Spatt - rehab

T

tja

Ni som har hästar med spatt kan väl dela med er av era erfarenheter :)
Min häst har konstaterats spatt via rtg, båda bak mellersta och nedre glidled och behandlad med cortison i l båda haserna för 3 v sedan och är idag på klinik ohalt. Vad ska jag som hästägare tänka på för att min häst ska må så bra som möjligt. Jag är hobbyryttare och rider dressyr på LB nivå. Både häst och jag gillar att träna och hoppas kunna fortsätta med det. Jag är medveten om att det krävs längre framridning innan tex ett dressyrpass och att det är viktigt att de får röra på sig varje dag. Vad ska jag tänka på mer?
- Har ni en "underhållsbehandling" typ glucosamin som ni ger regelbundet?
- Stretchar/ masserar ni era hästar efter varje pass och kan ni ge ex?
- Får ni behandla era hästar regelbundet på klinik med tex cortison?
- Rehab, era erfarenheter med att sätta igång spatthästar.
Berätta gärna hur era hästar fungerar i praktiken eftersom denna diagnos ofta ger olika budskap :confused:för oss ryttare. TACK för alla tips.:bow:
 
Sv: Spatt - rehab

Hej!
Var hos vet för ettag sen på hältutredning. Hon förbjöd mig att klättra med min spatt-häst, uppförsbackar va helt ok men absolut ingen riktig klättring i skritt. Detta kanske är självklart för dig, jag hade ingen aning men när hon sa det så låter det ju logiskt. Jag ger min häst chilon nypon pulver, billigare och godare än glucosamin och det ska även vara antiinflammatoriskt. Finns massor att läsa om det på nätet. Personligen undviker jag att sitta och nöta på volt, försöker variera så mkt det går... där tar nog min träningskunskap slut tyvärr...
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: Unhappy
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 422
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej! Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Brie
·
Hästvård Hej! Jag har ett 15 årigt polskt fullblod som har fått diagnosen spatt i mellersta glidleden i båda bak. Jag har inte kunnat rida honom...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp