Bukefalos 28 år!

Spännande klädsel...

Sv: Spännande klädsel...

Jodå, vi är faktiskt fler. Jag sitter ofta och funderar. Skulle vilja sy mig en ridkjol med massor av böljande tyg, men jag är ingen fena vid symaskinen precis. Jag är inte frididspedagog men väl fritidsledare så yrkesvalet spelar nog sin roll. En fin ridcape är jag också väldigt sugen på att sy. Såna här kläder kostar multum att köpa så det är inte ens ett alternativ. Ska jag få till det så får jag nog vänta tills jag kan uppbåda tillräckligt med tålamod med symaskinen. Om vi är flera som får tummen ut så kan vi ju lägga ut lite bilder på oss längre fram?


Jag är heller ingen fena på symaskiner... papper, penna, färger, sax, klister och häftapparat är mer min grej... Jag får helt enkelt göra mig en engångsskjol! Eller vira in mig i ett lakan och drapera gardiner pålämpliga ställen, som Psycho' föreslog. :idea:

Mjaa... jag får drömma ett tag till och sen får vi se om det kan bli en ridkjol i alla fall nån gång...
 
Sv: Spännande klädsel...

Om man inte är så kinkig kan man ju sy en väldigt väldigt enkel klänning... en vid kjol är ju superlätt att sy, passformen är liksom inte så noga där eftersom det inte lär synas om en söm är lite krokig :bump: det som kanske är knepigare är ju livet till klänningen, det måste ju sitta bra för att det skall bli snyggt men om man bara utgår från ett balklänningsmönster så är det ju bara att prova och ändra och prova och ändra sedan! Puffärmar är sagotemaaktigt tycker jag och de är superenkla att sy - mycket enklare än till exempel släta ärmar!

Tyg kan man ju köpa billigt, till exempel gardintyger säljs ofta billigt på 5 metersbalar. Vet att Jysk brukar ha sådana "balar" med tyg och eftersom klänningen kanske inte måste hålla i 1000 år så kan det ju duga! Nackdelen är väl att det ofta är lite känsligt tyg så att sy om och sprätta många gånger kan ha sina nackdelar... men med lite fina dekorband och liknande så blir det nog bra ändå!

Annars kan man ju fuska och ta en gammal baddräkt som liv, sy på ett par ärmar och lite band eller liknande så är det ingen som ser att det är en baddräkt på håll :angel:
 
Sv: Spännande klädsel...

beduinritt.jpg


Hittade gamla Laurents of Arabiabilden. Inte så trovärdigt träns, sadel och schabrak och väl snöigt för att vara öken. Plus ett gammalt cykelstall i bakgrunden. Men what the heck...
 
Sv: Spännande klädsel...

Jo, som du säger. Det blir nog en enkelt typ av rundsydd vid kjol i metervara och så pynt med band och gardiner. Det där med baddräkt, var en smart grej faktiskt... Annars får det nog bli en enfärgad blus eller liknande. Jag kan mkt väl tänka mig en ridjacka eller ngn form av cape så småningom, när jag kommit igång lite.

Det är ju liksom ingen daglig ridklädsel, som någon frågade om man skulle ha det som i en annan tråd. Utan jag är en sån där impulsiv människa, med ganska mkt barnasinne kvar (precis som min mamma ;) ). Och ibland får vi bara lust att "spela lite teater". Bara för att... Som Boella också säger, det ger en helt annan känsla åt upplevelsen att vara på hästryggen, i en "en annan värld", "ett annat århundrade", "ett annat årtusend". Helt enkelt, för att få en "paus från den grå vardagen".
 
Sv: Spännande klädsel...

Nu ska jag lägga mig i också, som egentligen inte har med saken att göra :angel:

Du skulle kunna göra en klänning i flera delar. En halvcirkelformad del som fästs som ett ländtäcke, med den raka sidan framåt. Sy på volanger längs den runda kanten, så blir det lite "fluffigt". En kjol till dig själv, sy av två fyrkanter som går omlott en liten bit mitt fram och mitt bak så du kan dela den över hästen. Vill du så kan du fortsätta med volangen från ländtäcket, så ser det mer ut som om det är en kjol och inte tre. Komplettera sedan med lagom gullig skjorta, jacka, väst, blus, whatever. På det här viset har du lite variationsmöjlighet, och du kan röra dig på marken och sitta upp och av lättare när du inte har så mycket kjol att släpa på.

/Ida
 
Sv: Spännande klädsel...

*Hmmmm*

:idea:

DET skulle också kunna vara något, ja...

Man bugar och bockar! Tack. :bow:
 
Sv: Spännande klädsel...

va rolig tråd! skulle oxå vilja sy mig nån klänning! nått alvliknande och ta massa fina kort.... det känns inte som att det kommer hända bara eftersom jag är en mästare vid symaskinen!(not)

Men jag vet att det fanns nån som hade en länk där det fanns massa bra mönster man kunde köpa! och dom kostade inte så mycket! har ingen aning vad den hette det var så längesen men ska lägga in den om jag hittar den!
 
Sv: Spännande klädsel...

Det var dessa mönster jag menade men det var inte denna länken just...man kunde klicka på dem och få mer info och några fler bilder iaf... får leta vidare...
mönster


Se där... inte så tokigt... :bump:

Jo, jag tyckte att det kunde vara roligt med en annorlunda tråd. Så att man kan hitta på något kul, om det är något roligt evanemang i bygden där man bor, så man kan ställa upp med något annorlunda. :idea:
 
Sv: Spännande klädsel...

Det där ser ut att vara mönstren från Sophias Ateljé. I historiska kretsar finns det ganska hård kritik mot dem, det är moderna kläder som ska se medeltida ut, och anvisningarna är i en del fall helt bakvända. Det hävdas till exempel att kilar i avvikande färg var vanligt, när man hittils inte hittat några belägg för det. Mönstren ska enligt uppgift även ha dålig passform.

Om någon vill sy något liknande föreslår jag att ni konstruerar mönstren själva, vilket är betydligt enklare än det låter. Tunikor består av rektanglar och kilar. Formsydda klänningar sys i princip på kroppen och prinsessömmar är bannlysta.

Slänger med en länk som ni kanske kan ha glädje av, här finns folk som verkligen vet vad de pratar om...
http://www.historiska.se/histvarld/huvud.htm

/Ida
 
Sv: Spännande klädsel...

Oh, blev helt förälskad i en av klänningarna på Svartbrud (en av länkarna de hade)! Ska nog kanske se till att göra en, fast då inte till ridning.

Till ridning måste jag ha någon som passar min Pegasus-häst. Hittade en klänning som visserligen kan funka, men måste nog egentligen utarbeta det lite mer i min skalle.
 
Sv: Spännande klädsel...

aa det kan det nog vara har ingen aning:)

Ok jag har bara tittat och de verkade bra;) vet ingen som köpt mönster heller så jag visste inte..
jaha va intressant hade jag ingen aning om:D har du sytt några egna kläder?
 
Sv: Spännande klädsel...

aa dom va asfräcka! fast de kostade därefter;) inga ridkläder direkt men man kan ju inspireras lite iaf;):D
 
Sv: Spännande klädsel...

En enkel boned bodice och kjol är ju ett alternativ. I antingen acetate satin eller crepe back satin som böljar fint.
Vill man vara ännu elegantare kan man använda Dupion Silk.

Butterick 4571 vore ju fint att rida i.

________

Länk borttagen, enligt gällande forumregler
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spännande klädsel...

Ja, där fanns ju lite modelltips... :love: Undrar om jag kan gå ner i hyresgästföreningens syrum och säga att ... Hej, jag är inte så bra på att sy men, den här kan väl inte vara så svår att "svänga ihop"? "Peace of a cake" :rofl:

Gah, jag blir nog tvungen att fråga min barndomskompis. Hon sydde en skitsnygg långkjol, med tillhörande bolerojacka åt mig, när brorsan gifte sig. :love: :d
 
Senast ändrad:
Sv: Spännande klädsel...

Jamen har du händig väninna så är ju saken nästan biff... be om tips och råd, köp ett billigt tyg och prova - du har ju någon att fråga om råd vilket är det nästan allra viktigaste. Sedan när det hela har gått åt hel-ete kan du ju slänga tyget i ansiktet på din väninna och då har hon dåligt samvete nog (efter att uppenbarligen ha gett dig fel tips och råd) för att sy klänningen åt dig!!! Superenkelt...:rofl:
 
Sv: Spännande klädsel...

Åh, jag kom precis på en sak jag skulle vilja rida i!
En zigenarinspirerad klädsel, eller i alla fall lite bohemiskt på något sätt.
Med en stor ridkjol och ett snörliv alt. underbystkorsett med skjorta.
Och så får det gärna se lite vilt och slitet ut.

Jag vill inte vara någon prinsessa. :devil:
 
Sv: Spännande klädsel...

Åh, jag kom precis på en sak jag skulle vilja rida i!
En zigenarinspirerad klädsel, eller i alla fall lite bohemiskt på något sätt.
Med en stor ridkjol och ett snörliv alt. underbystkorsett med skjorta.
Och så får det gärna se lite vilt och slitet ut.

Jag vill inte vara någon prinsessa. :devil:

Jag vill helst vara en älva *S*. Eftersom det var den vägen jag kom in på nätet... Vet inte varför jag valde det namnet på alla forum, jag var med på... Kan tänka mig det att jag testade angel (Ingela i omvandling) och att det då var upptaget... så då blev det älva-aelva...

Men att jag funderar på prinsessa nu, är att Fågelsjön Tysslingen är en Svansjö... och Svansjön är ju en balett om en prinsessa, tror jag.. och så finns det en HC Andersensaga ? som heter Svanprinsessan.

Jag skulle nog oxå göra mig som zigenerska. *S*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp