Spännbansfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fridus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 062
F

Fridus

Jag har kuggat med två fel för mkt på BE teorin. En fråga var bl.a. Hur man räknar ut brottstyrkan på ett spännband? Är mkt tacksam för svar:)

Sv: Spännbansfråga

Det har nåt med linjerna på bandet att göra, kommer inte ihåg vad som betyder vad. Borde stå i BE-boken.

Jag vet inte om de godkänner svaret att det är 100kg/linje på bandet, men det borde de inte göra eftersom det inte alltid stämmer. Lita inte på antalet linjer IRL alltså!

Vilken belastning spännbandet tål står på lappen som ska finnas både på spännbandet och spännrullen. :)

Nej, 100 kg/streck ska man inte lita på eftersom det är fel. Och det är långt ifrån alla som har lapp på band & spännare.

1 ton per linje.

Oj, jag skrev visst fel! :o
Menade såklart 1000/linje på bandet.

Det är dock inte alla band som har linjer, hur vet du då hur mycket det tål?'

Jag lärde mig när jag tog CE-kortet att linjerna inte är pålitliga alla gånger, och att ett godkänt spännband ska ha lapp med info om hållfasthet men det kanske är annorlunda för BE?

Nej, spännbanden blir inte annorlunda för att man har BE-behörighet. Jag hade dock aldrig använt band utan klassning, oavsett hur de ser ut.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 183
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka