Bukefalos 28 år!

Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

En bra ledare spöar skiten ur den stackare som ens tänker tanken på att sticka upp. Det vet övriga hundar. De har mätt sin ledare och vet att han inte lovar runt och håller tunt.

Håller absolut inte med!!

Möjligt att en ledare med dåligt självförtroende gör det, men aldrig att en bra ledare spöar skiter ur de i lägre rang. Var har du fått den uppgiften ifrån. :confused:
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

HTML:
För många hanar av rejälare typ handlar det väldigt lite om tillit och mycket om makt. De tar inte kommandot för att föraren misslyckats att leda och skydda. De tar kommandot därför att de vill och framförallt för att de kan.

Ja, och det handlar också om dåligt ledarskap från ägaren. Det går inte att komma ifrån. Självklart har man som ägare misslyckats med sitt ledarskap om hunden anser sig göra jobbet bättre. Förklara gärna dina tankar.
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Hur klipper ni klorna i er familj ;)

Nämen min slutkläm skulle vara...

Sist vi diskuterade detta så blev alla väldigt upprörda och ville kalla sånna här saker för HANTERING. Men att lära hunden att hanteras i alla situationer, klor, veterinär, sårskador etc etc är faktiskt inte för hunden HANTERING. Jag är övertygad om att de inte ens vet vad det ordet betyder. För de är det faktiskt att man "dominerar" de väldigt hårt. De fogar sig och finner sig i det för att vi faktiskt BESTÄMMER. Sen om vi kallar det för nödvändig hantering eller för att tvinga hunden, tror jag faktiskt inte att hundarna bryr sig om...

En hund som finner sig i att bli hanterad i alla upptänkliga situationer underfogar sig faktiskt. Väldigt duktiga hundar faktiskt :)
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

hehe... ja, men man kan inte alltid leva som man lär vet du :angel:

(för er som inte vet; hund 1 får ligga på rygg medan jag sitter över honom och klipper, hund 2 filar jag med fotfil efter att jag klämt in henne i ett hörn. de små klorna på frambenen klipper jag som på hund 1.)

hund 1 lägger sig automatiskt på rygg så fort borstar och annat obehagligt (som salvor) kommer fram :D

men jag tycker ändå att det är en viss skillnad. att slänga runt dom på en otrygg plats går inte att jämföra med att säga åt dom att ligga ner och sen snurra över dom på rygg hemma. eller?

labben har föressten sin egna variant på spela död och det är när han beordras gå ner från sängen. då vänder han sig om på rygg och blir förlamad. nu när vi sover på en madrass tar jag ett framben i varje hand och SLÄPAR bort honom. annars får man försöka rulla honom till kanten så att han ska landa på benen. men ofta blir det "potatissäcksyndromet". där ligger han stilla en liten stund tills jag gått och lagt mig innan han återfår tillräckligt med rörelseförmåga för att kravla sig upp på madrassen igen. och lägger sig med en tung suck lite halvt på mig :rofl: :D
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Hur tolkar du hundar som självmant letar upp och hämtar klotången för att sedan gå och lägga sig på sidan och sträcka upp tassarna i vädret då? :D :angel:

De ser det nämligen som en extra chans att få godis.

Vill de bli dominerade då? :angel: :D
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Har hört talas om de också.

Jag tror att de gör det av ren och skär rädsla :rofl:
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Ah, nej... Inte så. Utan detta att man tar valpen i knät på rygg en stund varje dag tills den är avslappnad. Det uppfattas som oändligt grymt. Men inte att klippa klorna så på hundarna... En poäng va? ;)
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Aha...inte tänkt på det. Men det borde man ju förstått. Denna enorma glädjen i blicken över att ha hittat klotången måste ju vara en slags överhandlings beteende. Hundarna är så pass livrädda att de istället slår över till ett glädjebeteende. Då förstår jag!


:D :rofl: :rofl: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Inte ens godis hjälper hemma hos oss. Den äldre ställer sig "till förfogande" och ser ut som att hon ska DÖ när jag klipper klorna. Hon rör sig saaaaakta och man ser att hon protesterar i det tysta. (Hon får stå upp när jag klipper)

Den yngre tycker att det är totalt onödigt att få klorna klippta. Inte för att hon är rädd eller tycker att det är obehagligt utan för att matte bestämmer. Usch huga. Det vill hon allt göra sälv. Ensam. Men hon har fattat att matte trots allt är lite större, så hon ligger på rygg och har nått busigt i blicken och man ser att hon helst av allt skulle vila gnaga på klotången och mina händer, men hon nöjer sig med att sträcka ut tungan åt sidan och se ut som Toker. Men sen är det dags för bakklorna och de är skojiga de! Då har hon valfri ställning. Står, sitter eller ligger eller precis vad som helst. För då ägnar hon sig åt att äta upp det jag nyss klippte bort! Man kan visst äta klor liggandes på rygg. Det gorde vi senaste igår. Hon är överlycklig...
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

jaha nä men det tycker inte ens jag är nåt dåligt med alls. vi har avslappningsövningar på träningarna (för hundarna då :p ) och då ska alla valpar ligga stilla på sidan. inklusive min stora "valp". konstigt nog ligger min mest stilla ;)
 
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

min kan sjunga liggandes på rygg! och leka med sin knut som han håller med frambenen och svingar ovanför sig (liggandes på rygg). människohunden :D
 
Senast ändrad:
Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Ja det gör mina med! Helst den äldre! Håller verkligen saker i tassarna ovanför huvudet och leker!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 657
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 424
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 886
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp