Jag och Griseo går grundkurs just nu, har gått fyra tillfällen (missade tyvärr det femte i lördags pga att jag hade sommardäck på bilen och det var definitivt inte väder att köra nånstans med dem på) och jag tycker att Griseo är riktigt duktig! Första två gångerna (på brukshundklubben) kunde han knappt söka alls, han var så distraherad av allting runt omkring, tredje gången började det bli lite bättre, fjärde gången var vi i en annan lokal som Studiefrämjandet har, där har vi varit en gång för nån månad sedan med träningskompisar, då kunde Griseo överhuvudtaget inte söka kong där (han kunde lite innan vi började kursen) men däremot köra rally gick bra, så det märks att det är inlärningen som är svårast för honom i nya miljöer. Men när vi var i den lokalen nu med kursen så vips gick det plötsligt riktigt bra! Höll passen korta och använde hans allra bästa belöning, hade även tränat med den belöningen under två veckor och nu jäklar börjar det lossna! Han börjar bli mer ihärdig i sitt sök och ber inte om hjälp och guidning hela tiden.
Jag har även lagt in lite godissök här hemma så att han får jobba på lite mer självständigt och det verkar också ha gjort nytta. Riktigt gott godis, sist var det små bitar torkad tjursnopp, fick upp drivet i söket rejält. Har även fått hjälp av maken att sätta några kongbitar inomhus, nyttigt att inte alltid veta och inga större problem för Griseo.
Markeringarna är riktigt fina, han fryser med nosen en liten bit ifrån, inte alldeles inpå vilket blir riktigt bra. Han kan än så länge inte hålla markeringen jättelänge, kanske 3-4 sekunder? men det ska vi nog kunna utveckla.
Jag lägger inte jättemycket styrning på honom än så länge, speciellt inte när han söker hemma, jag vill ha honom lite "sök-galen" innan jag styr upp det. På kursen blir det dock lite mer uppstyrt och jag tycker att han tar mina anvisningar rätt bra och söker där jag visar på.
Med tanke på att Griseo är i en rätt hemsk period vad gäller dofter nu - slickar och pinkar överallt om han får chansen och smeknamnet Gris passar väldigt väl in just nu
- så är jag faktiskt väldigt nöjd med honom och det här med specialsök är ju riktigt roligt!