Unghäst som exploderar

Pricken2004

Trådstartare
Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls något stort problem mer än att han var lite sprallig), dvs han drar iväg i busgalopp när man leder och bockar och har sig. Ibland gör han det om andra hästar i närheten börjar stoja runt och ibland låtsas han bli rädd för något för att få sätta av. Två gånger har jag råkat bli träffad av hans hovar när detta hänt, självklart har han inte sparkats med mening utan han har slagit bakut och råkat träffa mig. Tur nog har han inga skor och jag har aldrig fått riktigt ont, men det är fortfarande inget jag uppskattar. Detta gör att jag inte vågar ge mig ut på promenader längre eftersom jag är rädd att tappa honom. Har råkat tappa honom på promenad en gång och då skenade han hem igen då gick det bra som tur var, men nästa gång kanske det kommer en bil eller nåt annat lika hemskt. Vad ska jag göra?

Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer! 😅

OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand! ☺️
 
Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls något stort problem mer än att han var lite sprallig), dvs han drar iväg i busgalopp när man leder och bockar och har sig. Ibland gör han det om andra hästar i närheten börjar stoja runt och ibland låtsas han bli rädd för något för att få sätta av. Två gånger har jag råkat bli träffad av hans hovar när detta hänt, självklart har han inte sparkats med mening utan han har slagit bakut och råkat träffa mig. Tur nog har han inga skor och jag har aldrig fått riktigt ont, men det är fortfarande inget jag uppskattar. Detta gör att jag inte vågar ge mig ut på promenader längre eftersom jag är rädd att tappa honom. Har råkat tappa honom på promenad en gång och då skenade han hem igen då gick det bra som tur var, men nästa gång kanske det kommer en bil eller nåt annat lika hemskt. Vad ska jag göra?

Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer! 😅

OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand! ☺️
Min häst var också tokig som liten, det gäller att vara konsekvent och noggrann i hanteringen. Dom får absolut visa känslor men dom får inte gå på en eller sparka mot en, det är stort nej på det, leka får han göra i hagen sen och inte på promenader. Försök får honom att fokusera på dig när du är ute och går.

Det gäller att ligga före honom när du promenerar så du kan agera innan han drar iväg eller busar till det. Och var konsekvent hela hela tiden.

Sen är det svårt den är årstiden när dom har mycket energi, speciellt med unghästar som det inte går att motionera bort energin på men man måste ändå hålla på reglerna och dom måste lära sig att behärska sig.
 
Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls något stort problem mer än att han var lite sprallig), dvs han drar iväg i busgalopp när man leder och bockar och har sig. Ibland gör han det om andra hästar i närheten börjar stoja runt och ibland låtsas han bli rädd för något för att få sätta av. Två gånger har jag råkat bli träffad av hans hovar när detta hänt, självklart har han inte sparkats med mening utan han har slagit bakut och råkat träffa mig. Tur nog har han inga skor och jag har aldrig fått riktigt ont, men det är fortfarande inget jag uppskattar. Detta gör att jag inte vågar ge mig ut på promenader längre eftersom jag är rädd att tappa honom. Har råkat tappa honom på promenad en gång och då skenade han hem igen då gick det bra som tur var, men nästa gång kanske det kommer en bil eller nåt annat lika hemskt. Vad ska jag göra?

Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer! 😅

OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand! ☺️

Har han jämnåriga kompisar i hagen? Hur stor är hagen och hur många fler hästar är det i flocken? Går han ute dygnet runt eller står han på box?
 
Ta hjälp av en hanteringstränare, bakhovarna ska aldrig ens komma i närheten av dig även om dom brallar iväg.

Huvudet vänt mot dig, bakdelen iväg, millisekunden när dom brakar iväg. Rumpan måste bort - en hästspark kan vara dödlig.

Och se till så att han har kompisar att busa rejält med i en hage nog stor för att busa rejält i :).

Det är kanske också dags att börja ordentligt med inkörning/inridning så han blir rejält mentalt trött också.

Kort sagt, dags att ta hjälp av tränare och lägga upp en plan för pojkens "skolgång" :).
 
Tror du behöver se över helheten inte bara promenaderna.
Finns det en lekkompis i hagen, blir hjärnan aktiverad.
Träna där det fungerar (i hagen på gården) start och stopp flytta i sidled gå bakåt bygg upp en läskig hinderbana han ska lyssna på dig inte på det som händer runtomkring.

Läste även ditt andra inlägg: inte många hästar (speciellt inte unghästar) som snällt går kvar vid sidan när hästarna i hagen vid sidan om är helt tokiga.

När det sedan är dags att lämna gården klä på vad som behövs för att kunna hålla honom.
Ni kanske ska vara 2 en på varje sida så han inte kan snurra och sparka dig.
Inte ens mitt 20 åriga sto lämnar gården för promenad utan att kedjan är på. I hennes fall skulle det nog nästan krävas att jorden rämnar under oss innan hon skulle gå på annat håll

Våga ta hjälp!
 
Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls något stort problem mer än att han var lite sprallig), dvs han drar iväg i busgalopp när man leder och bockar och har sig. Ibland gör han det om andra hästar i närheten börjar stoja runt och ibland låtsas han bli rädd för något för att få sätta av. Två gånger har jag råkat bli träffad av hans hovar när detta hänt, självklart har han inte sparkats med mening utan han har slagit bakut och råkat träffa mig. Tur nog har han inga skor och jag har aldrig fått riktigt ont, men det är fortfarande inget jag uppskattar. Detta gör att jag inte vågar ge mig ut på promenader längre eftersom jag är rädd att tappa honom. Har råkat tappa honom på promenad en gång och då skenade han hem igen då gick det bra som tur var, men nästa gång kanske det kommer en bil eller nåt annat lika hemskt. Vad ska jag göra?

Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer! 😅

OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand! ☺️
Absolut ta hjälp av tränare, såklart. Ibland behövs det bara ett enda pass där någon visar hur man kan jobba för att både människa och häst ska kunna komma vidare.

Jag känner igen en del av detta i min egen treåring. Med honom har jag gjort så att jag tränar superkorta pass (10 minuter kan räcka) där "promenaden" i början är att gå runt stallplan utan bus och brall. Om det inte går att få till utan att använda kedjegrimskaft, är det bättre att göra det än att han sliter sig. Om du tränar korta pass där han får lyckas och där han förstår, kommer det att gå bättre med promenaderna i förlängningen.

Alltså: tänk inte att ni "ska gå på promenad". Ta en "promenad" i några minuter, som funkar bra.
 
Hjälm och träns på och ett spö i handen. Använd spöet som ett stopp framför honom. Inte slå, bara som en förlängd arm att stoppet är ett stopp. Träna in stopp och gå, belöna när han gör rätt. Få honom att fokusera på dig, när du känner att han börjar flytta fokus ger du honom en ”uppgift” tex stannar och belönar även om han bara stannar upp som en halvhalt första gångerna. Utöka längden på stoppet efter hand men på din signal och belöna. Har funkat för mig på alla hästar i över 30 år. 🙂 Glöm inte bort att träna korta stunder bara med tanke på hans ålder och jag tror inte alls han menar att sparka dig utifrån din beskrivning men förstår du blir lite rädd för att tappa honom eftersom många automatiskt släpper när hästen sparkar emot en.
 
Har haft en sådan häst som kunde bralla och explodera så att han var farlig att leda. Låt bli med att gå promenader med honom, lära honom att bli tömkörd istället, då har du mera kontroll och kan hålla hans rumpa på lagom avstånd från dig med ett långt spö. Eller låt honom vara i några månader bara, och se om han lugnar sig när det blir varmare i vädret och gräs i hagarna, många hästar blir extra stissiga nu på vintern.

(Sedan ska han såklart ha stor hage, kompisar osv. som de andra skriver. Men vissa hästar (som min) kan bli explosiva ändå...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 918
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp