Spillt på laptop - finns det någon räddning?

hjärter_dam

Trådstartare
Förra fredagen råkade jag utsätta min MacBook för en mindre juice-attack :o Uppskattningsvis 1-2 matskedar juice hamnade vid eject och shiftknapparna. Torkade av det jag kom åt och tänkte inte så mycket mer på det. Lite senare fungerar inte eject, startar om datorn och allt är frid och fröjd igen, alla tangenterna fungerar som de ska. Ytterligare senare börjar datorn bete sig udda, börjar markera text utan att jag ber om det, klarar endast av att skriva stora bokstäver etc.

Tar det säkra före det osäkra och startar om datorn igen, och nu börjar de stora problemen. Datorn startar som den ska, startjingeln lyder och den gråa bilden med äpplet kommer fram, sen ingenting... Efter ungefär en minut ger den upp och stängs av igen. Måndagen efter lämnar jag in den hos auktoriserad Mac-support, men där är det två veckors kö så inget svar än på ett tag.

Någon som varit med om liknande? Finns det hopp om att det går att fixa? Vad kan det vara som havererat? Om datorn sas blir utdömd, går det då att få tillbaka det som ligger på hårddisken?

Såhär i efterhand inser jag ju att jag borde ha lagt den uppochner direkt när det hände så att vätskan hade haft en chans att ta sig ut, men jag tyckte att det var så himla lite juice:angel: Någon som kan stilla min oro?

Sv: Spillt på laptop - finns det någon räddning?

Hmm.

Jag gjorde en liknande tabbe, spillde mjölk rakt ner i tangentbordet. :angel: Var blixtsnabb med att vänta upp och ner på datorn, men tyvärr hjälpte inte det. Lämnade in den och fick en prisuppgift på ca 10 000 för lagning, och det var det ju inte värt... :( Däremot klarade sig hårddisken, så den var det bara att plocka ur. Tyvärr är nog juice lika illa som mjölk, så jag tror du ska ha rejäl tur om det ska löna sig att laga datorn.

Däremot kan det löna sig att kolla din hemförsäkring, om du har en allriskförsäkring ("drulleförsäkring") kan du få ut pengar den vägen.

Och tur i oturen är att hårddisken sitter i nedre vänstra hörnan av datorn, så spillde du juicen vid eject- och shifttangenten på högersidan så borde hårddisken ha klarat sig alldeles utmärkt. :)

ETA: Eller nu tänkte jag nog fel, hårddisken sitter nog till höger i alla fall. Om man vänder upp och ner på datorn och byter hårddisk så sitter den till vänster, men då är ju datorn upp och ner. :( Den kan dock ha klarat sig ändå, jag spillde min mjölk över hela tangentbordet och hårddisken överlevde ju.

Senast ändrad:

För min del bedömdes det att kosta mer att fixa datorn än vad en ny kostade, så jag fick ut en ny på allriskförsäkringen. Hårddisken klarade sig dock i mitt fall, men det var nog till stor del för att jag direkt ryckte ut den och slängde den i en påse med ris. Får fukten sätta sig så... Vettefan. Har en dator väl börjat ta skada av fukten så brukar det vara ganska kört sen, enligt min erfarenhet.

Testade du med startskivorna när du fick gråskärmen med äpplet?

Jag har aldrig spillt nåt på datorn, men fått gråskärmen och sen att den stängde av sig själv. Gick bra sen efter att fått göra en ren installation...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka