Spelar storleken roll

M

majti

på galopphästarna alltså? Vad ser Ni för för- och nackdelar
med stora/ små fullblodshästar på banan?
:confused:undrande galoppintresserad M
 
Nja, jag tror egentligen inte det. Den absolut bästa hästen jag ridit blev årets ungsto det året, vet inte exakt hur hög hon var men jag skulle gissa på stor C-ponny alt. liten D-ponny (hon var/är efter Clay Hero som tydligen brukar lämna litet). En annan häst häst som var en av de bättre i stallet var runt 145. Ofta är de mindre hästarna lite tidigare än vad de större är.

Jag tycker att en stor häst borde vara snabbare när de väl fått upp hastigheten men det är ju olika från häst till häst. Jag har dock erfarenheten att stora hästar behöver mer tid för att växa, mer tid för att lära sig hålla ordning på sina ben, särskilt i starten och framför allt mer tid på sig för att hinna få upp styrkan i kroppen för att kunna orka och hålla både träning och löp. En stor häst (över ca. 167) skulle jag förmodligen inte starta som 2-åring.

//Shayd
 
Ja det tror jag iallfall när dom blir för stora.
Jag köpte mitt fullblod när hon var ett år , uppfödaren (en mkt känd sådan) sa att hon blir för stor för att gå på banan så hon såldes till mig som blivande fälttävlanshäst, nu blev hon inte det heller visserligen :crazy:

Hon är 173 nu och är 8 år.
Banorna är tydligen mindre i sverige än utomlands så stora hästar klara inte kurvorna lika bra som dom små och hamnar då lite på efterkälken.
 
Ja, jag har också hört att kurvorna på svenska banor skall vara lite snävare och därmed lättare för mindre hästar att hålla tempot. Jag som mest ridit fälttävlan tycker ju att stor häst -stor galopp - vinner mycket mark.
Men en galoppör med mankhöjden 158-160 räknas kanske inte som liten?
 
Jo fast hur ofta finner man dom där kurvorna på ft banan och till råga på allt trängas med flera andra hästar.

Det är väl isåfall på steeplen som man kan få problem med stora hästar (svängarna) och i på en trixig och svängig terrängbana kanske inte alltid en storgalopperande häst är det bästa, dom passar ju bäst på framåt banor med stora hinder och raka spår.
 
Mitt fullblodssto är fd galoppör(sprang i 5 år, löp både i England o Sverige), och hon är 153,5 cm hög i manken (ca 145 över ryggen..!). Beskrivits av många som "liten men så in i h-ete snabb".. av både en jockey och en som kände henne när hon sprang. Hon sprang "uppemot 70 knyck" enligt uppgifter..
 
B.N. galopptränare på Täby berättade för mig när vi frågade och tyckte att hästen vi köpte av honom var väl ganska liten för att vara galoppör (154 cm).

Då sa han att när hästar började komma upp i 170(+- nån cm) cm så började de bli för stora för att kunna ta svängarna på banan.

Naturligtvis finns det ju olika stora banor osv..
 
Instämmer helt med B.N. :)

Oftast har häster 1,70+ svårt att klippa kurvorna på ett ekonomiskt sätt på dom svenska banorna. Däremot kan dom passa förträffligt som hinderhästar istället, om man nu har det intresset...
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Åsa A
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 548
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: iNHALE
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 774
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp