Spinn off på att byta bett - byta höjd på bettet?

the_connemara

Trådstartare
Hur ofta byter ni höjd på bettet? Det ger ju oxå olika tryckpunkter, inte bara genom höjden utan ju oxå genom längden runt nacken på iaf delade bett.

Sv: Spinn off på att byta bett - byta höjd på bettet?

Jag byter inte höjd på bettet. Det ligger där det finns plats för det. (Så det inte tar i framtänderna och inte kindtänderna.)

samma här. har aldrig hört att man ska byta höjd? :confused:

Jag har aldrig hört att man ska hålla på att byta höjd på bettet?

Inte jag heller. Kör på samma höjd hela tiden.

Samma här!

Har ridit för tränare som velat höja bettet men då blir det ju som en smygförhållning hela tiden plus att det ligger mot kindtänderna. :crazy:

Enda gången jag grejar med sidstyckena är när jag smörjer eller byter bett till ett med annan storlek på bettringarna.

Jag sätter bettet i den höjd där hästen trivs med det, det ska ligga mot mungipan utan att för den skull dra upp den mot öronen...

Blir väl typ svar till alla.

Någon/några skrev i den andra tråden att de red med bett som inte kändes 100, bara för att variera tryckpunkterna. Varför inte variera höjd?

Därav frågan. Jag minns inte heller att någon sagt det till mig (förutom att prova in det) men jag gillar att tänka själv ;)

Eller är era hästar så känsliga så ni inte kan varesig sänka eller höja ett hål utan att den reagerar mycket? (tänker då på en häst som har normalt med plats i munnen)

Min häst skulle säkert inte bry sig om jag höjde/sänkte ett hål. Han skulle nog kanske inte tycka att det var bekvämt men det skulle nog ta en del ridturer innan han sa något.
Unghästen skulle nog inte göra mer än vad han gör idag när han har bett i munnen.

Sambons medryttarhäst tror jag skulle bli väldigt upprörd och ruska på huvudet och greja. Hängde in ett bett som var en cm för långt på henne och det fick jag veta tidigt att det inte alls var bra...
Hon har haft besvär i munnen tidigare så det är nog därav det kommer.

Jag tror att det räcker med att byta betsling lite då och då.
Bettet har ju sin plats i munnen av en anledning -för att inte så i några tänder- och ändrar man på det så finns det ju risk för skador. Dessutom så ligger ju inte ett rakt eller tredelat på exakt samma ställe utan jag tror höjden varieras något (minimalt) beroende på bett iaf.

om jag sänker mitt bett så kommer det i vägen för tänderna. höjer jag det så stramar det i mungipan.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 345
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 241
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur