Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Havsluft

Trådstartare
Många verkar ju ha upplevt mobbing. Någon nämnde att man blev mobbad som barn och att det är lätt att hamna i den situationen som vuxen igen.

Min undran är vem du var är i grupparbetessammanhang?

Var du den som körde över alla eller den som blev överkörd?

Har du ändrat ditt beteende sen skoltiden eller hamnar du i samma position fortfarande?

Har du nånsin reflekterat över hur ditt beteende påverkar andra?

Vad har du gjort för att förändra ditt beteende?
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag har definitivt ändrat mitt beteende.

Jag blev väl inte mobbad i skolan men nu kan jag gå på som en bulldozer även om jag inte tänkt det.

Ändringen har kommit gradvis.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag är och har alltid varit en överkörare,tyvärr.Fösöker komma ihåg det men det är lätt att falla tillbaka i gamla vanor.
Men jag kan i alla fall glädja mig åt att jag aldrig mobbat någon.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag är den pådrivande. Jag har ofta ett förslag att lägga fram men kan också backa om man efter att ha diskuterat andra möjligheter gemensamt kommer fram till en annan plan. Men jag kan mycket väl driva min linje om jag tycker den är värd att driva.

Det är en förändring sedan skoltiden, jag var aldrig intresserad av skolan efter mellanstadiet. När jag väl gav mig i något arbete gjorde jag det alltid själv, utan grupp.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag tror att jag är lite av en kameleont som tar rollen i gruppen där jag behövs.
Hamnar jag i en grupp som kräver en ledare tar jag den rollen och hamnar jag i en grupp där det redan finns en/flera ledare tar jag en mer laid back-roll.

Jag ser det som att jag har en ödmjuk roll inför folks olika åsikter, oavsett min roll i gruppen, och när någon har en galen tanke/idé försöker jag nog hellre styra in dem på annat spår med bra argument hellre än säga "du har fel". Jag hoppas det är så jag uppfattas också!
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Min undran är vem du var är i grupparbetessammanhang?

Jag är den kreativa idésprutan som har bottenlös tunna med idéer, är väldigt drivande och också den som gör allt. Ibland axlar jag ledarrollen men inte alltid - men jag är fortfarande den som oftast gör mest. Har nog lite svårt att delegera och vill väl gärna få saker gjort på mitt sätt.

Var du den som körde över alla eller den som blev överkörd?


Jag körde väl kanske mest över mig själv. Vissa har tyckt att det varit otroligt skönt att inte behöva göra så mycket, jag har mest hamnat i grupper där det inte varit så mycket självdrift hos övriga medlemmar öht och där inget blivit gjort alls när jag varit frånvarande. EN gång har jag hamnat i en grupp som jag bara mådde dåligt av - då lyckades jag hamna med enbart de som mobbade mig, vilket gjorde att jag inte bara blev överkörd, jag fick inte ens vara i samma rum samtidigt som gruppen för de ville inte ha mig där.

Har du ändrat ditt beteende sen skoltiden eller hamnar du i samma position fortfarande? Vad har du gjort för att förändra ditt beteende?

Jag har lärt mig säga nej och sätta gränser. Jag har alltid haft en tendens att ta på mig för mycket men nu har jag börjat prioritera och tänka på mig själv, inte bara på det som ska produceras eller presteras. Jag får oftast samma roll i en grupp ändå, men inte lika starkt och det går oftast inte åt skogen pga överambitiösa idéer. Jag håller tillbaka lite helt enkelt och låter andra ta för sig, men bidrar fortfarande med mycket idéer och arbete. Är bättre på att delegera och lita på att andra faktiskt också kan.

Har du nånsin reflekterat över hur ditt beteende påverkar andra?


Ja, jag tänker alltid på hur mitt beteende påverkar andra då jag är person som är väldigt "färgstark", vilket jag tror att vissa kan tycka är lite påfrestande ibland. Oftast uppfattas jag dock bara som rolig, knasig och jävligt ambitiös.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag var varken den som körde över eller den som blev överkörd, jag bara var. Oerhört tyst, gjorde vad jag blev tilldelat, höll med de flesta. Sa alltså inte många ord i onödan. Den som ändå ingen "såg". Men det gjorde inget då.

I dag är jag, i en bra grupp,en mer synlig person. Jag tar inte ledarrollen, men jag gör det jag ska och har åsikter och tankar, men kör inte över någon för att få rätt. Jag är inte rädd att säga dem och få svar på vad andra tycker.

Jag har alltid i hela skoltiden som barn och ungdom fått höra att jag pratade alldeles för lite. Jag fick bra betyg på prov i skolan, men eftersom jag inte räckte upp handen och svarade på frågor så fick jag lägre betyg än vad jag borde ha fått om jag öppnat munnen, så jag har fokuserat på att göra just det, men så klart inte att köra över någon pga det.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag tror att jag är lite av en kameleont som tar rollen i gruppen där jag behövs.
Hamnar jag i en grupp som kräver en ledare tar jag den rollen och hamnar jag i en grupp där det redan finns en/flera ledare tar jag en mer laid back-roll.

Jag ser det som att jag har en ödmjuk roll inför folks olika åsikter, oavsett min roll i gruppen, och när någon har en galen tanke/idé försöker jag nog hellre styra in dem på annat spår med bra argument hellre än säga "du har fel". Jag hoppas det är så jag uppfattas också!

Här hamnar nog jag också tror jag. Mina idéer tar aldrig slut. Tar lätt kommandot, och har lätt för att få andra att agera, kan pusha och lugna ner. Kan även backa undan om det redan finns andra ledare. Beroende på om jag gillar deras sätt eller inte, jag är inte den som går med på vad som helst och hymlar inte om min åsikt. Gör det smidigt, men backar upp mig själv utan problem om det behövs. Däremot orkar jag inte längre argumentera med oemottagliga folk. Den tiden lägger jag inte och det är knappast ens värt besväret.

Är superkänslig för stämningar och avskyr översittare. Befattar mig inte med såna öht, det enda såna får se av mig är ryggen.

Jag vill ha det bra och jag vill må bra. Slutar aldrig tycka att det ska vara kul och intressant i umgänge med andra, vad det än handlar om.
 
Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"

Jag var den som blev mobbad hela min skolgång. Alltså totalt 14 år eftersom jag gick om två år. Jag gick om eftersom jag inte fixade skolan eftersom jag fick social fobi och mådde skit. Inte för att jag saknar intelligens.

Idag tar jag den plats jag känner att jag klarar av att ha, ibland vill jag ha mer men det orkar jag själv psykiskt inte med. Vågar säga vad jag tycker och tänker och motargumentera. Det beror mycket på att jag skaffade häst i våras och måste ha mina egna bestämda åsikter om saker och ting så jag får vara med och bestämma i stallet och inte bara gör som alla andra vill.

Numera åker taggarna ut direkt om någon försöker sätta sig på mig. Jag blir vansinnig och reagerar mer än jag borde.
Men har å andra sidan ingen som kan sätta sig på mig. Har nästan inga vänner så det finns ingen risk för min del att bli överkörd längre. Delvis självvalt men visst är det mest den sociala fobin som ställer till det för mig. Undviker folk så gott det går. Dom få vänner som finns är dock :love:

Jag har väl inte heller tänkt ändra mitt beteende. Varför skulle jag? Dom som jag kan kalla mina vänner skulle aldrig få för sig att nedvärdera mig så dom kommer heller aldrig stöta på mitt arga jag. Å dom som gör det förtjänar det högst troligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 295
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 805
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 987
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp