Bukefalos 28 år!

Spännande klädsel...

Sv: Spännande klädsel...

Svansjön handlar om en prinsessa som blivit förtrollad till svan av en elak trollkarl. Prinsen måste rädda henne. Det är en balett. Jättevacker i sina bästa uppsättningar.
HC Andersens saga handlar om en prinsessa som fått en elak styvmor som fördriver henne från slottet. Styvmodern är en häxa och har förtrollat alla prinsessans bröder, så de är svanar, bara en timme per natt blir de människor.
Prinsessan måste plocka brännässlor på kyrkogården vid midnatt och spinna nässlorna och sedan sticka koftor i det. Hon får stora brännblåsor på händerna. Folk får syn på henne och tror att hon är en häxa eftersom hon är ute och plockar nässlor mitt i natten.
Så de ska bränna henne på bål. På väg till bålet stickar hon frenetiskt på den allra sista koftan. Mänskorna spottar på henne och hånar henne, där hon sitter i en vagn. Ja, slutet berättar jag inte...
Jag älskade den sagan när jag var liten. Läst den triljoner gånger och grät floder var gång. Slog upp titeln, för jag mindes inte. De vilda svanarna, visst är det den.

Ps. Gillar det där slitna tattarprinsessetänket. Det skulle passa mig
också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spännande klädsel...

*Knapplån*

Snälla, lägg inga länkar till företag på forumen. Sitter ni inne med bra länkar, så PM'a inte bara varandra, lägg länkarna på bukefalos länkarkiv så att alla an få glädje av dem. Glöm inte att ange barock och Akademisk Ridkonst som sökord, så att vi kan hitta dem.

Jag håller på att övertala Gunnar om, att få en länkrubrik som heter barockutrustning, utrustning för Akademisk Ridkonst eller liknande. Men än så länge får vi väl lägga länkarna under Butik.

Mvh

IngelaH
moderator.
 
Sv: Spännande klädsel...

Som inspiration tänkte jag bidra med min egen barockdräkt. Kjolen är relativt lätt att sy, men det är många meter tyg (6).

levad.jpg


pose.jpg


halvasteg.jpg


Jackan är tidigt svenskt 1600-tal och knepigare att sy men det finns mönster att få tag på om man har lite tur.


s-7-liten.jpg


Och så en bild av min tornerutrustning, som inte kommer till användning så ofta numera.
 
Sv: Spännande klädsel...

Jo, efter de mönster och sånt jag tittat på, så ser jag att 6 m tyg, är det som behövs... för att det ska bli rätt.

Ni är så HIMLA häftiga! :bump: :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp