Solcellsladdare - vad ska jag köpa

Magiana

Trådstartare
I sommar tänkte jag ge mig ut och campa/åka bil genom Sverige men behöver ett bättre sätt att ladda mobilen. I dagsläget har jag en laddare som jag kan ladda från cigarett-uttaget, men det funkar bara när bilen är igång.

Mobilen är en Samsung Galaxy S2 Plus med en batteritid som vid vardagsanvändning räcker 2 dagar, men när jag är ute och åker använder jag mobilen mer och då töms batteriet snabbare. Den info jag kan hitta om batteriet är att den har en batterikapacitet på 1650 mAh (vilket jag inte förstår innebörden av).

Jag tänkte att en solcellsladdare kunde vara en bra lösning, men blir helt förvirrad av alla el-termer som jag inte begriper. Helst vill jag klara laddningen uteslutande med solcellsladdaren.

Är det någon som har några goda råd att komma med angående vad jag bör leta efter?

Om du googlar på solcellsladdare bäst i test så får du några bra förslag enligt min mening

De billiga som du kan köpa hos Teknikmagasinet etc mäktar inte med särskilt mycket och har bara en kapacitet på runt 1000 mAh.

Går du upp i prisnivå så har du ex Lava Charger har en kapacitet på runt 4000mAh vilket gör att du faktiskt kan ladda din mobiltelefon 2-3ggr på samma solcellsladdning/batteri gentemot den hos Teknikmagasinet där 8h solladdning ger dig hela två timmars batteritid till mobilen....

Jag skulle nog rekommendera att du köper en sk. powerbank/extra batteri istället. Du laddar den i bilen och så har du 1-4 laddningar i batteriet sen.
Vi har tidigare år använt lite olika solcellsladdare när vi varit ute och vandrat, problemet blir dock att om det inte är riktigt soligt, hela dagen, så har de inte hunnit ladda upp tillräckligt.

Till årets långvandring har vi köpt en varsin Xiaomi powerbank på 10400mAh, med den så borde du kunna ladda mobilen runt 5 gånger på en laddning av powerbanken. Inte är den särskillt dyr heller, 259:- köpte vi våra för.

Det finns en hake med den lösningen och det är att det fungerar bara när bilen är igång. Planen är att vara ute i upp till en månad och köra så lite som möjligt. Jag kan ju redan i dagsläget ladda mobilen direkt i bilen.

En del av solcellsladdarna laddar till batteri och då kan jag ju kombinera laddningen från solceller med el från cigarett-uttaget när jag kör.

Ja, du laddar batteriet i bilen när du kör någon stans, och så har du 5 laddningar av mobilen med dig innan du behöver ladda batteriet igen.
Du laddar mobilen från batteriet.

Jag tänkte att en solcellsladdare kunde vara en bra lösning, men blir helt förvirrad av alla el-termer som jag inte begriper. Helst vill jag klara laddningen uteslutande med solcellsladdaren.
De 1650 mAh du nämner är energimängden i telefonens batteri; ström (milliampere, mA) gånger tid (timmar, h).
Batteriet klarar alltså att lämna 1650 mA i 1 timma - samma sak som 165 mA i 10 timmar eller för den delen 16 500 mA i 0,1 timma. Om din telefon förbrukar strömmen 165 mA så räcker alltså telefonbatteriet 10 timmar.

Samma sak gäller åt andra hållet, när telefonbatteriet skall laddas. Med en laddare som lämnar 1650 mA tar det 1 timma att ladda batteriet. En kraftig USB-laddare för cigarettuttaget lämnar ca 2000 mA (2 A) och kan då ladda din telefon från helt tom till helt full på ungefär 50 minuter, åtminstone i teorin.

En typisk solcellsladdare för mobiltelefoner lämnar däremot inte på långa vägar så mycket laddström som en billaddare gör, utan i storleksordningen en tiondel. Det innebär att det tar tio gånger så lång tid att ladda telefonen med solceller som med billaddaren. Och det förutsätter att det är molnfritt strålande solsken och solcellpanelen är vinklad mot solen hela tiden. Det finns förstås solceller som lämnar betydligt mer ström än så, för t ex fritidshus eller båtar, men då pratar vi inte om några hundralappar utan om ett antal tusenlappar och uppåt.

Det gör att jag också skulle föreslå en eller några batteripackar som du laddar i bilen medan den är igång, med en kraftig (2 A) billaddare. Kanske skaffa ett grenuttag för cigarettuttaget så du kan använda två laddare samtidigt. Batteripackarna gör dig avgjort mest oberoende och flexibel, och är dessutom billigare än en tillräckligt stor/kraftig solpanel.

@Snubbelfot Går det snabbare att ladda batteripacken än själva telefonen? Jag upplever att bristen på tid i bilen är ett problem.
Nej, laddningstiden med en given laddare beror på batteriets kapacitet - och om batteripacken kan lagra energi motsvarande 4-5 fulla telefonladdningar så tar det också ungefär 4-5 gånger så lång tid att ladda batteripacken. Därför är det intressant att använda en billaddare som har så hög laddström som möjligt, de kraftigaste levererar runt 2,1 - 2,4 A och svagare än så vill du inte ha. Då laddar du en 6000 mAh batteripack på knappt tre timmar.
En laddare som kan lämna tre samtidiga laddströmmar á 2,4 A är denna. Då kan du ladda två batteripackar plus telefonen, eller tre batteripackar, när bilen är igång.

För att utnyttja tiden som bilen är igång kan det vara bättre att använda två batteripackar (som då kan laddas samtidigt med 2,4 + 2,4 A) än en enda.

Vet du med dig att du kommer att vara stilla många dagar på samma ställe utan el kanske det kan vara meningsfullt att skaffa en solcellsladdare ändå, men de har ju alltså också sina begränsningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka