Spänna magen?

Lorelie

Trådstartare
Hur gör man för att spänna magmusklerna :confused:
Det går bara sämre och sämre på lektionerna och jag tror det beror på att jag inte spänner magmusklerna, vilket medför att jag får en riktigt kass sits som i sin tur leder till att jag motarbetar hästen (Hon kan inte galoppera när jag sitter så, jag låser henne med min position).

För 3 veckor sen kände jag att aj, vad ont det gör i magmusklerna! Jag spänner ju dem :D Men tyvärr har jag ingen aning om hur jag gjorde :o Jag satt ordentligt med hjälp av magen, och hästen galopperade som hon inte gjort på länge (Lektionshäst, rider henne en gång i veckan)

Håll handen mitt fram på revbenskorgen, precis nedanför brösten. Och så tänk att du ska putta handen framåt-uppåt med revbenen.

Sitter här och försöker för fullt :D
Problemet är, hur gör jag för att andas samtidigt... :o

Du ska inte spänna (dra ihop) magen, som vid situps, eftersom du då låser andra delar av kroppen och som sagt får svårt att andas.

Du ska använda dig av magmusklernas (och ryggens musklers) stödjande funktion, som vid armhävningar.

Prova på en lång raktsträcka att gå fort med stora steg och överkroppen lite, lite, lite framåtlutad. SÅ ska du spänna musklerna! Då gör de att kroppen blir stabilare, men tillåter ändå bäcken och andra delar att flexa och följa med i rörelsen.

Prova att sjunga ordentligt också, med mag/bäcken-stöd (tar lite träning innan man gör rätt)! Mycket bra träning! :)

Bli skjutsad på cykel, då när du lutar dig lite bakåt och har fötterna lösa så jobbar du med ryggen och magen, och tränar upp balansen när din kompis/mamma/bror försöker svänga in på andra vägar :D

annars kan du tränar med en ridkompis så kan den ena skjutsa bort hemifrån och den andra tillbaka.. så får ni tärna båda två.. :)

Vad smart :idea:

Har inte blivit skjutsad på flera år (och inte skjutsat någon annan heller...) men när du säger det så kommer jag ihpg känslan... Det är ju nästan jobbigare att bli skjutsad än att skjutsa själv...

Jag brukar aldrig tänka på att spänna magmusklerna utan ibland märker jag också att oj, jag spänner ju magen och så får jag sitt problem :o får så himla ont i magen ibland så det är inte sant, otränad.
Men om du gör sit-ups på kvällarna så får du ju starkare magmuskler så då behöver du inte tänka på att du ska spänna magen om du sitter rätt (jag brukar bara behöva sitta i lodrät sits ibland för att få ont i magen :o) och så får du nog en bättre sits också :) :idea:

Jag har flera gånger tänkt på att göra sit-ups varje dag, men det håller max en dag :o

Jag sitter verkligen som en kratta när jag sitter på en häst...

Red barbacka en stund på lektionen igår. Det gick jättebra då :love: Hon slutade kämpa emot och gick jättefint. Vet inte vad det beror på, men till och med galoppen fungerade precis som den ska!!

Jag brukar göra ca 240 situps varannan dag (så musklerna får vila sig lite). Håller inte fullt ut, men en gång i veckan blir det iaf! Tycker min sits har förbättrats massor sen jag började!

ja precis, och man känner juh bara genom att sitta (nästan) likadant som i sadel att det är rätt muskler som jobbar :D

När du rider, pusta ut luft i en stöt (hur fasen ska man förklara) . Då spänner du magmusklerna automatiskt och det blir rätt spänning för gångarten sen håller du kvar den och rider med...

Knasigt att förklara kanske men prova!

malu

Det funkar ju!
En kort stöt för att få ut luften, och då spänns musklerna, sen är det ju bara att hålla kvar, och andas går det ju göra samtidigt :D
Gör likadant när jag cyklar i uppförsbacke har jag märkt, det går lättare då...

Visst funkar det! :) Sen kan man ju behöva göra om det ett antal gånger under ett ridpass, det är rätt ofta man märker att "Oj, nu sitter jag som en hösäck med magen igen". Det kan behövas när man byter gångart också men det svåraste är ju egentligen att tänka på det -utan att instruktören står och tjatar på en på marken :D

malu

Jag red faktiskt barbacka i tisdags :D Jag satt jättemycket bättre och hästen gick MYCKET bättre än hon gjorde innan jag tog av sadeln. Travade och galopperade barbacka, och skrittade av.
Om vi inte ska hoppa nästa vecka blir det barbacka hela lektionen :D (Om jag hoppar barbacka finns det viss risk att jag får smaka på sågspånet... hon bockade av mig MED sadel förut iår...)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 814
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 725
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vart man spänner sadelgjorden har nu mitt sto fått två stora knölar som är hårda, kände på mina andra hästar och kände inget liknande...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Catoisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår