Spanska ridskolan

Nu har jag köpt biljetter till morgonträningen och den guidade turen iallafall! Det var nästan utsålt så tänkte att det var bäst.. hade ju varit förödande att komma dit och det inte skulle finnas biljetter :eek: Verkar vara väldigt mycket folk där just nu då flera av de hotell vi hade tänkt bo på var fullbokade! Vi åker på tisdag och på onsdag är det då dags! :D
 
Satan, läste lite om ryttarutbildningen där, herregud vilka pengar dom tjänar :eek::eek:

En överberidare hade under åren 2001-2006 en genomsnittlig årslön om 94 000-173 000 €, medan en beridare hade 70 000-121 000 €.
 
Får ju hoppas jag kommer iväg i morgon.. naturligtvis ska det vara snökaos i hela jävla europa med stängda flygplatser till följd :cry:
 
Satan, läste lite om ryttarutbildningen där, herregud vilka pengar dom tjänar :eek::eek:

En överberidare hade under åren 2001-2006 en genomsnittlig årslön om 94 000-173 000 €, medan en beridare hade 70 000-121 000 €.

Haha! Ja, det var en del. Men å andra sidan behöver de ju viss utbildning för både dressyr, skolor ovan mark(och halvhöga), rida hingstar svans i svans, hålla koll på varann i kadrilj.

Tar de in kvinnor de också nu? Har för mig det.
Inte för egen del alltså.. :D
Bara nyfiken!
 
Haha! Ja, det var en del. Men å andra sidan behöver de ju viss utbildning för både dressyr, skolor ovan mark(och halvhöga), rida hingstar svans i svans, hålla koll på varann i kadrilj.

Tar de in kvinnor de också nu? Har för mig det.
Inte för egen del alltså.. :D
Bara nyfiken!

Du är för gammal ändå :D Jag blev skitglad när guiden sa att man inte längre behöver vara österrikisk medborgare tills hon så att man helst inte ska vara mer än runt 20 förutom att man bör vara runt 1.70 och ganska smal.... banta går ju :angel: Om jag hade varit intresserad av dressyr då vill säga... Men dom får ca 450 sökande per år och tar in mellan 2-5 st men 70 procent hoppar av för att dom inte förstår att det är hårt arbete och att man får börja från grunden med att mocka och vara hästskötare och inte rida mer än ca 30 min per dag.

Vi reser hem i morgon men jag har haft fantastiska dgr här och hunnit se väldigt mkt på kort tid.

Morgonträningen var rolig och intressant. Vi fick se både levad och bebiskapriol, förutom piaff och passage men jag tyckte ändå grundridningen på dom yngre hästarna var mest intressant att se och en frack kappa nisse hade lektion för en elev i kavaj och hjälm precis under oss på en 5 åring där borgar flög åt alla håll och hästen stack iväg till den övre volter. Kvinnan var duktig med bäst känsla och hon hade dom finaste yngre hästarna dvs två stycken som var mer sportiga i modellen och rörde sig större.
 
Filmade och fotade en del fastän man inte fick :angel:men eftersom jag är helt kass på att lägga ut från Facebook så blir det inga filmer här.

Den där vakten hade koll på mig men kvinnan bredvid fick levaden på film.. nästan så jag bad henne skicka den till mig på Messenger :laugh:
 
Du är för gammal ändå :D Jag blev skitglad när guiden sa att man inte längre behöver vara österrikisk medborgare tills hon så att man helst inte ska vara mer än runt 20 förutom att man bör vara runt 1.70 och ganska smal.... banta går ju :angel: Om jag hade varit intresserad av dressyr då vill säga... Men dom får ca 450 sökande per år och tar in mellan 2-5 st men 70 procent hoppar av för att dom inte förstår att det är hårt arbete och att man får börja från grunden med att mocka och vara hästskötare och inte rida mer än ca 30 min per dag.

Vi reser hem i morgon men jag har haft fantastiska dgr här och hunnit se väldigt mkt på kort tid.

Morgonträningen var rolig och intressant. Vi fick se både levad och bebiskapriol, förutom piaff och passage men jag tyckte ändå grundridningen på dom yngre hästarna var mest intressant att se och en frack kappa nisse hade lektion för en elev i kavaj och hjälm precis under oss på en 5 åring där borgar flög åt alla håll och hästen stack iväg till den övre volter. Kvinnan var duktig med bäst känsla och hon hade dom finaste yngre hästarna dvs två stycken som var mer sportiga i modellen och rörde sig större.

Haha! Det var himla fint av dig att bara lyfta att jag är för gammal. Det finns nog ett gäng andra kriterier jag hade flunkat på med. ;)

Jag sa till karln att vi måste till Wien nu också. Kul att han är så pepp efter Jerez! :up:

Jag tyckte det var intressant att se träningarna där även om det ju liksom är vanlig basic ridning främst.

Jag vet dock att jag blev SÅ besviken över att de bara linade hästar och inte på riktigt longerade och formgav i linan.
Kan ju ha varit en rastning bara eller ngt. Men för mig var det tråkigt att se.

Kul att du fick se lite levad, och kapriol-embryon. Sånt jobb är ju jag mkt inne på just nu och funderar och analyserar och försöker lära mig. Hinner ju inte vara hos mina tränare och han har inte kommit till skolsprången än med sin jätteklumpeduns på 175. Den tar ju mer tid än de förra gjort. Så jag känner att jag vill till Wien och kolla!
Men då vill jag se både träning och show!
Jag tror iaf att min istadige karl kan vara rätt eftergiven i den frågan. :P
Är ju alltid svårt att veta vad man får se på en öppen träning liksom..
Men du gjorde mig taggad!
 
Haha! Det var himla fint av dig att bara lyfta att jag är för gammal. Det finns nog ett gäng andra kriterier jag hade flunkat på med. ;)

Jag sa till karln att vi måste till Wien nu också. Kul att han är så pepp efter Jerez! :up:

Jag tyckte det var intressant att se träningarna där även om det ju liksom är vanlig basic ridning främst.

Jag vet dock att jag blev SÅ besviken över att de bara linade hästar och inte på riktigt longerade och formgav i linan.
Kan ju ha varit en rastning bara eller ngt. Men för mig var det tråkigt att se.

Kul att du fick se lite levad, och kapriol-embryon. Sånt jobb är ju jag mkt inne på just nu och funderar och analyserar och försöker lära mig. Hinner ju inte vara hos mina tränare och han har inte kommit till skolsprången än med sin jätteklumpeduns på 175. Den tar ju mer tid än de förra gjort. Så jag känner att jag vill till Wien och kolla!
Men då vill jag se både träning och show!
Jag tror iaf att min istadige karl kan vara rätt eftergiven i den frågan. :P
Är ju alltid svårt att veta vad man får se på en öppen träning liksom..
Men du gjorde mig taggad!

Ja jag var ganska begränsad över att vara borta över ett visst datum, annars hade jag oxå velat se uppvisningen. Får bli nästa gång...
 
Kul att se att det kan bli lite hej o hå även där! Fattar dock inte varför man ska vara ca 170 när hästarna är så små? Borde ju se bättre ut med mindre ryttare.
 
Kul att se att det kan bli lite hej o hå även där! Fattar dock inte varför man ska vara ca 170 när hästarna är så små? Borde ju se bättre ut med mindre ryttare.

Alltså man ska inte vara över 170 men inte heller för kort, antagligen ska man inte vara för kort pga skolsprången tippar jag utan att veta överhuvudtaget, men eftersom dom gör dom utan stigbyglar så kan det kanske vara bra med lite längd på benen skulle jag tro!
 
Du är för gammal ändå :D Jag blev skitglad när guiden sa att man inte längre behöver vara österrikisk medborgare tills hon så att man helst inte ska vara mer än runt 20 förutom att man bör vara runt 1.70 och ganska smal.... banta går ju :angel: Om jag hade varit intresserad av dressyr då vill säga... Men dom får ca 450 sökande per år och tar in mellan 2-5 st men 70 procent hoppar av för att dom inte förstår att det är hårt arbete och att man får börja från grunden med att mocka och vara hästskötare och inte rida mer än ca 30 min per dag.

Vi reser hem i morgon men jag har haft fantastiska dgr här och hunnit se väldigt mkt på kort tid.

Morgonträningen var rolig och intressant. Vi fick se både levad och bebiskapriol, förutom piaff och passage men jag tyckte ändå grundridningen på dom yngre hästarna var mest intressant att se och en frack kappa nisse hade lektion för en elev i kavaj och hjälm precis under oss på en 5 åring där borgar flög åt alla håll och hästen stack iväg till den övre volter. Kvinnan var duktig med bäst känsla och hon hade dom finaste yngre hästarna dvs två stycken som var mer sportiga i modellen och rörde sig större.


Unghäst- / grundridningen tycker jag är jätteintressant att se! Det är där själva ridningen och inverkan blir så himla tydlig. Men uppvisningarna med kadriljen etc är fräsigt också såklart, så passa på nästa gång.

Wien är en fantastisk stad överhuvudtaget, bara att promenera runt i Hofburg tar ngra dar. :D
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Kultur Vi ska till Wien i sommar. Är Spanska ridskolan värt ett besök? I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken...
2
Svar
23
· Visningar
2 576
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
714
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp