Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har varit ute i sista sekunden med flughuva och min lokala hade bara vita kvar. Spelar det någon roll ? Jag tänkte främst på om hästens ögon tar skada av att det vita kanske bländar.
Huruvida det "blänker" i ögonen eller inte kan jag inte uttala mig om, men om man tittar på våra hästar är det rent generellt mindre flugor och insekter runt de ljusare medan de mörkare blir mer angripna.
stämmer det verkligen? Vad jag har hört så drar sig insekter tvärt om till ljust. Tex gjorde man ett experiment i skogen genom att dra ett vitt lakan och sedan räkna hur många fästingar som satt på lakanet när övningen var klar. Fast å andra sidan kanske det bara gäller fästingar?
Om det stämmer rent vetenskapligt vet jag inte, men hos oss har skimmeln det alltid lättast. Fjordingen som stod här var heller aldrig särskilt attackerad. Värst har det varit för de mörkbruna och den svarta. Vet inte om det kanske är för att de mörka hästarna blir varmare?
jag har också förstått att flugor dras mer till ljust, men då handlar det väl om lampor eller liknande.
tror inte det spelar nån roll på flughuvor.
sen tror jag inte heller det spelar någon roll vilken färg hästen är.
Att de dra still lampor är ganska självklart (finns till och med en "dokumentär" mot globala gatulyktor eftersom de förvirrar insekterna som tror att solen är uppe på natten), flughuvor kan jag som sagt inte uttala mig om och hemma hos oss så spelar det roll vilken färg hästen har. Insekterna här kanske är mer kräsna
Med tanke på att mörka färger blir varmare att ha på sig så väljer jag alltid ljusa huvor, och täcken, att använda på sommaren. Tittar man själv igenom huvorna är det ingen direkt skillnad på ljus eller mörk så att solen skulle blända hästen i den ljusa huvan tvivlar jag på.
Kropp & Själ
Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...