
Grekland kan vara fint men du kan inte vara spiksäker. Säkrast är söder och österut, dvs Kreta och Rhodos.

Första veckan i oktober är klart bäst ...

Hmm, det är de två öarna jag har kollat mest på. Just nu funderar jag på att åka vecka 40 vilket är slutet av september-början av oktober.
 
Kreta! Tror dock inte de andra öarna var varmare med tanke på att Kreta ligger mest söderut..

Hmm, enligt Vings hemsida var medeltemperaturen på Kreta typ 24 grader i oktober. Men det är klart att det ju kan vara 29 grader i början av månaden och betydligt svalare i slutet.
Åh, beslutsångest! Vi kan ju åka i september också men det passar inte lika bra ihop med övriga aktiviteter :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp