Spinoff på kompromisser för att ha häst

Så du kan tänka dig att kompromissa med tex hagtider, sällskap eller fodermängd? Frågar av nyfikenhet då jag själv har stora problem med att motivera att jag gör saker för min skull och inte för hästens.
Ja! Såklart har jag gränser.

Men min förra häst trivdes bäst på lösdrift, han fick stå på box ett gäng år. För att det stallet passade oss både bra annars.

Han fick även fri tillgång på halm en period vilket inte är optimalt utan han blev lite tjock.

Likaväl som han några månader gick själv, han hanterade det bra och långsiktigt var det inte ett alternativ, men för några månader fick det fungera(hans hagkompis flyttade och tog en stund innan ny lämplig kompis flyttade in).
 
Det är skillnad på min ideala syn av hästhållning och hur min häst står idag. Så jag kompromissar, även med såna saker som jag egentligen inte vill kompromissa kring. Men med det sagt får hästen idag:
- Vara ute mellan 07-21.
- Fodringar 4-5 gånger om dagen.
- Stå i ett lugnt litet stall med ett tryggt gäng hästar.

Det jag har kompromissat bort just nu är:
- Hagkompis. Det är ett litet stall och just nu finns det ingen annan häst som kan gå med min (rätt så kaxiga) häst. Så fort vi hittar en lämplig person och häst som kan flytta in hos oss kommer han förhoppningsvis få en hagkompis. Men tills dess får han gå ensam.
- Utformning av hagar. Hagen är väl i ok storlek, kanske något små på vintern, men då jag bor på sydskånska slätten är allt platt. Och kan bli lerigt. Men som tur är så är aldrig hela hagen lerig, bara delar.

Såklart vill jag att min häst ska få ha kompisar i hagen. Det kommer ju ske, och jag har vägt för- och nackdelar mot varandra kring att antingen flytta eller vänta på hagkompis. Och jag väntar. Om jag jämför hur lugn min häst är idag med hur han var i tidigare stall, så vill jag hålla fast vid min harmoniska häst.

Hagstorlek och utformning av dessa är svårt i min del av landet. Där känner jag att jag inte kan göra så mycket. Men i framtiden kommer jag bo i en annan del av landet där möjligheterna till kuperade, stora hagar är bättre.

Antalet fodringar är något jag absolut inte kompromissar med. Jag har stått i ett stall där hästarna bara fick mat två gånger om dagen, och med min stundtals svårfödda häst var oron och ångesten över detta fruktansvärd. Hästen trivdes inte alls med det heller.
 
Även för mig är det skillnad på vad jag anser vara optimal hästhållning och hur jag håller mina idag.

Önskar storA härliga vinterhagar på flera hektar. Nöjer mig med att ha några olika mindre hagar att variera mellan, samt ridbana ifall hösten visar sig från sin lerigaste sida.

Önskar ge hästarna långt sommarbete, men pga extremt knottkänslig nöjer mig med att de får beta gräsmatta så de kan gå in i ligghallen vid behov.

Önskar fri tillgång, fungerar inte på ponnyn som blir tjock. Så de får höslage 4 ggr per dag samt tillgång till halm.

Kompis i hagen, kompromissar jag inte med.
Bra foder, kompromissar jag inte med.
 
Även för mig är det skillnad på vad jag anser vara optimal hästhållning och hur jag håller mina idag.

Önskar storA härliga vinterhagar på flera hektar. Nöjer mig med att ha några olika mindre hagar att variera mellan, samt ridbana ifall hösten visar sig från sin lerigaste sida.

Önskar ge hästarna långt sommarbete, men pga extremt knottkänslig nöjer mig med att de får beta gräsmatta så de kan gå in i ligghallen vid behov.

Önskar fri tillgång, fungerar inte på ponnyn som blir tjock. Så de får höslage 4 ggr per dag samt tillgång till halm.

Kompis i hagen, kompromissar jag inte med.
Bra foder, kompromissar jag inte med.
Jag önskar också större och kuperade hagar med naturligt vindskydd/skog :love:

Men det är platt här och mer mark fanns inte att köpa (nackdelen med egen gård är helt klart alla andra kompromisser man måste göra eftersom det också är en bostad :cautious:).
 
Jag kompromissar med utevistelse, inte för min skull, men för hästarnas. Har inte hittat nåt vettigt ställe med lösdrift där alla våra får plats. Men hästarna är iaf ute från tidigt till sent.

Jag vill inte ha våra hästar själva och för killarna har det visat sig att större flock = mer harmoniska hästar. Men då har vi hästar som vi tror kommer funka ihop tillsammans.

Tanten har en egen tant att gå med, hon har haft problem med hästar och hästspråk tidigare.

Bra foder kompromissas inte med, och möjlighet att välja om de har fri tillgång (killarna) eller inte (tanten).
 
Jag kompromissar med min bekvämlighet. Har hästarna hemma vilket ger mig möjlighet att ha hästarna tillsammans i en stor kuperad vinterhagen, jag fodrar var fjärde timma. Jag skulle önska lösdrift men pga olika matbehov så står de på box mellan 22-8. Jag har inget ridhus eller paddock vilket gör att jag behöver lasta hästen varje vecka för träning, men det är det värt.
 
Känner att jag kompromissar med sällskap. Dels har jag inte råd att hålla mer än en häst, det vore helt fantastiskt annars att faktiskt annars hitta en kompis min häst verkligen klickade med. Och det vore ännu mer fantastiskt att hitta en flock han trivts i men då kommer aspekten med allt annat jag inte vill kompromissa med in. I nuläget hyr jag plats i ett stall med plats för en häst till och hoppas det ska fungera bra med nästa betalande hyresgäst eftersom både jobbet med två hästar och ekonomin blir övermäktigt för mig ensam.

Om jag vore tvungen tror jag att jag kunnat prioritera bort lösdrift om jag behövde hyra in min häst i ett annat stall. Även om jag VERKLIGEN inte vill det, för mig är det helt sjukt att vi tillåts begränsa våra hästar så mycket under en så stor del av dygnet. Men om inte min häst kunnat vila, äta utan stress och känna sig trygg tillräckligt för att vara avslappnad dygnet runt på en lösdrift då hade jag varit mer öppen för stall med box om det varit bättre förutsättningar i ett sådant stall. Tyvärr finns det ju många fler boxsstall än lösdriftsstall att välja på så chansen kan ju vara högre.

Min största noja med att inte kunna styr allt själv är dock grovfoderhygienen och/eller strö/stallmiljö då min häst är känslig i luftvägarna. Samt såklart tillgången till foder/födosök iom att han är lättfödd och inte går att motionera som förr och är lite känslig i magen. Helt normala rutiner funkar utan problem men det är ju inte alla som har utan ofta är det ju enkla lösningar med fritt bete sommartid och fri tillgång även utan analys vintertid eller tider utan foder och inte alltid tillgång på frostfritt vatten heller osv. Jag hade oroat ihjäl mig i vardagen av sådana konstiga rutiner.

Brist på tillgång till bra skydd året runt är också en sak jag mått jättedåligt av i vardagen, jag står inte ut med att min häst ska tvingas stå ute i oväder utan skydd oavsett årstid eller inte våga ta skydd pga för litet/flock osv.

Helt enkelt har jag väldigt svårt att må bra om jag inte vet att min häst dygnets alla timmar har vatten, födosök, skydd och anpassat grovfoder tillgodosett. Jag har och har alltid haft exakt noll intresse av träning och krav från mitt håll så länge inte alla de bitarna är på plats.
 
Jeg gjør kompromiss på hagestørrelse, synes den hun har er alt for liten. Bare akkurat minimumsmålet for 1 hest vil jeg tro.
Jeg håper at hun til våren kan få stå med en kompis og at vi kan ha 1 større hage. (Hun har hatt seneskade og skaden var ikke 100% leget før brodd sesongen kom). Dessuten er det nesten bare store hester hos oss som spiser mye mer enn henne.

Jeg gjør også et kompromiss på utetid, vil helst ha 12 timer ute, men her får de maks 11, men tror 9 er mer vanlig. Mange som vil ha inn hestene tidlig når det er dårlig vær osv. og min kan ikke stå alene ute.

Det beste hadde vært en løsdrift, men jeg vil ha en løsdrift med boks og oppbindings plass inne for hovis og veterinær. Spyleplass. Do og tørkerom for dekken er også viktig. Dessuten, om hun skal gå på fri tilgang så må det være frøhøy eller lignende i småmasket nett.
Jeg kan ikke finne alle disse tingene i nærheten der jeg bor, hvor jeg kan komme meg dit med buss.

Jeg likte utegangen hun sto på veldig godt for hennes del. Perfekte uteområder med masse plass, leskur, temperert vann om vinteren og gruset rundt mat og leskur. Men den ene hesten der jaget henne så hardt at det ikke er fristende å flytte tilbake om den er der. Den hadde heller ingen av fasilitetene som jeg synes er viktig (bortsett fra tilgang til do).

Merker også at hun bruker lang tid på å føle seg trygg på nytt sted, så selv om ting ikke er 100% bra der hun står nå, så vil jeg ikke flytte henne om det ikke blir nødvendig pga økonomi eller jeg ser at hun aldri faller til ro der.
 
Jag kompromissar med ganska många saker, men inte så mycket med varje sak.
Ffa vinterhagar - jag hade helst sett lång utevistelse i stora, fina, varierade hagar med skydd året runt. Häromkring är detta ganska ovanligt, den hagmark som finns sparas till sommarbete. Följaktligen har många stall små, tråkiga vinterhagar, och det får vara good enough med 8-10 h med kompis i platt fyrkant under vinterhalvåret. Däremot skulle jag inte acceptera ensam i minihage som permanent lösning. Har man bara en häst är man ju dock också beroende av att någon annan tillhandahåller det där sällskapet.

Skulle gärna haft ridhus, spolspilta, fikarum och fler faciliteter, men nöjer mig med att det finns varmvatten, uppvärmd sadelkammare, ridbana och möjlighet att torka täcken.

Fodringsrutiner behöver vara tillräckligt väl anpassade för att hästen ska hålla normalhull och få vettiga ättider (här är det mycket praktiskt med hästar som klarar mer eller mindre fri tillgång).

Jag hade helst haft fantastiska ridvägar, men nöjer mig med att det finns okej ridvägar. Skulle inte vilja stå i ett stall där det inte går att rida ut.

Människorna i stallet behöver vara tillräckligt trevliga för att det ska vara roligt att åka dit. Mina nuvarande är fantastiska :love:
 
Jag kompromissar med ganska många saker, men inte så mycket med varje sak.
Ffa vinterhagar - jag hade helst sett lång utevistelse i stora, fina, varierade hagar med skydd året runt. Häromkring är detta ganska ovanligt, den hagmark som finns sparas till sommarbete. Följaktligen har många stall små, tråkiga vinterhagar, och det får vara good enough med 8-10 h med kompis i platt fyrkant under vinterhalvåret. Däremot skulle jag inte acceptera ensam i minihage som permanent lösning. Har man bara en häst är man ju dock också beroende av att någon annan tillhandahåller det där sällskapet.

Skulle gärna haft ridhus, spolspilta, fikarum och fler faciliteter, men nöjer mig med att det finns varmvatten, uppvärmd sadelkammare, ridbana och möjlighet att torka täcken.

Fodringsrutiner behöver vara tillräckligt väl anpassade för att hästen ska hålla normalhull och få vettiga ättider (här är det mycket praktiskt med hästar som klarar mer eller mindre fri tillgång).

Jag hade helst haft fantastiska ridvägar, men nöjer mig med att det finns okej ridvägar. Skulle inte vilja stå i ett stall där det inte går att rida ut.

Människorna i stallet behöver vara tillräckligt trevliga för att det ska vara roligt att åka dit. Mina nuvarande är fantastiska :love:
Jag resonerar mycket som dig 🙂 jag har en väldigt bra stallägare och det gör mycket! Sen skulle hästarna absolut kunna vara ute någon timme mer på vintern, men samtidigt så är det vid insläpp som jag kommer och grejar med hästen. Så även om insläpp skulle vara två timmar senare skulle hästen inte få mycket mer tid i hagen.

Ridvägarna skulle helt klart vara mycket bättre, finns inte några ridvägar jag skulle våga rida ut på i mörker. Så får se till att komma ut på helgerna under den mörka tiden på året.

Något som jag insett att jag i framtiden inte kommer kunna kompromissa om, är vettiga sjukhagar. Står i ett stall för första gången med bra sjukhagar och det är sjukt bra att ha.

Min häst har gått själv, i ett fall var för att jag var rädd för att den andra hästen skulle skada mig när jag plockade in min häst. Jag tänker inte riskera mitt liv för att hästen ska ha sällskap. Den hästen kunde sparka efter både hästar och människor.
 
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.



Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
Jag har haft mycket funderingar kring det här och har för mig att vi bor i samma område. Jag har också min häst på en bra lösdrift som uppfyller hennes behov. Samtidigt har jag allt som jag önskar mig, till och med ett ridhus :love: Vi älskar stallet båda två. Men det är också långt ifrån där jag bor. Jag kommer hem sent och har svårt att få ihop mitt liv.

Egentligen skulle jag behöva flytta henne. Samtidigt vet jag inte vad jag är bered att offra. Ridhuset skulle jag kunna klara mig utan, men utan belyst ridbana skulle jag aldrig klara av att hålla motivationen upp under vintern... Fri tillgång klarar inte min häst av, och lösdrifter utan fri tillgång och med belyst ridbana som dessutom tar emot ston är svåra att hitta.. Så enda alternativet vore att ställa henne på box, men jag vet inte om mitt samvete skulle klara av det..
 
Hur man än gör så blir det ju kompromisser när man håller häst, både hemma och borta. Jag tar in min häst tidigare än jag hade kunnat, eftersom jag vill rida efter jobbet. Jag jobbar och kan alltså inte fodra så ofta som vore optimalt. Vi har dyr mark, och har ändå stora hagar - men det är förstås ytterligare en kompromiss eftersom det hade varit bättre att ha ännu större hagar. Och så vidare.
 
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.



Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
För min del skulle jag aldrig kunna kompromissa på bra hagar, bra grovfoder och mycket utevistelse. Mina bekvämligheter är jag inte så sjåpig med dock.
 
Jag har kompromissat mycket från att jag köpte min häst till idag. Han har fått stå tillbaka för vad som varit praktiskt möjligt för mig. Det har inneburit att han har stått på box med mindre utevistelse än vad jag varit bekväm med. Jag har försökt mildra effekterna av att stå inne mycket genom att alltid vara ute i stallet kvällstid, även om det ibland inneburit att jag fått åka ut dit flera gånger bara för att promenera honom vid hand på kvällarna.

Nu är det slut med det och han får nu stå på lösdrift med 6ha kuperad skogsmark. Nu har jag något sämre träningsmöjligheter men klumpen i magen är borta. Nu vet jag att han får det optimala hästlivet och jag känner i varenda fiber i kroppen att han är glad och mår bra. :heart

Med det sagt så tror jag inte han mådde dåligt i stall nr 1, och jag hade inte gjort det om jag inte trodde att det ändå var "drägligt" hästliv. Han gick ute i en stor flock om dagarna och fick utlopp för mycket naturligt socialt beteende. Däremot tror jag inte att jag någonsin kan ställa tillbaka honom i ett liknande stall igen, nu när han har fått känna på det här livet så är det det jag vill erbjuda honom. Men det har kanske mer med mina egna känslor att göra.

Saker jag uppenbarligen kunde tumma på: att stå på box istället för lösdrift. Saker jag inte skulle kunna tumma på: sällskap/flockliv.
 
Jag har precis tackat nej till min drömuppstallning, nära till ridhus, bra hagar och fantastiska ridvägar. Men uppstallning nattetid. :( Kanske kan jag stå där när unghästen är äldre om hon verkar mer ok med box än sin mor. Men det känns så trist att behöva kompromissa så mycket med det jag själv vill ha, samtidigt som jag inte kan motivera en flytt till ett ställe där min häst bara kommer att "stå ut" med tillvaron.

Så om nån har tips på en bra lösdrift i Uppsala med ridhus, men där det inte är fri tillgång på grovfoder, så är man alltid välkommen att pm:a. ;) Jag har gett upp känner jag.
 
Jag har egen lösdrift i en stor backe vilket är toppen nu när det blir geggigare i hagen. Visst, det går inte att komma ifrån att det blir upptrampat vid foderbord, vattentunnorna och nära ligghallen men det blir aldrig bottelöst utan håller sig till ett hovdjup när det är som sämst. Ligghallen som jag byggt själv är högst upp i hagen, de har bra koll och använder den både när det är mycket insekter, för att sova eller söka skydd i undan vädret.

Jag köper analyserat grovfoder med hög kvot och fri tillgång + de får kraftfoder ute. Inte ens shettisen står och äter hela tiden utan de använder hagen och jag får ibland ropa på dem när de är utom synhåll. Mest björkar som växer där och lite asp utanför.

Stallet är dock tyvärr inte lika roligt utan ganska opraktiskt, men då jag hyr så har jag inga planer på att bekosta några stora byggprojekt och de går ändå ute större delen av året. Jag saknar dock bra ridvägar, folk häromkring kör så det ibland är obehagligt att ut med hundarna. :( Grannen har dock en ridbana jag får använda gratis. :)
 
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.



Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
Jag har ju eget nu med lösdrift.
Men om jag skulle leta stall idag skulle jag inte vilja kompromissa med:
Foderkvalitet, sällskap, och inte fri tillgång. Däremot måste det finnas vatten ivhagen på vintern... Finns väl stall som inte ger det fortfarande.

Fodringarna ska vara hyggligt fördelade över dygnet. Helt okej med lite längre emellan dem på natten (tänk stall med 4 fodringar) men inte 12h.

Idagsläget kompromissar jag egentligen med tuggtid. Jag kan inte ge mer hösilage för att då blir de feta.
Hade velat ge något kilo halm per dag att pyssla med mellan målen men med en som har dammkvalsterallergi (immunisering pågår) och att jag haft problem med den hygieniska kvaliteten har jag fått kompromissa bort det.

Försöker slänga in sly att gnaga på under perioderna de enbart har grushagen för att slippa leran.
Skulle gärna ha större vinterhage (de kan springa i alla gångarter i nuvarande) egentligen men där har jag valt grusad hage framför större med lera.

Jag hade däremot lätt kunnat ställa hästarna på box. Med fodring kl 21 och 06 tex. Hade försökt hitta halm, och försökt ge så mkt grovfoder som var rimligt på natten.
Jag vill gärna ha någon slags kupering och åtminstone träd som skydd även i sommarhagar.
Men det kompromissar jag med i min ena hage de har bara en byggnad intill hagen de kan ställa sig med svansen emot som ger lä och skugga. Därför går de enbart där under sommarhalvåret och rimligt väder. Jag har ju tre andra sommarhagar att välja på (eller egentligen fyra men den ena behöver rensas på en del skaderisker).

För min egen skull kompromissar jag med att ha täcke på ena hösten fast han skulle klara sig utan för att jag inte orkar få ren skitgrisen varje dag.

Ska man vara krass så kompromissar vi väl med hästars behov på alla möjliga sätt hela tiden för vår egen skull?
Därför kan man för kortare perioder, precis som @Dorinda skriver kanske kompromissa med saker som långsiktigt inte skulle vara okej tycker jag.

Jag vet inte om jag stått ut med att ha mina så långt bort, hade mest troligt försökt hitta en rimlig kompromiss.
Jag motionerar oftast inte mina mer än 4 dagar i veckan pga ork och jobb. Så det är väl ingen jättestor grej att inte vara ute oftare om de har tillsyn.
Jag träffar ju mina betydligt mer än du däremot.
De kommer och hälsar när jag mockar. Jag fodrar osv.
 
Senast ändrad:
Jag har ju eget nu med lösdrift.
Men om jag skulle leta stall idag skulle jag inte vilja kompromissa med:
Foderkvalitet, sällskap, och inte fri tillgång. Däremot måste det finnas vatten ivhagen på vintern... Finns väl stall som inte ger det fortfarande.

Fodringarna ska vara hyggligt fördelade över dygnet. Helt okej med lite längre emellan dem på natten (tänk stall med 4 fodringar) men inte 12h.

Idagsläget kompromissar jag egentligen med tuggtid. Jag kan inte ge mer hösilage för att då blir de feta.
Hade velat ge något kilo halm per dag att pyssla med mellan målen men med en som har dammkvalsterallergi (immunisering pågår) och att jag haft problem med den hygieniska kvaliteten har jag fått kompromissa bort det.

Försöker slänga in sly att gnaga på under perioderna de enbart har grushagen för att slippa leran.
Skulle gärna ha större vinterhage (de kan springa i alla gångarter i nuvarande) egentligen men där har jag valt grusad hage framför större med lera.

Jag hade däremot lätt kunnat ställa hästarna på box. Med fodring kl 21 och 06 tex. Hade försökt hitta halm, och försökt ge så mkt grovfoder som var rimligt på natten.
Jag vill gärna ha någon slags kupering och åtminstone träd som skydd även i sommarhagar.
Men det kompromissar jag med i min ena hage de har bara en byggnad intill hagen de kan ställa sig med svansen emot som ger lä och skugga. Därför går de enbart där under sommarhalvåret och rimligt väder. Jag har ju tre andra sommarhagar att välja på (eller egentligen fyra men den ena behöver rensas på en del skaderisker).

För min egen skull kompromissar jag med att ha täcke på ena hösten fast han skulle klara sig utan för att jag inte orkar få ren skitgrisen varje dag.

Ska man vara krass så kompromissar vi väl med hästars behov på alla möjliga sätt hela tiden för vår egen skull?
Därför kan man för kortare perioder, precis som @Dorinda skriver kanske kompromissa med saker som långsiktigt inte skulle vara okej tycker jag.

Jag vet inte om jag stått ut med att ha mina så långt bort, hade mest troligt försökt hitta en rimlig kompromiss.
Jag motionerar oftast inte mina mer än 4 dagar i veckan pga ork och jobb. Så det är väl ingen jättestor grej att inte vara ute oftare om de har tillsyn.
Jag träffar ju mina betydligt mer än du däremot.
De kommer och hälsar när jag mockar. Jag fodrar osv.

Det där med mindre hage fast grus är intressant. Jag hade mina flera år på ett ställe med vansinnigt leriga hagar, inte bara vid grindar och foderplatser, utan verkligen hela hagen. Där konstaterade vi att pga underlaget ville hästarna inte röra på sig. Spelade ingen roll att de hade stor hage, de stod bara och kurade dagarna i ända ändå.

I såna situationer skulle jag hellre ha en liten grusad hage där hästarna kan röra sig, även om den blir så liten att de inte kan sträcka ut i full galopp flera minuter.
 
Jag har funderat på frågeställningen, jag hade egentligen velat ha höst på lösdrift men det är svårt att hitta. MEN insett att nuvarande vill jag ha kvar på box, hästen börjar bli gammal och har konstaterat dåliga tänder. Då gör boxen det lättare att hålla koll så hästen verkligen äter ordentligt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 253
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp