Spilt storlek?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tintin2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 760
T

tintin2

Kan någon tala om hur breda spiltorna ska vara till en ardenner som är 153 mkh? Vbl 162mkh? Russ 123mkh? Hur högt ska man sätta uppbindningsringen? Min kompis har köpt en westernsadel och den har en bakgjord oxå frågan är hur hårt ska bakgjorden spännas? :confused:

Sv: Spilt storlek?

Spiltorna ska vara 10 cm bredare än hästens mankhöjd. Man behöver inte ha bakgjord på westernsadeln om man inte ska hålla på med kor och kassta lasso m.m helt onödigt! Men vill man ha den endå ska den sitta väldigt löst men inte så löst att hästen kan fastna med benen i den.

Sv: Spilt storlek?

Uppbindningsringen till min häst som står i spilta har jag ungefär i boghöjd. Då kan de inte få benet över repet så lätt. Repet ska vara så långt att när hästen står med huvudet upp ska klossen gå i golvet.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 767
Senast: Alexandra_W
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska... 2
Svar
39
· Visningar
5 695
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka