Bukefalos 28 år!

Solvalla borde SKÄMMAS

schelin_j

Trådstartare
Vi var förstås ned och såg fint trav i går. Såg som alla andra fram emot elitloppet och det rafflande trav som det innebär samt allt kringarrangemang som är fantastiskt denna söndag. Men jag såg i princip lika mycket fram emot elitkampen - högklassigt kallblodstrav med något av nordens grädda bland kallblodstravarna :love:

Besvikelsen var rätt överrumplande när vi insåg att elitkampen INTE presenterades ens med förridare (många av de andra loppen förärades ju besök av friesern Fritz och/eller de vackra ekipage som jag tror är från beridna högvakten som förridare) och än mindre i elitloppsstil med presentation av häst och kusk när de körde in för defilering. HUR kan man förklara att inte tex. Järvsöfaks ledde defileringen - han var ju ändå på plats och vad hade kunnat vara lämpligare än att inleda Elitkampen med en defilering tillsammans med Järvsöfaks???

Att många i travsverige ser ned på och missaktar kallblodssporten har jag dessvärre förstått men att på ett så tydligt sätt som gjordes på Valla i helgen visa att travsporten själv inte heller anser att kallbloden är mer än en programutfyllnad eller något gör ont i själen. Att prissumman utgjordes av en tiondel av elitloppet säger jag inget om, kallblodssporten är så mycket mindre och inte heller var det ju ett lopp för hästar från hela världen. Men att inte ens kunna presentera loppet ordentligt och ta tillfället i akt att visa upp dessa otroligt fina kallblod på ett bra sätt på elitloppssöndagen tycker jag är bedrövligt!
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Det kommer jag att göra - ska bara formulera mig lite tydligare först så det har jag inte hunnit än.

Men att jag skickar det dit hindrar ju inte att jag även lägger ut det här. Dels för att någon kanske kan förklara varför det blev så här/är så här och dels för att jag vill skapa en opinion.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jag tycker också du ska göra det. Eller skriva detsamma till travronden, skicka det till någon av journalisterna som gärna bevakar kallblodssporten så kan de få gräva i det. Jag håller helt med dig och tycker det verkar lustigt om det beskrevs så - även om jag själv inte är något fan av kallblodstrav, däremot är det en representativ del av travet i vårt land och då är det tråkigt att Solvalla har den inställningen (för övrigt, när jag jobbade hos en tränare på valla, vet jag vad en bekant som tränade ett kallblod på solvalla fick för kommentar av banveterinären när hans häst blivit rapporterad i kvalet, "jag kommer aldrig att godkänna ett kallblod på den här banan", flera år sedan och jag har inte letat om fler kallblod gick samma öde till mötes, den bekanta åkte till Gävle för att kvala sin häst till slut, förhoppningsvis har nuvarande veterinär (eller är det samma?) en annan inställning) Tråkig attityd.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Kallblodintresset på valla kom och dog med Järvsöfaks, så enkelt är det.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jag har mailat Tore Fyrand:

God måndag!

Så här dagen efter den största travdagen av dem alla - elitloppssöndagen - förmodar jag att ni på Solvalla har fullt upp och att ni även är något utmattade men jag hoppas att ni vid tillfälle skall läsa och begrunda det jag skriver nu.

Jag och mina vänner besökte Solvalla i går - elitloppshelgen är ju en stående bokning i våra almanackor. Det är ett fantastiskt arrangemang ni ordnar och hela helgen är magisk. Något som vi varje år ser fram särskilt emot är förstås elitkampen - gräddan av de nordiska kallblodstravarna gör upp i ett fantastiskt lopp. Elitkampen är för oss, som är engagerade i kallblodstravet, lika viktigt som elitloppet i princip. I går gladdes vi särskilt åt att Järvsöfaks närvarade på banan och vi spekulerade i om han skulle köras eller ridas när han fick skulle leda defileringen till elitkampen. För det framstod nu som helt givet att Järvsöfaks skulle leda denna defilering, något så självklart och lämpligt kunde ju ingen ha missat tänkte vi - men så var tydligen inte fallet. Inte heller introducerades loppet med någon som helst pompa och ståt, man ropade inte upp kuskar och hästar i samband med defilering, man hade inte NÅGON förryttare eller annat som fick loppet att framstå som viktigt faktiskt.

Vi kände oss rätt uppgivna och ledsna när vi noterade att man uppenbarligen även från arrangörens sida valde att se detta fantastiska kallblodslopp som någon sorts programutfyllnad för att elitloppshästarna skulle hinna få hämta andan innan det var dags för finalen. Att kallblodssporten av många anses vara just någon sorts utfyllnad är vi förstås medvetna om, men om även arrangörer av större travsammanhang väljer att ignorera kallbloden så förstärks ju denna stämpel vilket faktiskt är till nackdel för hela travsporten i sin helhet.

Faktum var att kallblodsloppet var ett av de minst uppmärksammade loppen på hela dagen. En utfyllnad i programmet helt enkelt.

Med detta mail vill jag nu be att Solvalla, inför nästa fantastiska och magiska elitloppshelg tänker på detta och kanske lägger en liten smula energi på att presentera de fantastiska kallblod som faktiskt brukar deltaga i Elitkampen också - eller att man i alla fall försöker ordna en lite elegantare inramning på defileringen. Det är trist att inte ens de allra bästa av nordens kallblodstravare skall få mer uppmärksamhet än som skedde nu i helgen.

Utöver det jag skrivit ovan, som jag hoppas att ni ser som konstruktiv kritik snarare än gnäll, vill jag tacka för en i övrigt fantastiskt väl genomför dag. Trots lite ostabilt väder var det som alltid en fantastisk upplevelse att besöka Valla på elitloppssöndagen.

Med vänlig hälsning
Jenny Schelin
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Men det här med presentation av hästar och kuskar skedde väl inte precis heller i alla de andra loppen. Det var ju inte så i t ex montéeliten heller. Eller fyraåringseliten. Eller lärlingseliten. I så fall kan man ju tycka att det är orättvist att inte presentera dem heller. Det var ju inte så annat än i Elitloppet (under söndagen).

Dessutom kan jag tycka att det hade varit värre för kallbloden om de hade legat i lopp 12 som ett sådant fint lopp som fyraåringseliten nu gjorde. Där kan man snacka om att ett lopp kom i skymundan. Det är väl bättre att visa upp kallbloden när Elitloppshästarna "hämtade andan" och när folk fortfarande var på plats. Det var många, många som gick hem efter finalen och inte ens såg fyraåringseliten och lärlingseliten.
 
Senast ändrad:
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

KL

Appropå dåligt, jag tyckte synd om vinnaren i montéloppet. Borde det inte finnas någon fransktalande i vinnarcirkeln en sån här dag?
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jag har mailat Tore Fyrand:

God måndag!

Så här dagen efter den största travdagen av dem alla - elitloppssöndagen - förmodar jag att ni på Solvalla har fullt upp och att ni även är något utmattade men jag hoppas att ni vid tillfälle skall läsa och begrunda det jag skriver nu.

Jag och mina vänner besökte Solvalla i går - elitloppshelgen är ju en stående bokning i våra almanackor. Det är ett fantastiskt arrangemang ni ordnar och hela helgen är magisk. Något som vi varje år ser fram särskilt emot är förstås elitkampen - gräddan av de nordiska kallblodstravarna gör upp i ett fantastiskt lopp. Elitkampen är för oss, som är engagerade i kallblodstravet, lika viktigt som elitloppet i princip. I går gladdes vi särskilt åt att Järvsöfaks närvarade på banan och vi spekulerade i om han skulle köras eller ridas när han fick skulle leda defileringen till elitkampen. För det framstod nu som helt givet att Järvsöfaks skulle leda denna defilering, något så självklart och lämpligt kunde ju ingen ha missat tänkte vi - men så var tydligen inte fallet. Inte heller introducerades loppet med någon som helst pompa och ståt, man ropade inte upp kuskar och hästar i samband med defilering, man hade inte NÅGON förryttare eller annat som fick loppet att framstå som viktigt faktiskt.

Vi kände oss rätt uppgivna och ledsna när vi noterade att man uppenbarligen även från arrangörens sida valde att se detta fantastiska kallblodslopp som någon sorts programutfyllnad för att elitloppshästarna skulle hinna få hämta andan innan det var dags för finalen. Att kallblodssporten av många anses vara just någon sorts utfyllnad är vi förstås medvetna om, men om även arrangörer av större travsammanhang väljer att ignorera kallbloden så förstärks ju denna stämpel vilket faktiskt är till nackdel för hela travsporten i sin helhet.

Faktum var att kallblodsloppet var ett av de minst uppmärksammade loppen på hela dagen. En utfyllnad i programmet helt enkelt.

Med detta mail vill jag nu be att Solvalla, inför nästa fantastiska och magiska elitloppshelg tänker på detta och kanske lägger en liten smula energi på att presentera de fantastiska kallblod som faktiskt brukar deltaga i Elitkampen också - eller att man i alla fall försöker ordna en lite elegantare inramning på defileringen. Det är trist att inte ens de allra bästa av nordens kallblodstravare skall få mer uppmärksamhet än som skedde nu i helgen.

Utöver det jag skrivit ovan, som jag hoppas att ni ser som konstruktiv kritik snarare än gnäll, vill jag tacka för en i övrigt fantastiskt väl genomför dag. Trots lite ostabilt väder var det som alltid en fantastisk upplevelse att besöka Valla på elitloppssöndagen.

Med vänlig hälsning
Jenny Schelin

:bow::bow::bow::bow:
Snyggt!!
Här offras det --> 1 lopp <-- åt några av nordens absolut bästa kallbod och inte ens då , under självaste elit-helgen, kan de få något så fjuttigt som en presentation :mad:
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Pseudosport ;)


Fast visst förstår jag dig Jenny- jag tycker till och med att det borde vara en miljon i förstapris i elitkampen. Minst.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jodå - jag är fullt medveten om att det är många fina lopp den aktuella söndagen och att det BARA är till elitloppet som presentation av ekipagen görs. Fast någonstans säger mitt hjärta som klappar för kallbloden att varmbloden hade massor med topplopp, treåringslopp, fyraåringslopp, monté samt tre och fyraåringselit för ston - kallbloden hade ETT lopp. Det loppet var ett av de mycket få som inte ens hade förridare i samband med defilering.

JAG skulle förstås velat se att man presenterade ekipagen, men jag inser att det sannolikt aldrig kommer att inträffa, men jag blev heligt förbannad när de inte hade Järvsöfaks inne för defileringen faktiskt. Järvsöfaks var ju på Valla! Dessutom, om det av någon anledning som jag inte känner till inte gått att ha Järvsöfaks till defileringen, så hade man i vart fall kunnat ha NÅGON form av finare defilering.

Nu var detta ett av få lopp där det bara var vanlig defilering.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Fast någonstans säger mitt hjärta som klappar för kallbloden att varmbloden hade massor med topplopp, treåringslopp, fyraåringslopp, monté samt tre och fyraåringselit för ston - kallbloden hade ETT lopp. Det loppet var ett av de mycket få som inte ens hade förridare i samband med defilering.

Men allvarligt talat - skulle de ha haft fler lopp menar du eller? Skulle de ha haft fyraåringseliten för kallblod? Montéelit för kallblod? Det finns ju inte sååå många kallblod som man kan skrapa ihop för att få BRA lopp där de får chansen att visa upp sig.

Förstår inte kritiken (annat än det om Järvsöfaksdefileringen) i övrigt att de på något sätt var undanskymda. Loppet var mitt på tävlingsdagen när det var som mest folk på plats. När skulle annars loppet ha gått? Efter Elitloppsfinalen? I så fall hade man kunna snacka om att de var undanskuffade. Före försöken? De loppen är inte heller så spännande...
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

*KL*
Jag hade önskat att Lilla Elitloppet hade fått lite exponering i Tv-sändningarna. Många blivande kuskar finns nog att hämta bland våra yngre förmågor.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jag tycker att du har rätt Jenny. Jag hajade ochså till där på läktaren när
det inte ens var någon förridare/kusk framför elitkampen. Det borde det ha varit tycker jag.

Det var jättekul att se det loppet tycker jag. Liksom att jag alltid är på plats för att få se ponnyerna kl 9:05

Det tog så lång tid med visiteringen på lördagen fast jag hade stått där sedan kvart över åtta och så hann jag knappt in och kunde se shettisarna så jag skällde på säkerhetspersonalen och klockan kvart över åtta på söndagen började de visitera så att jag hann precis in på söndagens ponnylopp.

Jag är så trött på dessa visiteringar. Spriten kommer ju in i allafall!

Såg en tjej som hade en hel sjuttifemma under tuttarna.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Jag vet då inte vilka glasögon du tar på dig då du läser mina inlägg??? Det jag protesterat mot - vilket jag tror har framgått rätt tydligt var att det inte ens fanns någon förridare eller, som jag tyckte vore det självklara, Järvsöfaks i samband med defileringen.

Att sedan JAG som kallblodsnörd önskat att man även presenterat ekipagen inser jag är svårt att få igenom, en dag då ett stort internationellt lopp går av stapeln. För även om Elitkampen är ett förstklassigt lopp så har det ju inte samma enorma dignitet som Elitloppet. Men det är lik förbaskat ett oerhört stort lopp för de länder som har kallblodstrav... att det inte finns kallblodstravare i Frankrike och Italien att ta hit gör ju liksom automatiskt att det blir ett nordiskt lopp.

MEN och som jag påpekat så det som störde och irriterade var att Elitkampen inte fick någon förridare alls - ett mycket stort antal andra lopp hade det och det kändes för mig som en kalldusch när detta stora kallblodslopp blev undanskuffat på det sättet.

Och var i hela friden läser du ut att jag menar att det skulle ha varit många fler kallblodslopp??? Det jag skrivit var en reaktion på ditt tidigare svar där du menade att fyraåringseliten etc. skulle haft presentation minst lika väl som Elitkampen. Att lyfta fram våra underbara förstklassiga kallblodstravare en liten smula en dag som denna tycker jag hade varit lämpligt och önskvärt - men att i vart fall behandla elitkampen, det enda loppet för kallblodiga hästar denna dag, likvärdigt med övriga genom att ge även det loppet förridare eller defileringssällskap av Järvsöfaks är det som diskussionen handlar om.

Och ja, jag menar att detta var ett trist sätt att välja att i stället för att försöka pusha lite för kallblodssporten och lyfta fram även denna ras för publiken så valde man att negligera den lite mer än merparten av övriga lopp. Järvsöfaks som defileringssällskap hade varit mycket lämpligt - där har vi ju verkligen en kallblodstravare som INGEN kan ha missat och som är en underbar representant för rasen och kallblodssporten. Och som sagt var, han var ju där...
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Många blivande kuskar finns nog att hämta bland våra yngre förmågor.

Ja det är för lite både ponnyer och yngre kuskar generellt tycker jag. Det måste ju vara så himla mycket roligare för våra unga förmågor om ponnylopp "sprängs in" i vanliga travkvällar etc. så att det finns lite publik på banan. Ponnytravdagarna är det ju vanligen endast närmast sörjande på plats.

Kanske inte på elitloppsdagen förvisso men generellt!

Klart att vi måste satsa på nästa generation kuskar. Vem ska annars underhålla mig med fina lopp när jag blir pensionär liksom?
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Det känns ju självklart att även de ska ha förridare. Men undra vad solvalla kommer att svara dig, o om de tänker ngt annorlunda nästa år.
 
Sv: Solvalla borde SKÄMMAS

Om jag får något svar så får jag meddela.

Och om de inte ändrar något till nästa år så har jag i alla fall sagt vad jag tycker och känner. Om man inte framför sina synpunkter finns ju en avsevärt sämre chans att någon uppmärksammar en brist. Men jag hoppas förstås att de tänker även på oss kallblodsälskande travmänniskor...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp