SpÄnnande tÄvlingar?

8888

Trådstartare
Så här innan säsongen börjar vill jag kasta ut en fråga angående spänningen i tävlingarna.:grin:

Då vi varit publik vid större arrangemang t ex Strömsholm refereras dåligt hur ställningen eller resultat på samtliga ekipage. I terrängmomentet t ex ser man ekipagen rida förbi men man får mycket lite/ingen info hur de ligger till i tävlingen inte heller hur de gick i mål.:confused:

I somras på lag-SM fanns ingen resultatrapportering vartefter dressyren ridits (jo, om jag sprang till sekreteriatet några hundra meter bort efter varje ritt…..). Framför allt hur lagen låg i förhållande till varandra?

När vi varit med själva har det inte heller funnits så mycket spänning i tävlingen då det är svårt med resultatrapporteringen efter de olika delmomenten intill banan. :confused:

Hur viktigt är det egentligen med spänningen i en tävling? för publiken, för ekipagen, för sponsorerna m fl? Många rider ju inte för att tävla utan för att skaffa rutin o erfarenhet men för de övriga?

Inte meningen att låta gnällig, men jag älskar spänning:bump:

Sv: SpÄnnande tÄvlingar?

Jag kastar bara in en fråga här eftersom upplägget är väldigt likt:

När jag varit funktionär på maratonbanan på körtävling har vi haft tillgång till kommunikationsradioapparater i varje hinder. På dessa har vi rapporterat in resultatet för varje ekipage när de slutfört hindret till sekretariatet, som i sin tur ropat ut det i högtalarsystemet (samt haft en resultattavla utanför). Alla de resultaten är preliminära, det slutgiltiga resultatet är färdigt först när alla protokoll är insamlade.

Görs det alltså inte något liknande på fälttävlan?

Detta är ju ett problem på flera sätt. Det viktigaste är nog att ha en bra och svårstressad speaker som inte rör ihop alla siffror och uppgifter som kommer till sekretariatet och som har en bra back-up. Några tar emot hinderdomarnas rapporter via radiosändare, skriver ner och servar speakern. Har ni hört gänget i Hofors- Anki och Bengt- så förstår ni vad jag menar !

Sen kan det vara känsligt att gå ut med uppgifter som inte blir definitiva förrän kontrollräkning skett och hinderprotokoll granskats och t.o.m diskuterats och bedömts av ÖD. Det är ju helt klart mycket mera räknande i ft än tennis eller fotboll.

Till allt detta kommer sen spridningen i tid och geografi.Oftast är ju tävlingen utspridd på en större yta och klasserna utspridda under dagen.Vi har ofta åkt hem och läst resultatlistorna för andras klasser hemma på datorn dagen efter.
Bara en sån sak som hur högtalarna riktas kan vara avgörande.

Kan kanske vara något för arrangörsträffen att ta upp- sprid alla goda idéer och upplägg. För om vi tycker det är rörigt hur ska det inte vara för oinvigda att få ut någon spänning av en ft-dag .Vi vill ju att sporten ska växa också publikt.

Jag förstår problemet med att löpande rapportera placering och så vidare under tävlingens gång. Men vad jag inte förstår är varför de inte lyckas bättre med det när de sänder fälttävlan på TV. Det är ju sällan live, så de har ju haft "all tid i världen" att redigera och lägga in text längs ner i rutan, till exempel. Men på något sätt blir det precis lika odramatiskt att titta på en TV-sändning som att titta live. :confused:

"Där kommer XXX och de hoppar felfritt över bla-bla-bla-hindret, och runt kurvan kommer YYY och de hoppar felfritt över yadda-yadda-yadda-hindret, nu tillbaka till XXX som ska genom vattengraven" och så håller det på. Bara en salig röra av ryttare och hinder och har man inte startlistan i näven så tycker i alla fall jag att man inte får någon övergripande bild över vem som leder och vem som har fallit bort. Tråkigt!

..Vi har ofta åkt hem och läst resultatlistorna för andras klasser hemma på datorn dagen efter.
Bara en sån sak som hur högtalarna riktas kan vara avgörande.
QUOTE]

Där en synpunkt som jag försökt påpeka på olika tävlingar, men, men. Ibland finns det högtalare men de används inte :cry:
Har under åren pratat med ÖD o TL om det marginella info-flödet, ibland positivt ibland inte. Om man nu hittar dessa oftast "oskyltade" personer:angel:

Jag förstår problemet med att löpande rapportera placering och så vidare under tävlingens gång. Men vad jag inte förstår är varför de inte lyckas bättre med det när de sänder fälttävlan på TV. Det är ju sällan live, så de har ju haft "all tid i världen" att redigera och lägga in text längs ner i rutan, till exempel. Men på något sätt blir det precis lika odramatiskt att titta på en TV-sändning som att titta live. :confused:

"Där kommer XXX och de hoppar felfritt över bla-bla-bla-hindret, och runt kurvan kommer YYY och de hoppar felfritt över yadda-yadda-yadda-hindret, nu tillbaka till XXX som ska genom vattengraven" och så håller det på. Bara en salig röra av ryttare och hinder och har man inte startlistan i näven så tycker i alla fall jag att man inte får någon övergripande bild över vem som leder och vem som har fallit bort. Tråkigt!

Och just det här är väl en av anledningarna till att det är så svårt att knyta sponsorer till sporten.

Och just det här är väl en av anledningarna till att det är så svårt att knyta sponsorer till sporten.
Precis. När de visar FT på TV så borde de ju hinna klippa ihop segment där man följer samma ryttare över flera hinder (kanske hela banan?) och skriva hur denne ligger till så att det blir lätt att hänga med i resultaten. Men nej... :(

Vi försöker få allt att flyta och synas men det är inte alltid som allt funkar som det ska.:p

Dressyren matar in sina resultat direkt efter kontrollräkning, vi har inte datorer i bilarna ännu delvis pga att "skrivarna" inte vill..
Hoppningen redovisas direkt i datorn, speakern redovisar dressyrresultatet innan start om man inte rider direkt bort då hinns det inte alltid med att räkna. Vi har ju nästan alltid 4 banor igång så ibland segar det till...

Skärmar rullar med resultat hela tiden.. (Programmet kan mycket bli bättre!) Här är det betydligt enklare om man kör mindre tävlingar med färre klasser. Vi rör ju till det med att dela klasserna i flera avdelningar.

Att Speakern är med och har aktuell ställning är viktigt tycker jag. Prata om ställningen hela tiden och inte bara då och då.
Tycker att vår speaker är jätteduktig. Hon är påläst och kan ha många bollar i luften. Under själva terrängmomentet får hon löpande info från hinderdomarna i hörlurarna så hon har koll på det mesta. Bara hon får godis :p

Snabbt resultat ut är alltid nr 1 MEN när folk lämnar in protest under tiden som sedan ska gås igenom så tar det tid :(.
Alla hinderprotkoll måste ju också gås igenom innan slutresultatet kan redovisas och sen har folk protesttiden på 30 min. = prisutdelningen tar tid.

Gillar inte att åka hem utan att veta resultat och vi har missat mer än en prisutdelning pga det när vi trott att läget varit annorlunda.

Verkar som era tävlingar är föredömliga som du beskriver dom!!:bow:

Tyvärr har vi inte varit så långt söderut ännu i vår tämligen gröna FT-karriär.

Kan intyga att Gärds tävlingar är föredömliga! Speakern är duktig på att tala om vem som kommer på hinderna, vilka ekipage som är ute och hur de ligger till resultatmässigt. Måste också ge en eloge till speakern på Tågarps tävlingar i våras (2008). Han var både rolig, påläst och trevlig att lyssna på.

Ja Gärds är det inte många andra tävlingsplatser som slår. Jag har alltid gillat Gärds, nära till allt och sen gillar jag så pass stora tävlingar med många klasser. Även om det såklart är mycket jobb runt omkring.

Men visst, för oss norrlänningar är det ju en bit att åka dit. Vi var i Tranemo förra året, det var så långt söderut vi tog oss (för 100-klass). Och till Gärds lär inte denna köttbullen komma i framtiden heller, hans matte har inga bra erfarenheter från Gärds (men det handlar inte om själva tävlingen i sig).

Men vi kan bli bättre. :idea:
Det är mkt som kan strula... :laugh:
Men om allt funkar som det ska så är det bra..

Fast jag vill förbättra en hel del saker.. Kom gärna med idéer om vad som kan bli bättre? :laugh:

Men om jag inte är helt felunderrättad är Gärds ganska ensamma om det söderöver :devil:

Hur ska vi få oss övriga arrangörer att förstå hur det ska göras?? Det är ju egentligen elementärt:angel: Jag hoppas verkligen att spänningsnivån kan höjas på tävlingarna framöver med hjälp av god information.
Finns det någon manual som beskriver hur det ska göras? Är vi för få funktionärer? Har vi för dåligt med kom.radio/? för snabb befordran av info? Har vi dåligt med teknisk backup? Är det svårt att få ihop?

Hur ska vi få oss övriga arrangörer att förstå hur det ska göras?? Det är ju egentligen elementärt:angel: Jag hoppas verkligen att spänningsnivån kan höjas på tävlingarna framöver med hjälp av god information.
Finns det någon manual som beskriver hur det ska göras? Är vi för få funktionärer? Har vi för dåligt med kom.radio/? för snabb befordran av info? Har vi dåligt med teknisk backup? Är det svårt att få ihop?
Jag har ingen erfarenhet av att arrangera tävlingar med datorers hjälp, men däremot utan. (Inte fälttävlan, men tävlingar där 3-4 banor är igång samtidigt med helt olika grenar.) En sak som jag har sett på en del tävlingar och som jag har "snott" till de tävlingar som jag har arrangerat är STORA resultattavlor som sätts upp utanför sekretariatet. Då kan 20 pers stå där samtidigt och se hur ställningen är utan att de måste trängas vid en datorskärm eller fråga den som sitter i sekretariatet.

På tavlorna brukar jag göra ett rutsystem med ekipagen i fallande ordning längst till vänster. I raden längst upp (vågrätt) skriver jag vilken klass/gren det gäller och sen är det bara att fylla i resultaten för varje ekipage i rutorna efter deras namn. (En tjock tushpenna är viktigt så att texten syns på håll.) Jag brukar ringa in det resultat som är bäst när klassen är klar, så är det lätt att se vem som vann och sen leta upp sitt eget namn i listan och jämföra poäng/resultat. Att skriva en liten "1:a", "2:a", "3:a" och så vidare i ena hörnet av resultatrutan underlättar också för alla som blivit placerade.

Väldigt stenåldersmässigt, men det funkar om man saknar dator. :D

Sen är det naturligtvis viktigt att speakern är med och meddelar gällande ställning, men det är jag själv inte ett dugg bra på. Jag brukar ha för mycket att göra för att sitta och prata hela tiden, så det bästa måste ju vara att ha en "permanent" speaker som bara sitter och pratar. (Och äter godis!)

Jag tror att mängden funktionärer är en avgörande faktor. Ju fler det är som hjälper till, desto mindre stressigt blir det för sekretariatet och desto lättare är det att hinna anteckna alla resultat och få ut dem i högtalarna.

Att Speakern är med och har aktuell ställning är viktigt tycker jag. Prata om ställningen hela tiden och inte bara då och då.
Tycker att vår speaker är jätteduktig. Hon är påläst och kan ha många bollar i luften. Under själva terrängmomentet får hon löpande info från hinderdomarna i hörlurarna så hon har koll på det mesta. Bara hon får godis :p.

VAA!!! Får hon godis och inte jag?:eek::devil::angel::rofl:

Tycker iaf att det har varit ganska bra koll från speakernas sida, där jag var med min ponny i somras. Spec Dagstorp och Skurup. Har sett på filmerna och speakern hörs väldigt tydligt :angel:

Dagstorp:
Vid start:
"och i startfållan har vi G på S, ligger bra till för en andraplats. Vi önskar henne lycka till!"
När jag kommer ut ur skogen:
"Ut ur skogen ser vi G, har alltså en god chans på en andraplats men då gäller det att hon håller tempot uppe"

Och i Skurup:
Vid start:
"...samtidigt som vi släpper iväg G på S, ligger på en andraplats 0.5 straff efter ledande E. men nollan är en förutsättning för att bli bland de bästa"
"Flygande över häcken. S låg ju alltså bara 0.5 straff efter ledaren."
"G är nu på väg ner mot pallisaden.. galant över pallisaden."
"Oh! Tyvärr får S en olydnad, där rök den placeringen. S stannar på gärsgårn, rider försiktigt imot och... stannar till. En andra olydnad. Tyvärr S, sista försöket här... Och där över. Men, tyvärr, S som låg på en andra plats fick två olydnader i rad."
"Vi har S, som är på väg mot vattnet. Saktar av till trav... ner i vattnet efter lite fundering, inga problem upp ur vattnet."

Fick senare tilldömt ett stopp på vattnet, men det sa ingen till mig då så jag red i mål iaf ;)

Skurup är ju iaf en publikvänlig bana, både publik och speakern kunde ju se hela banan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka