Spara Sperma

Du har en poäng, men jag tycker att det är ännu viktigare att man redan idag ser till att avla på fler hundar i raserna(både tikar och hanar). Det kommer förstås inte öka den genetiska variationen, för det behövs inkorsning. Men tills dess kan man begränsa utarmningen genom att inte enbart använda den högst meriterade hanen i en kull utan även en bror som också är bra men inte når upp riktigt till samma nivå. Eller ta kullar på två kullsystrar i stället för att bara avla på en av dem.

Vi måste komma bort från tänket att bara de allra bästa hundarna ska gå i avel. Fysiskt och mentalt sunda ska de förstås vara, det finns saker man inte kan tumma på. Men i övrigt är spannet mellan medelmåtta och topphund stort, och det är inte säkert att de senare är de bästa avelshundarna.

Naturligtvis kräver detta att uppfödare, rasklubbar och SKK arbetar för att så många hundar som möjligt ska genomföra de tester som behövs för avel. Det krävs också att det inte är någon utbredd slentriankastrering, men hittills upplever jag inte att det är något problem i renrasvärlden. Det kan förstås se annorlunda ut i raser jag inte har koll på.
Du har flera poänger
men att lägga alla ägg på att skapa en konkurrens-situation mellan uppfödare och raser i lågkonjuktur (den är redan påbörjad som du nog sett) riskerar ju att slå ut det blod man behöver.
Därav drar jag slutsatsen att situationen kräver att man är mer proaktivt än nu.
Att man blickar framåt för en stund.
Försök gärna bilda dig en uppfattning om i vilken takt kastraktions-trenden ökar.
Jag ser det på att raser som vanligtvis inte brukade kastreras i första taget nu vanligen kastreras,
En kvinna inne på bruks TJH-gruppen sa att hon nu hade haft förfrågan på att använda hanar från polisen och att hon 4 ggr på raken fått svaret att han var chipkastrerad. Trenden finns överallt och vi vet inte vad de där chipkatreringarna gör med fertiliteten på sikt. Vi har inte hållit på med det så länge.
Jag som utvärderar i snitt 27 externa avelshannar per år och har haft uppfödarutbildningar (pratar med uppfödare om deras hundar, försöker få dem att uttrycka sin målbild, skapa strategier osv) kan säja att under dessa är är det betydligt fler hanar som bara har en kula.

Läget är akut. Hotet kommer inte bara från ett håll.
Det kommer att bli en förbannat hård utrensning av raser om man inte samtidigt är proaktiv.

Så här blir det med mina beräkningar:

Utopin
* Några av de som idag föder upp hundar och många privata hundägare väljer att lämna sperma.
* Några av de uppfödare som idag flyttar ut sina bestånd från SKK och skapar hel-raser, dvs de blandar ut sina hundar med INDIVIDER som är så low content som möjligt vad gäller mottagarens ras men så high content som möjligt på att fylla i "the missing links".

Så småningom kan de som stannade där inne få lov att möta de där inne.
Så kommer det blir, för jag känner idag MINST 12 stora (stora i bemärkelsen betydelsefulla)
SKK-uppfödare som är på jäkla god väg att sätta in sina hundar i Noaks-ark och hoppas på att hitta DEN hunden (individen) som kan möta upp med det man då har som störst behov av.

Dystopin
Konkurens mellan uppfödare, raser osv leder också till konkurrens mellan förtroendevalda. I den sitsen svårt att jobba tillsammans så blir man ganska bunden eftersom hundarna parar sig tillsammans. Dvs konkurrensen leder till brist på samarbetsföråga, det ärsammarbetsförmågan som behövs om man vill ro i land den stora båten.

Det är lågkonjuktur och samtidigt är det många uppfödare som vaknar till detta med COI osv. Då fattar de att de måste para, måste hålla igång sina linjer, använda fler hundar (per kull om inte annat). Det blir så hård konkurrens att de små nytänkande knappast får plats.
Raser kommer slåss mot raser varken de vill eller inte,
Det kommer helt enkelt kunna bli så att det blir en våldsam utrensning av raser och innan dess en våldsam utrensning av den effektiva populationen.

Vi har inte råd att inte spara sperma på de BRA hundarna minst lika ofta som de jättebra hundarna. Gör lika många det som de som går i avel så har man ju märkbart mycket större chans att överleva.

Min Kompis sa att det fanns 27 reggade picarder i sverige idag!!!
Sist jag kollade var det väl åtminstone några hundra?. Kan hända att det var länge sedan, but still....
Hoppas verkligen hon sa fel.

Jag lämnar just denna tråd nu. Hoppas ni kommer fram till något :heart
 
När det krävdes ett medicinskt skäl(för det var det det var, inte legitimt) var det många veterinärer som låtsades att det fanns en åkomma så att det var ok att kastrera för ägaren - och hundens! - skull. Att kastrera för att hunden var översexuell var nämligen inte ok. Och hur ska en veterinär kunna kolla det?
Ett mellanting borde gå att lösa. En diskussion mellan ägare och veterinär. Men ja, bevisning är givetvis svårt. Men kemisk kastrering kan ju också vara ett alternativ just för översexuella hundar.

Altrenativt att det registreras i avelsdata att hunden är kastrerad. Är hölften av hanarna i en kull kastrerade så skulle det väcka undran hos valpköpare. Eller att flera tikar är kastrerade (livmodersinflammation?)
 
Vilket av det? Och vem ska bestämma vad som är legitimt skäl för mig? Ska jag behöva uppge min livssituation eller beteendeprotokoll på hunden för någon som ska agera domare och säga ja eller nej? Snacket om onödig kastrering har man väl vid kontakt med valpköpare-uppfödare men vad som händer sen får nog vara upp till varje hundägare. Själv har jag kastrerat 4 av mina hundar. En hane (ej reggad) för jag fick hem en tik också och det blev en tjuvparning, en för han var koko och jag ville köpa en ny hanhund i samma ålder (kokohunden blev mycket bättre och modigare efter kastrationen), 1 pga cysta i prostatan och 1 pga akut pyo. Vilken av de här hundarna hade jag haft "rätt" att kastrera? Alla? Ingen? Hade jag fått gå tillbaka i tiden så hade kanske första hunden fått behålla sina testiklar, men... Det hade varit snudd på omöjligt att leva med två intakta hundar i en liten hyreslägenhet.
En översexuell hund kan absolut vara ett legitimt skäl. För den mår inte bra.

Jag har själv en kastrerad hane. Men för egen del ångrar jag mig enormt. Min hade inga problem utan jag gjorde det för enkelhetens skull då det fanns flera tikar i hushållet.
Tyvärr förändrades han efter kastreringen och utvecklade osäkerhet för andra hundar. En släntriankastrering som var onödig och slog fel. Dessa vill jag ha bort.
 
Ett mellanting borde gå att lösa. En diskussion mellan ägare och veterinär. Men ja, bevisning är givetvis svårt. Men kemisk kastrering kan ju också vara ett alternativ just för översexuella hundar.

Altrenativt att det registreras i avelsdata att hunden är kastrerad. Är hölften av hanarna i en kull kastrerade så skulle det väcka undran hos valpköpare. Eller att flera tikar är kastrerade (livmodersinflammation?)

Jag vill att det helt ska vara ägarens beslut att kastrera(och jag har i ärlighetens namn svårt att se hur en lagstiftning skulle kunna motiveras, utformas och fungera i praktiken). Däremot skulle jag gärna se att information om kastration fanns med i Avelsdata, det gör det i Koiranet om jag inte minns galet.
 
Jag vill att det helt ska vara ägarens beslut att kastrera(och jag har i ärlighetens namn svårt att se hur en lagstiftning skulle kunna motiveras, utformas och fungera i praktiken). Däremot skulle jag gärna se att information om kastration fanns med i Avelsdata, det gör det i Koiranet om jag inte minns galet.
Jag tror att om kastrering syntes i avelsdata så skulle fler uppfödare skärpa sig. Det hade varit det allra bästa.
Och att man behövde testa med kemisk först för att se om det gav önskad effekt. Det hade kanske stoppat en del som lägger unga, okomplicerade hundar på op-bordet i onödan.
 
Jag tror att om kastrering syntes i avelsdata så skulle fler uppfödare skärpa sig. Det hade varit det allra bästa.
Och att man behövde testa med kemisk först för att se om det gav önskad effekt. Det hade kanske stoppat en del som lägger unga, okomplicerade hundar på op-bordet i onödan.
Fast då har du problemet att du är helt utesluten från allt tävlande under tiden hunden är påverkad av sin kemiska kastrering. Detsamma gäller om hunden får behandling mot prostatabesvär. Och ja man kanske kan tänka att man kan göra uppehåll i träningen osv, men satsar du så är det inte svårt att förstå att man tänker att det är lika bra att få det gjort. Då slipper du karens och kan komma igång fort igen. I så fall föredrar jag att man ger generell dispens för tävling på chip men att det noteras i hunddata att hunden har varit chippad under tävling.
 
En översexuell hund kan absolut vara ett legitimt skäl. För den mår inte bra.

Jag har själv en kastrerad hane. Men för egen del ångrar jag mig enormt. Min hade inga problem utan jag gjorde det för enkelhetens skull då det fanns flera tikar i hushållet.
Tyvärr förändrades han efter kastreringen och utvecklade osäkerhet för andra hundar. En släntriankastrering som var onödig och slog fel. Dessa vill jag ha bort.
Ja fast alternativet hade kanske varit att avbryta en ev dräktighet på tiken? Det är alltid lätt att vara efterklok och många hundar mår ju bättre av att slippa hormonpåverkan. Visst finns det de som blir ängsliga, men min blev tvärtom mycket modigare. Att klippa den hundens kottar är det bästa beslut jag tagit under mitt liv med hund.

Hur som helst så tänker jag att en veterinär ska informera, inte förmana. Det måste vara upp till hundägaren att fatta beslutet.
 
Försök gärna bilda dig en uppfattning om i vilken takt kastraktions-trenden ökar.
Jag ser det på att raser som vanligtvis inte brukade kastreras i första taget nu vanligen kastreras,
En kvinna inne på bruks TJH-gruppen sa att hon nu hade haft förfrågan på att använda hanar från polisen och att hon 4 ggr på raken fått svaret att han var chipkastrerad. Trenden finns överallt och vi vet inte vad de där chipkatreringarna gör med fertiliteten på sikt. Vi har inte hållit på med det så länge.
Jag som utvärderar i snitt 27 externa avelshannar per år och har haft uppfödarutbildningar (pratar med uppfödare om deras hundar, försöker få dem att uttrycka sin målbild, skapa strategier osv) kan säja att under dessa är är det betydligt fler hanar som bara har en kula.

Jag har som sagt redan en uppfattning och det är att det inte är särskilt vanligt med slentriankastreringar hos renraser. Jag vet ingen som man kan säga vanligen kastreras, däremot är det vanligare att hanar kastreras i vissa raser - ofta för att aveln har lett till övermaskulina hanar. Men det ser jag mer som ett avelsproblem än något annat.

Jag såg också personen som berättade om kemiskt kastrerade polishundar, men det säger inte mycket om den totala förekomsten i rasen. Polishundar måste kunna vara totalt fokuserade och inte störas ens det minsta av löptiksdoft. Om det finns en liten sådan brist som går att åtgärda med ett chip i stället för att hunden ska tas ur tjänst är det klart att man gör så. Typiskt exempel på när man kan kolla på om det finns en bra kullbrorsa i stället.
Men det var å andra sidan många i fb-gruppen som kände till exempel där man använt polishundar i avel också.
 
Ja fast alternativet hade kanske varit att avbryta en ev dräktighet på tiken? Det är alltid lätt att vara efterklok och många hundar mår ju bättre av att slippa hormonpåverkan. Visst finns det de som blir ängsliga, men min blev tvärtom mycket modigare. Att klippa den hundens kottar är det bästa beslut jag tagit under mitt liv med hund.

Hur som helst så tänker jag att en veterinär ska informera, inte förmana. Det måste vara upp till hundägaren att fatta beslutet.
Nu hade vi 4 intakta tikar för tilltänkt avel av annan ras så det var inte ett alternativ. Men det hade varit lösbart att ha dem mer separerade och ja, det var inte ett bra skäl för den kastreringen. Och jag säger inte att ditt skäl är dåligt eller att alla skäl är dåliga.

Där har vi ett annat problem, informationen.
Jag ringde 5 olika veterinärer när jag tänkte kastrera. 3 lämnade ingen info alls. Två upplyste endast om viktuppgång.
Jag vet att de ska informera om risker och biverkningar men det slarvas jättemycket med det.

Angående tävlan på kemisk kastrering så kanske den regeln kan slopas?
 
Och att man kanske är ärlig med att ens hund inte duger som avelsmaterial? Min ene är korad, har tävlat elit bruks, är utställd med excellent, är frisk som en nötkärna samt friröntgad men är kastrerad för han håller inte måttet. Hela kullen har fantastiska meriter med många champions och SM-starter, så uppfödaren provade att ta en kull på den bästa individen. Men det blev inget bra tyvärr. Så efter det blev det inga fler valpar ur den kullen. Man får ju ändå ha en hyfsad lägstanivå om man vill göra framsteg och få fram hundar som både presterar bra på tävling och är fina familjehundar.

På vilket sätt blev det inte bra? Hur bra var tiken?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 252
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 191
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 905
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp