SpanskaLoppan

Trådstartare
Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då.
Insåg när elden tagit sig att jag lagt in för mycket ved(rejält torr björk)och lågorna slog upp i skorstenen. Ströp spjället helt för att få ner förbränningen vilket jag insett nu var helt fel...
Reagerade på att en dov smäll hördes efter kanske 20 min brinntid samt att spjället efter nån timme inte gick att rubba från stängt läge. Röken var grå vid uppstart men sedan knappt synbar, dock väldigt mulet och spjället var ju stängt... Ingen rök inne, men luckorna till kamininsatsen var stängda hela tiden.

Har varit uppe på vinden och känt kring murstocken, den var då vid eldning kl 16 varm men absolut inte så det var obehagligt att ha handen där. Hade inte kunnat värma en vinterfrusen näve på den😉 Nu kl 22 är den knappt ljummen. Luktar inget konstigt och ser inte någon rök.

Vågar jag sova inatt? Tänk om det pyr i bjälklaget nånstans? Vågar man elda igen utan att ta ut sotare först?
Skorstenen är enligt tidigare husägare regelbundet sotad, senast i våras har jag för mig, och de har enbart eldat med lövträ.
 
Vi hade problem en höst när vi skulle starta igång vid kamin i vårt förra torp. Röken var ordentligt grå och det luktade illa i huset, slog även lågor.. En sotare sa att vi skulle sluta elda på en gång då det var risk för soteld. En annan sotare jag fick tag i sa att skorstenen förmodligen bara var väldigt fuktig. Vi blev rekommenderade att ställa ljus i kaminen över natten och tända på morgonen efter. Inga problem då och ingen grå rök då eller lågor i skorstenen.
 
Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då.
Insåg när elden tagit sig att jag lagt in för mycket ved(rejält torr björk)och lågorna slog upp i skorstenen. Ströp spjället helt för att få ner förbränningen vilket jag insett nu var helt fel...
Reagerade på att en dov smäll hördes efter kanske 20 min brinntid samt att spjället efter nån timme inte gick att rubba från stängt läge. Röken var grå vid uppstart men sedan knappt synbar, dock väldigt mulet och spjället var ju stängt... Ingen rök inne, men luckorna till kamininsatsen var stängda hela tiden.

Har varit uppe på vinden och känt kring murstocken, den var då vid eldning kl 16 varm men absolut inte så det var obehagligt att ha handen där. Hade inte kunnat värma en vinterfrusen näve på den😉 Nu kl 22 är den knappt ljummen. Luktar inget konstigt och ser inte någon rök.

Vågar jag sova inatt? Tänk om det pyr i bjälklaget nånstans? Vågar man elda igen utan att ta ut sotare först?
Skorstenen är enligt tidigare husägare regelbundet sotad, senast i våras har jag för mig, och de har enbart eldat med lövträ.
Rör inte spjället då det brinner! Spjället för stängas först då allt har slocknat.

Sen till nästa gång, ta ut sotare först och elda lite i gången.
 
Soteld är läskiga grejer. Jag hade absolut velat ha ut en sotare för koll av skorstenen innan jag hade vågat elda igen!
 
Skulle premiärelda i öppna spisen i nya huset idag. Har eldat förr men alltid haft någon mer erfaren i huset då.
Insåg när elden tagit sig att jag lagt in för mycket ved(rejält torr björk)och lågorna slog upp i skorstenen. Ströp spjället helt för att få ner förbränningen vilket jag insett nu var helt fel...
Reagerade på att en dov smäll hördes efter kanske 20 min brinntid samt att spjället efter nån timme inte gick att rubba från stängt läge. Röken var grå vid uppstart men sedan knappt synbar, dock väldigt mulet och spjället var ju stängt... Ingen rök inne, men luckorna till kamininsatsen var stängda hela tiden.

Har varit uppe på vinden och känt kring murstocken, den var då vid eldning kl 16 varm men absolut inte så det var obehagligt att ha handen där. Hade inte kunnat värma en vinterfrusen näve på den😉 Nu kl 22 är den knappt ljummen. Luktar inget konstigt och ser inte någon rök.

Vågar jag sova inatt? Tänk om det pyr i bjälklaget nånstans? Vågar man elda igen utan att ta ut sotare först?
Skorstenen är enligt tidigare husägare regelbundet sotad, senast i våras har jag för mig, och de har enbart eldat med lövträ.
soteld kan bara uppstå om det finns något som kan brinna. Dvs om det finns tjära i skorstenen.
Ta ut en sotare som sotar rent ordentligt. Sedan ska du läsa på lite om eldning.

Pyra i bjälklaget kan det bara göra om skorstenen är otät eller om den är väldigt väldigt varm. Du eldade en kort stund. Inte en chans att skorstenen hunnit bli för varm på den korta tiden.
 
Jag hänger inte riktigt med i vad du gjorde (stängde spjället men utan att få rök inne?)
Men en tanke är att om du pyreldade så bildas det brännbara gaser. Skulle kunna vara att du i något skede får en antändning av någon mängd av gas som ger ett poff?
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 788
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Som, kanske, bekant har vi ju haft problem med skorstenen. Det rök in i köket förra helgen, bl. a. från en spricka i murstocken, så vi...
2
Svar
30
· Visningar
16 363
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp