Speaker på dressyrtävling

Zillaaaaa1

Trådstartare
Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan jag tävlade i dressyr. Vad säger man på dressyrtävlingar såhär års? Kan ni ge exempel på ”manus” speakern har under en dressyrtävling? Typ ”Vi tackar …… för den ritten och välkomnar in …..” 🙈
 
Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan jag tävlade i dressyr. Vad säger man på dressyrtävlingar såhär års? Kan ni ge exempel på ”manus” speakern har under en dressyrtävling? Typ ”Vi tackar …… för den ritten och välkomnar in …..” 🙈

Jag brukar va speaker på våra tävlingar 😊

Börjar alltid med att presentera vilken klass som ska börja, vem domare samt överdomare är och om klassen har en sponsor.

Sen brukar jag säga ” vi välkomnar ryttare x på hästen y som tävlar för klubben v in på banan och h håller sig beredd” alt är välkommen in på collectingring

Sen brukar jag säga när ritten är klar att vi tackar x för den fina/trevliga ritten och hälsar/välkomnar nästa in med typ texten ovan

Ibland kan vissa ritter vara katastrof men jag brukar försöka säga fina/trevliga ritter men ibland kan man känna att det inte känns passande om hästen inte velat gå i något hörn eller stökat på något vis osv å ryttaren är besviken då säger ja bara att vi tackar ryttare x och går vidare

Tycker det är viktigt att nämna om man har sponsor för klassen. Gärna ett par gånger under klassen, hur många gånger beror på hur många starter det är 😊
 
Håller med Settis.
Jag brukar också vara speaker och brukar bara tacka för ritten/uppvisningen. 😉
Jag brukar dra antalet placerade och eventuella premier, plus sponsorerna innan klassen börjar.
Brukar läsa igenom startlistorna i god tid innan för att kolla så jag vet hur ryttarnas och hästarnas namn uttalas och fråga i sekretariatet om jag är osäker.
Redovisar resultatet för föregående ryttare innan den inne på banan fått startsignal och talar om ställningen i klassen lite nu och då när det passar; även om det inte är samma behov av det nu med Equipe online.
 
Här blev en speaker tillsagd att hon inte skulle säga den fina eller trevliga ritten eftersom det inte är speakerns uppgift att bedöma hur ritten var. Minns inte vem det var som sa till.
 
Här blev en speaker tillsagd att hon inte skulle säga den fina eller trevliga ritten eftersom det inte är speakerns uppgift att bedöma hur ritten var. Minns inte vem det var som sa till.

Håller med om det här. + om man missar att säga 'trevlig' (eller vilket adjektiv som helst) blir det snabbt väldigt dömande.

Jag har mest speakrat hoppning men brukar säga 'tackar vi X för den ritten'.
 
Jag har behövt träna bort att säga "den fina ritten" då jag vid ett tillfälle glömde bort och fick sura miner över att jag tydligen inte tyckte att hen's ritt var fin...
 
  • Haha
Reactions: fio
Håller med om det här. + om man missar att säga 'trevlig' (eller vilket adjektiv som helst) blir det snabbt väldigt dömande.

Jag har mest speakrat hoppning men brukar säga 'tackar vi X för den ritten'.

Tycker det är märkligt att man ska lägga sån vikt på det.

Kan ju bli minst lika dömande hur man betonar tack för den ritten med 😂

Har varit speaker väldigt många gånger och har endast fått positiv respons på att folk tycker att jag låter så proffsig och trevlig aldrig att någon sagt något om att man låter dömande eller att man inte tycker om hur jag tackat ryttarna

I somras tränade ja upp två 12 åringar som tackade för fina, trevliga ritter å allt va de nu sa och folk var sjukt impade över tjejerna hur duktiga och trevliga de va 😊
 
Jag inleder med att berätta vilken klass det är, vem/vilka som dömer och ev sponsorer som finns.

Sedan säger jag ty ”vi hälsar vår första startande X välkommen in på banan och ber nästa startande Y hålla sig beredd.” Sen blir det ”inne på banan har vi alltså X som rider på hästen A. a är en valack född 2010 e B och C. uppfödare är P och ägare är A själv. Ekipaget tävlar för ridklubb K.”

Efter avslutad ritt kör jag bara på att ”vi tackar X och hälsar nästa startande Y välkommen in på banan och Z hålla sig beredd.
 
Jag inleder med att berätta vilken klass det är, vem/vilka som dömer och ev sponsorer som finns.

Sedan säger jag ty ”vi hälsar vår första startande X välkommen in på banan och ber nästa startande Y hålla sig beredd.” Sen blir det ”inne på banan har vi alltså X som rider på hästen A. a är en valack född 2010 e B och C. uppfödare är P och ägare är A själv. Ekipaget tävlar för ridklubb K.”

Efter avslutad ritt kör jag bara på att ”vi tackar X och hälsar nästa startande Y välkommen in på banan och Z hålla sig beredd.
Uppskattar när man får info om stammen och slipper leta upp den själv 🙂
 
Håller med om det här. + om man missar att säga 'trevlig' (eller vilket adjektiv som helst) blir det snabbt väldigt dömande.

Jag har mest speakrat hoppning men brukar säga 'tackar vi X för den ritten'.

Aldrig hört att någon gör i hoppning. Bara det var 0,4, 8 fel och tiden var bla bla och innan dess har startsignalen för nästa ryttare givits. Ingen onödig tid läggs på något som fördröjer dagen.
 
Om du är osäker på uttal av något namn så fråga folk runt dig. Säg gärna namnet högt för dig själv innan också.
 
Jag inleder med att berätta vilken klass det är, vem/vilka som dömer och ev sponsorer som finns.

Sedan säger jag ty ”vi hälsar vår första startande X välkommen in på banan och ber nästa startande Y hålla sig beredd.” Sen blir det ”inne på banan har vi alltså X som rider på hästen A. a är en valack född 2010 e B och C. uppfödare är P och ägare är A själv. Ekipaget tävlar för ridklubb K.”

Efter avslutad ritt kör jag bara på att ”vi tackar X och hälsar nästa startande Y välkommen in på banan och Z hålla sig beredd.
Tror jag talar för fler uppfödare än mig själv att som uppfödare uppskattas det verkligen när det nämns samt stammen 😊
 
Vill bara dela med mig om en liten grej från idag när jag var speaker på klubbhoppning.

Min kompis som jobbar på en annan klubb bad mig va speaker på deras klubbhoppning idag.

Jag brukar gå igenom lite på startlistan vad hästarna heter så man är lite förberedd men funderar på idag att sluta med det 😂.

En ponny heter mr mango. Första gången jag tittar på namnet tänker ja här får man inte säga mr mongo. Så först läser ja upp mr mango. Nästa gång den ska in så ropar ja såklart upp mr mongo 😂🙈 orkar inte med mig själv. Tänkte att det va nog ingen som hörde det, men självklart hörde typ alla 🙈🙈
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp