Sömntimmar

Mitt barn, som befinner sig i spannet 6–12 år, sover 9 eller max 10 h/natt. Jag tycker att 1177’s siffror låter höga.
 
Dottern som är 1.5 sover i snitt 11 timmar på natten och 1-2 timmar på dagen. Så det stämmer ganska bra för oss.
 
Ja att vakna/somna för dagen är de väldigt synkade. Och mitt på dagen-sovningen kommer mer och mer i synk också. Så då får storasyskonet behålla sin sovning så länge det inte stör ut natten:)

Man kan ju åtminstone fråga var siffrorna kommer ifrån tycker jag:) jag brukar stötta mig mot infon som finns på 1177 så det är ju tråkigt om den inte stämmer för majoriteten.

Alea iacta est! Frågan är ställd, återkommer vid eventuellt svar! :)
 
Min 11-månaders sover ca 12 h/dygn varav 10 h på natten och 2 h på dagen. Jösses vad skönt om han sov 17 h :p

3-åringen sover ca 11 h. Hon sover vanligtvis inget på dagen. Jag tror annars att de där siffrorna har stämt rätt bra på henne nästan hela tiden. Hon är bra på att sova.

Jag som tycker att det är skönare ju mindre de behöver sova (på dagarna) (och förutsatt gott humör då) skulle ju tycka att 17 h var otroligt påfrestande :D
 
Alea iacta est! Frågan är ställd, återkommer vid eventuellt svar! :)
:bow: Bra med någon som det är lite go i. Jag fastnade i hallonsnåren efter en maratonnattning där de två barnen även var synkade i insomningsproblematiken.

Skönt tänker jag att det först nu börjar nystas i huruvida 1177’s siffror stämmer eller inte. Under stora barnets första år var det väldigt skönt att få känna att han sov enligt tabellen och att det då inte kunde vara vi som var avvikande trots att alla bebisar i närheten sov bra mycket mindre:p
 
Jag som tycker att det är skönare ju mindre de behöver sova (på dagarna) (och förutsatt gott humör då) skulle ju tycka att 17 h var otroligt påfrestande :D
Vår bebis klättrar, bankar på fönsterrutor, avbryter tvättprogram på tvättmaskinen, försöker rymma om en dörr står öppen, rullar ut toapappret, flyttar robotdammsugaren ur sin docka och stoppar allt han hittar i munnen. Vi har alltså ganska fullt upp när han är vaken ;)
 
Vår bebis klättrar, bankar på fönsterrutor, avbryter tvättprogram på tvättmaskinen, försöker rymma om en dörr står öppen, rullar ut toapappret, flyttar robotdammsugaren ur sin docka och stoppar allt han hittar i munnen. Vi har alltså ganska fullt upp när han är vaken ;)

Det är ju då man känner att man lever ;)
 
:bow: Bra med någon som det är lite go i. Jag fastnade i hallonsnåren efter en maratonnattning där de två barnen även var synkade i insomningsproblematiken.

Skönt tänker jag att det först nu börjar nystas i huruvida 1177’s siffror stämmer eller inte. Under stora barnets första år var det väldigt skönt att få känna att han sov enligt tabellen och att det då inte kunde vara vi som var avvikande trots att alla bebisar i närheten sov bra mycket mindre:p

Maratonnattningar tar på krafterna! 1177 kunde gott lägga till en kolumn på hur mycket tid föräldrarna lägger på att söva barnen vid respektive ålder också, så kunde vi räkna ut en uppmuntrande ansträngning/utfall-ratio ;)
 
Maratonnattningar tar på krafterna! 1177 kunde gott lägga till en kolumn på hur mycket tid föräldrarna lägger på att söva barnen vid respektive ålder också, så kunde vi räkna ut en uppmuntrande ansträngning/utfall-ratio ;)
Bästa preventivmedlet när man får svart på vitt hur mycket tid man lägger bara på att söva barnen:rofl:
 
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn

Stämmer det på era barn? :)
Yngsta (2 år) sover 2 h på dagen och ca 13-14 h om natten så henne stämmer det inte på. ;)
Men stora tjejen (3,5 år) sover ganska så exakt 12 h!
 
Inspirerad av diskussionerna som pågår just nu på Bukefalosforumet (subforumet som handlar just om forumet alltså :)) lyfter jag ut en sak ur Vinterförälder 17/18-tråden. Där har vi nämligen just konstaterat att 1177 påstår att bebisar på 3-12 månader sover 17 h/dygn - vilket inte verkar stämma med trådens bebisar :D

1177 säger:
0-3 mån — 18 h sömn
3-12 mån — 17 h sömn
1-3 år — 13 h sömn
3-6 år — 12 h sömn
6-12 år — 11 h sömn
12- år — 9 h sömn

Stämmer det på era barn? :)

Ja vår son har alltid maxat de timmarna. Nu blir han 3 i höst och under semestern ligger han kanske på 11. Dagisdagar ligger han lätt på 12-13.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 401
Senast: Vovve
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 576
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 842
Senast: Barbabelle
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp