Soltålig marktäckare efterlyses!

Lovisaleonora

Trådstartare
Murgrönan vill inte. Vi försöker täcka vår lilla slänt med murgröna, den vill inte alls ta sig (och hålla ogräset borta) och jag misstänker att den tycker eftermiddags- och kvällssolen är för mycket.

Alltså behöver jag en annan fin marktäckare som växer sig tät och fin och håller ogräset i schack.

Så, vad rekommenderar ni?

(bild på eländet finns här: http://s14.photobucket.com/albums/a329/lovisaleonora/Hemma/?action=view&current=DSC00269.jpg)
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Jag skulle försöka med backtimjan - för den har så snygg färg på blommorna!

Den ska dessutom gilla sol och tåla att ha det torrt, vilket det ser ut att kunna bli i din slänt.
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Det ÄR snygg färg!

Är lite sugen på mossflox också, när vi ändå är inne på färger! Står förmodligen vackert mot vårt Bornholmsröda hus...

Svåra val, det här...
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Titta på stenpartiväxter ,finns massor . Taklök i olika former ,timjan och flox är bara några exempel. Ta en tur till någon lämplig plantskola som finns i din närhet .
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Mossflox tog sig bra i en supersolig rabatt jag hade i förra huset!

Kaukasisk förgätimigej har vi som marktäckare på stora delar i nya huset, den är tacksam. Står soligt hos oss.
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Aha, jag känner att jag är en lösning på spåren!

Nu ska jag ta reda på vilka plantskolor som har öppet idag :D
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Murgrönan vill inte. Vi försöker täcka vår lilla slänt med murgröna, den vill inte alls ta sig (och hålla ogräset borta) och jag misstänker att den tycker eftermiddags- och kvällssolen är för mycket.

Alltså behöver jag en annan fin marktäckare som växer sig tät och fin och håller ogräset i schack.

Så, vad rekommenderar ni?

(bild på eländet finns här: http://s14.photobucket.com/albums/a329/lovisaleonora/Hemma/?action=view&current=DSC00269.jpg)



Maskrosor!

Snyggt , lättskött!

/KT
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Du kan få kaukasisk förgätmigej av mig - den sprider sig tacksamt!
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Åh, tack! Jag letade faktiskt efter just dessa i Åkarp igår, men hittade inte en enda liten planta.

Maskrosor och kirskål - jag ber! Jag har gift mig med en trädgårdsanläggare som är avkomman till en trädgårdsanläggare som i sin tur är avlad av en på plantskola livstidsanställd.

Sannolikheten för kirskål och maskrosor? Slim to non.... Nä, bättre att täcka upp med något annat (vackrare) och bygga skyddsrum istället :D
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Lägg till lite stenar - de är också otroligt beständiga i stekande stol ;) och emellan dem så funkar taklökar jättebra. Finns i flera olika färger och kan vara ett snyggt komplement till de övriga blommande växterna.

Några stenar här och var är dessutom utmärkta att gå på, om man behöver rensa etc.
 
Sv: Soltålig marktäckare efterlyses!

Där skulle Rosenplister passa bra. Täcker perfekt utan att vara överdrivet aggresiv. Min favorit är vitblommande och har namnsorten "White Nancy". Länkar till bild - inte mitt foto.

http://thosedarnsqurls.mswin.net/Lamium_maculatum_White_Nancy.jpg

Trivs bäst i sol och halvskugga. Snygga gröna blad med silvermönstring. Lätt att hitta på t ex Blomsterlandet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp