Bukefalos 28 år!

Sv: Spårning

Jag lägger alltid mat på slutet,kan vara köttbullar eller frolic.Hundar (vilt) spårar i naturen efter byte d.v.s (mat).
Ha en trevligt stund vid maten gör rituall han ska veta att nu är spårandet slut !!! Låt inte honom bakspåra.Är ni klara med spåret rituall etc...Gå i från spåret,gå inte samma väg tillbaks!!Han ska förstå att nu har vi jobbat klart.
Lycka till / Erika
 
Sv: Spårning

UPPS !!!såg nu att det vart fel svar , föremål intresse gör du att ni gör ritullar igen vid apporterna föremålerna när han hittar de så sitt kvar ett stund med honom och beröm honom till och med kan du lägga ett gudis bit ovan på föremålet.Väldigt viktigt att du tar tid vid varje föremål och har trevligt med hunden där.Spring inte vidare till nästa ta tid så att han förstår att här ska vi ha trevligt med matte.
/E.
 
Sv: Spårning

Det man ska se upp med när man ger godis i spåret eller slutet är alla dessa jäkla myror. De antingen äter upp, sitter i mängder eller drar bort köttbullarna när de har legat i 45 min. Det är inte så kul för hunden att få en köttbulle full med pissmyror på. Då tappar de snabbt intresset.

Jag ger antingen torra godisar eller så har jag ibland i spårslutet en delikatessburk med kattmat som jag öppnar när hon hittar den. Eller så lägger jag ner köttbullar i en burk som hunden själv får öppna eller så hjälper jag till.
 
Sv: Spårning

ä fy vad äckligt... jag har aldrig lagt ut mat i spåret eftersom att mina hundar apporterar allt av sig själv bara de stannat. Men det ska jag tänka på om jag skulle göra det någon gång. Burk får det bli.
 
Sv: Spårning

GaurdianAngel skrev:
Det man ska se upp med när man ger godis i spåret eller slutet är alla dessa jäkla myror. De antingen äter upp, sitter i mängder eller drar bort köttbullarna när de har legat i 45 min. Det är inte så kul för hunden att få en köttbulle full med pissmyror på. Då tappar de snabbt intresset.

Jag ger antingen torra godisar eller så har jag ibland i spårslutet en delikatessburk med kattmat som jag öppnar när hon hittar den. Eller så lägger jag ner köttbullar i en burk som hunden själv får öppna eller så hjälper jag till.
Man kan lägga godiset i för sluten plast burk,behövs inte vara stort storlek så har jag det :bump: Hittar min vovve det på slutet så får han sitta ner tills jag kommer fram och öpnar det och vi har det trevlig :bump:
Vid apporterna behöver man inte lägga godiset ut i för väg ,du ger den när ni har trevligt myssigt vid apporten :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spårning

Jadzia skrev:
På en hund med tillräckligt spårintresse kan man bli förbannad om den bara drar förbi apporterna. Man kan också avbryta spåret och därmed vägra hunden att fortsätta det roliga.

Att lägga sig sig vid apport lärs då in separat.
Att markera apportena lär man hunden separat inte på spåret. Då lägger man ut aporter efter varann (meter linan hur måga steg har jag i linan när jag lägger på marken?) ex jag har 15 ssteg på min lina då går jag 15 seg och lägger en apport okså vidare.När linan är spänd vet jag att min hund är vid apporten och kommenderar markeringen ex sitt.
Ett bra tips som jag fick lära mig av min instruktör hoppas att ni förstår,vad jag mennar.
 
Sv: Spårning

Aha, ja då förstår jag! Jag trodde att du använde spåret som belöning även i själva inlärningsbiten, så det var därför jag inte förstod hur du hade lyckats med det. Den inlärningsvarianten (med godis och mys) fungerar ju på mina med. Jag funderade faktiskt själv på att införa typ en sådan markering på mina för några år sedan, men eftersom jag aldrig hade hört om någon som gjort så så kom jag aldrig till skott. De är ju lite kinkiga med var de lägger sig ned, så jag funderade på en stående markering istället. Fast den kanske inte blir tillräckligt tydligt... *funderar*
 
Sv: Spårning

Vissa lär in apportmarkeringen i spåret och det funkar väl också, speciellt på hundar med balans mellan spår- och föremålsintresse. Kan hunden spåra så ser jag inget fel med att lära in markering i själva spåret.

Jag använder heller aldrig lina vid inlärning av spår eller markering. Koppel räcker.
 
Sv: Spårning

Nadin skrev:
Jag lägger alltid mat på slutet,kan vara köttbullar eller frolic.Hundar (vilt) spårar i naturen efter byte d.v.s (mat).
Ha en trevligt stund vid maten gör rituall han ska veta att nu är spårandet slut !!! Låt inte honom bakspåra.Är ni klara med spåret rituall etc...Gå i från spåret,gå inte samma väg tillbaks!!Han ska förstå att nu har vi jobbat klart.
Lycka till / Erika

Nej jag låter honom aldrigbakspåra även om han så gärna vill. Vi går alltid åt andra hållet. Men det är skitkul att han tycker det är skoj med spår. Han har nosen enda ner i marken hela tiden och slingrar sig fram. Det är skoj att se.
Tack så mycket!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 011
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 043
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp