Bukefalos 28 år!

Spatt? Patellaupphakning?

C

claraswe

Jag har noll koll på detta och skulle vilja ha lite klarhet i vad det är för skillnad på dem.
Har för mig att en utav dem kan gå bort men vilken? Och en kan bli bättre/värre ihop med foderbyte.
Jag är totalförvirrad... :confused:
Någon vänlig själ som vet?
 
Svårt att förklara. Finns en bra hemsida som förklarar ganska bra: http://www.qc.nu/minqc/bhm.html

Spatt går ju att operera men enligt mig blir det sällan helt bra. Vi har haft en häst med spatt och en med patellaupphakning (connemara resp. halvblod). Halvblodet opererades också, en lätt operation, bara ett snitt och sedan tre stygn, boxvila två veckor därefter lugn i gångsättning och sedan var han precis som innan. :)
 
En häst i stallet har patellaupphakning som inte verkar vilja ge med sig trots att hon "vuxit upp" (är snart fem år gammal) och rids kontinuerligt, börjat stärka sig bak osv.

Ägaren börjar nu därför klura över operation, men har för sig att hon hört att det minskar hästens hållbarhet. :confused: Någon som hört något om detta?

Andra tips och tankar kring patellaupphakningar kanske? Vad kan man göra för att underlätta för hästen? Rida varje dag(när hon stått två dagar i följd kunde hon knappt komma ur boxen häromdagen)?

Vad finns det som man kan göra?
 
Patella upphakning ger inte med sig på alla hästar även om det är fullt musklade (vilket de sällan är vid "snart" 5-års ålder, det är mycket möjligt att den trots allt växer lite fortfarande), dock ska hästen inte ha ont utav det och är det en lindrigare form så kan den leva med det utan problem.

Operation finns att tillgå annars, när min häst opererades så sa vet. bara att det är sällsynt att de går svår dressyr efter en operation (varför vet jag inte, varken jag eller hästen har kapacitet för det i vilket fall).
Min häst blev helt bra, har inte varit några problem efter operationen.

Ge den B-vitamin, klättring är bra, försök ha den ute och röra på sig så mycket som möjligt, sitt aldrig still på en häst med upphakningar (typ soffanvändning vid träning och liknade).
Martha vet säkert mer, hon har en som rantat in ganska mycket pengar efter operation, så han måste ju hållt ganska bra. :)
 
Vår häst har tävlat LA dressyr och 130-hoppning efter denna operation så man får väl säga att han är helt frisk. Vi märker inte av det på något sätt. Att han inte gått längre än så beror mest på ryttaren som varit sjuk. Men det är såklart olika från häst till häst men det kan väl knappast bli värre i alla fall efter en operation.
 
Tack för tipsen - skall vidarebefordras. :bow:

Svår dressyr är ju inte aktuellt för denna hästen heller misstänker jag, det var mer den allmänna hållbarheten som hon var rädd för ägarinnan. Och fullt musklad är hästen inte givetvis, men tydligen hade hon hört (har ju bara andrahandsinfo) att det brukade försvinna vid tre-fyra år ungefär. Hästen är ju ute i hage varje dag - men rids den inte (eller linas eller liknande) så blir den dålig direkt, vilket ju gör att operation kanske känns rimligt.

Hur är det med försäkringen - täcker de vanliga försäkringarna en sådan operation? Hur lång konvalescens blir det efteråt? *sara - expert på tusen frågor* :)
 
Ingen aning om vad det är för försäkringsbolag... :) Kan det vara If kanske? *klurar för mig själv*
 
Vi har en shettis som haft patellaupphakning, det försvann dock efter några års ponnytravträning (han var nog ca 10 år). En sån häst skulle må bra av lösdrift och kunna röra sig på natten, minns att det oftast var värst på morgonen efter påtvingad stillhet i box :crazy:. Men när patellan gav med sig gick det jättebra, han låg stax under eliten. :love:

Spatt är en helt annan sak, visst kan den läka ut ibland men jag skulle inte våga köpa en häst med utläkt spatt. Spattröntka alltid en islandshäst innan köp, visserligen kan det komma senare och kolla om föräldrarna haft spatt, vissa hävdar att det kan vara ärftligt. Spatt kan opereras, kan ej svara på hållbarheten efter en operation.
 
Har en häst som blev opererad för patellaupphakning när den var 2 år, jag köpte den som 3-åring. När jag började kräva mer av henne och hoppträna så blev hon halt.
Röntgen visade att hon hade bildat pålagringar precis där operarionen var gjord... Jag har bara dåliga erfarenheter av operation.
 
Mirang hakade mkt som ung, upp till 5-6 års ålder ungefär. Sen avtog det. Numera hakar hon väldigt sällan, ngn gång/år kanske. Då oftats i samband med skoning. Om hon tvingas stå med benet högt upp och lääänge (långsam hovis) kan hon haka i så man måste backa henne lite så det släpper. Ridmässigt märks det inte alls, tycker jag. Det enda är att om man skrittar i branta nedförsbackar kan hon "tappa" patellabakbenet nåt steg. Samma sak vid longering, hon kan tappa benet ngt steg så det blir korsgalopp men hon byter snabbt tillbaka igen.

I övrigt är hon nu 12 år och har aldrig varit halt annat än vid sårskador undet hela sitt liv så hållbar har hon varit. Ändå har hon tränats och tävlats mkt, tom 1.25 m hopp/LA.5 dressyr, tränats på Msv-nivå i båda diciplinerna.

Till orginalinlägget: patellaupphakningar kan försvinna när hästen blir äldre och musklar sig. Min häst är ej opererad på veterinärs inrådan, han trodde hon skulle klara sig bra i livet ändå, operationen medförde större risker än vinster, hon hade inte så stora besvär kan man säga.


Spatt kan opereras. Spatt försvinner inte, kan dock avstanna även utan operation. Men den förändring som skett går ju inte tillbaka i så fall.

Jag har en häst med spatt och en med patellaupphakningar, så fråga om du vill veta ngt mer! :)
 
Vill bara nämna att patellaupphakning ofta går att stretcha bort med lite ihärdighet. Att operera och lägga ett Z-snitt på senan ger samma effekt som att sträcka ut muskelfibrerna några snäpp.

Mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 881
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 071
Senast: lingonben
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp